پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار و سخنراني‌ در جمع‌ زائران‌ حرم‌ حضرت‌ امام‌ رضا (ع‌)

همزمان‌ با خجسته‌ عيد بزرگ‌ الهي‌، عيد سعيد غدير خم‌، حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ امروز در سخنان‌ مهمي‌ در جمع‌ انبوه‌ زائران‌ و مجاوران‌ حرم‌ حضرت‌ امام‌ رضا (ع‌) در صحن‌ امام‌ به‌ تبيين‌ مسأله‌ غدير و ولايت‌ و اهميت‌ غدير در ايجاد وحدت‌ و اثرات‌ وحدت‌ ملي‌ و امنيت‌ ملي‌ در كشور و سياست‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ در قبال‌ آمريكا پرداختند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ ضمن‌ تبريك‌ عيد سعيد غدير خم‌ به‌ مسلمانان‌ جهان‌ و آحاد ملت‌ ايران‌ از روز غدير به‌ عنوان‌ روز ولايت‌ و يك‌ مسأله‌ اسلامي‌ ياد كردند و افزودند: اقدام‌ پيامبر اسلام‌ (ص‌) در روز غدير در اعلام‌ مسأله‌ ولايت‌ و نصب‌ اميرالمؤمنين‌ (ع‌) به‌ عنوان‌ ولي‌ به‌ معناي‌ وجود نظام‌ سياسي‌ در اسلام‌ است‌ كه‌ اين‌ حكومت‌ در اصطلاح‌ و عرف‌ اسلامي‌، ولايت‌ ناميده‌ مي‌شود.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در تبيين‌ رابطه‌ حاكم‌ با مردم‌ در حكومت‌ اسلامي‌ تأكيد كردند: در نظام‌ ولايي‌، حاكم‌ منشاء نظام‌ سياسي‌ را از خدا و خود را عبد خدا و محكوم‌ به‌ قانون‌ مي‌داند و با مردم‌ داراي‌ پيوندهاي‌ محبت‌آميز عاطفي‌، فكري‌ و عقيدتي‌ است‌ و حكومت‌ همواره‌ در خدمت‌ مردم‌ است‌.
ايشان‌ با تأكيد بر اين‌ كه‌ نظام‌ ولايي‌، از حكومتهاي‌ دموكراسي‌ دنيا نيز مردمي‌تر است‌، افزودند: دشمنان‌ همواره‌ تلاش‌ داشته‌اند تا معناي‌ حكومت‌ اسلامي‌ و ولايي‌ را تحريف‌ و از آن‌ به‌ عنوان‌ حكومتي‌ ياد كنند كه‌ مردم‌ در آن‌ محجور هستند و احتياج‌ به‌ قيم‌ دارند در حالي‌ كه‌ اين‌ دروغ‌ و تهمت‌ آشكار به‌ اسلام‌ و ولايت‌ است‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ مسأله‌ غدير را از جهت‌ ولايت‌ اسلامي‌، مسأله‌اي‌ مربوط به‌ همه‌ مسلمانان‌ و زمينه‌ ايجاد وحدت‌ ميان‌ آنان‌ دانستند و فرمودند: اگر امروز مسلمانان‌ جهان‌ شعار ولايت‌ اسلامي‌ را سر دهند، بسياري‌ از مشكلات‌ و گرفتاريهاي‌ كشورهاي‌ اسلامي‌ قابل‌ حل‌ خواهد بود.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با دعوت‌ از شيعيان‌ و اهل‌ تسنن‌ براي‌ تكيه‌ بر مشتركات‌ و تدبر بيش‌ از پيش‌ در مسأله‌ غدير به‌ تلاشهاي‌ استكبار براي‌ ايجاد تفرقه‌ ميان‌ شيعه‌ و سني‌ به‌ منظور جدا كردن‌ ايران‌ از مجموعه‌ كشورهاي‌ اسلامي‌ و جلوگيري‌ از الگوپذيري‌ ملتهاي‌ مسلمان‌ از حكومت‌ اسلامي‌ ايران‌، اشاره‌ و تصريح‌ كردند: امروز وظيفه‌ همه‌ تلاش‌ در جهت‌ مقابل‌ با توطئه‌ استكبار و ايجاد وحدت‌ و همدلي‌ ميان‌ شيعه‌ و سني‌ است‌ و هر كس‌ كه‌ در جهت‌ ارتباط حسنه‌ بيشتر ميان‌ اهل‌ تسنن‌ و اهل‌ تشيع‌ تلاش‌ كند، به‌ نفع‌ انقلاب‌، اسلام‌ و هدفهاي‌ امت‌ اسلامي‌ خدمت‌ كرده‌ است‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ وحدت‌ ملي‌ در كشور را زمينه‌ساز مطرح‌ كردن‌ شعار وحدت‌ ملتهاي‌ اسلامي‌ دانستند و با اشاره‌ به‌ تلاش‌ برخي‌ افراد براي‌ خدشه‌دار كردن‌ وحدت‌ ملي‌ از طريق‌ شعارهاي‌ سياسي‌ تأكيد كردند: خدشه‌دار كردن‌ وحدت‌ مردم‌ و جدا كردن‌ قشرهاي‌ مختلف‌ مردم‌ از يكديگر خدمت‌ به‌ دشمنان‌ است‌.
ايشان‌ در بيان‌ راههاي‌ تأمين‌ وحدت‌ ملي‌ در كشور افزودند: يكي‌ از راههاي‌ ايجاد وحدت‌ ملي‌ آن‌ است‌ كه‌ كساني‌ كه‌ سخنانشان‌ در ميان‌ مردم‌ تأثيرگذار است‌ اعم‌ از افراد روحاني‌ و سياسي‌، سخني‌ نگويند كه‌ موجب‌ بدبيني‌ گروهي‌ از مردم‌ نسبت‌ به‌ گروه‌ ديگري‌ شود.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ فتنه‌انگيزي‌ و ايجاد بدبيني‌ مردم‌ نسبت‌ به‌ يكديگر و همچنين‌ نسبت‌ به‌ مسئولين‌ را از اهداف‌ و برنامه‌هاي‌ دشمنان‌ و دستگاههاي‌ تبليغاتي‌ آنها برشمردند و فرمودند: برخي‌ در داخل‌ همتشان‌ اين‌ است‌ كه‌ در پي‌ يك‌ حادثه‌ و تروري‌ با شايعه‌پردازي‌ و جعل‌ خبر و القاء دروغ‌ به‌ مخاطب‌ مردم‌ را نسبت‌ به‌ نظام‌ و مسؤولان‌ بدبين‌ كنند، در حالي‌ كه‌ اينگونه‌ اقدامات‌ موجب‌ كند شدن‌ حركت‌ پيشرفت‌ كشور و ملت‌ و ايجاد ترديد و نااميدي‌ در مردم‌ و مسؤولان‌ خواهد شد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ تصريح‌ كردند: حفظ وحدت‌ ملي‌ از مطالبات‌ اصلي‌ ما از مسئوليني‌ است‌ كه‌ با افكار عمومي‌ مردم‌ ارتباط دارند زيرا تمام‌ آرمانهاي‌ يك‌ ملت‌ در سايه‌ وحدت‌ ملي‌ تحقق‌ خواهد يافت‌.
ايشان‌ همچنين‌ با اشاره‌ به‌ مسأله‌ امنيت‌ ملي‌ كه‌ دربرگيرنده‌ امنيت‌ داخلي‌ و خارجي‌ است‌، به‌ بيان‌ موارد مختلف‌ تهديدكننده‌ امنيت‌ داخلي‌ پرداختند و افزودند: از جمله‌ موارد ناامني‌، ايجاد ناامني‌ از طريق‌ سرقتها و يا افراد لاابالي‌ و شرور است‌ كه‌ در اين‌ موارد بايد دستگاههاي‌ انتظامي‌ و قضايي‌ با شدت‌ برخورد كنند و بدون‌ در نظر گرفتن‌ جوسازيهاي‌ تبليغاتي‌، حد الهي‌ را درباره‌ سارقان‌ و افراد شرور جاري‌ سازند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ ناامني‌ اقتصادي‌ را از ديگر موارد تهديدكننده‌ امنيت‌ برشمردند و فرمودند: ناامني‌ اقتصادي‌ از طريق‌ افرادي‌ ايجاد مي‌شود كه‌ تلاش‌ دارند با استفاده‌ از گريزگاههاي‌ قانوني‌، امكانات‌ عمومي‌ و دولتي‌ را به‌ نفع‌ خود مصادره‌ نمايند كه‌ يكي‌ از علل‌ بيماري‌ اقتصادي‌، وجود گريزگاههاي‌ قانوني‌ براي‌ افراد سوء استفاده‌كننده‌ است‌.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ تهديد امنيت‌ اجتماعي‌ را بالاترين‌ مورد ناامني‌ داخلي‌ و زمينه‌ساز ناامني‌ ملي‌ بيان‌ كردند و با اشاره‌ به‌ تلاش‌ دشمنان‌ براي‌ ايجاد ناامني‌ اجتماعي‌ در كشور بويژه‌ اظهارات‌ اخير مقامهاي‌ آمريكايي‌ در مورد ناامني‌ در ايران‌ تأكيد كردند: دشمن‌ بارها تلاش‌ كرده‌ است‌ در محيطهاي‌ مختلف‌ از جمله‌ محيطهاي‌ كاري‌ و دانشگاهي‌ ناامني‌ ايجاد كند تا كشور را از فعاليت‌ سازنده‌ و پرنشاط، باز دارد، اما تا كنون‌ ناموفق‌ بوده‌ و در مورد اخير نيز دانشجويان‌ توطئه‌ دشمن‌ را براي‌ ايجاد ناامني‌ در محيط دانشگاه‌ ناكام‌ گذاشتند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با اشاره‌ به‌ برنامه‌ دشمن‌ براي‌ ايجاد ناامني‌، همه‌ قشرهاي‌ مختلف‌ مردم‌ و همچنين‌ مسئولين‌ را به‌ هوشياري‌ فراخواندند و تصريح‌ كردند: اگر كساني‌ تلاش‌ كنند تا در كشور نا امني‌ ايجاد كنند، قطعا مردم‌ و جوانان‌ و نيروهاي‌ امنيتي‌ و انتظامي‌ و بسيج‌ ساكت‌ نخواهند نشست‌.
ايشان‌ تأكيد كردند: حفظ امنيت‌ و جلوگيري‌ از ناامني‌ مهمترين‌ مطالبه‌ مردم‌ از دستگاه‌ حكومت‌ و مهمترين‌ مطالبه‌ من‌ از دستگاههاي‌ ذيربط است‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ در بخش‌ ديگري‌ از سخنان‌ خود با اشاره‌ به‌ اظهارات‌ اخير وزير خارجه‌ آمريكا، اين‌ سخنان‌ رافريبنده‌ و اعترافاتي‌ دير هنگام‌ خواندند و افزودند: آمريكائيها بعد از گذشت‌ محدود نيم‌ قرن‌ به‌ توطئه‌ كودتاي‌ 28 مرداد و هم‌ چنين‌ حمايت‌ از رژيم‌ ديكتاتور و سركوبگر پهلوي‌ و حمايت‌ از عراق‌ در جنگ‌ برضد ايران‌ اعتراف‌ مي‌كنند در حالي‌ كه‌ اين‌ اعتراف‌ بسيار دير هنگام‌ اكنون‌ فايده‌اي‌ براي‌ ملت‌ ايران‌ ندارد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با اشاره‌ به‌ خيانتهاي‌ رژيم‌ پهلوي‌ هم‌ چنين‌ خسارتهاي‌ مادي‌ و انساني‌ هشت‌ سال‌ جنگ‌ تحميلي‌ تصريح‌ كردند: آمريكائيها تصور مي‌كنند كه‌ ملت‌ ايران‌ با اين‌ اعترافهايي‌ كه‌ حتي‌ عذرخواهي‌ هم‌ در آن‌ نبود، خيانتها، دشمنيها و حق‌كشيهاي‌ آمريكا را از ياد خواهد برد.
ايشان‌ افزودند: بزرگترين‌ عيب‌ آمريكا اين‌ است‌ كه‌ در تمام‌ موارد از موضعي‌ قلدر مابانه‌ برخورد مي‌كند كه‌ در اين‌ اعترافها و سخنان‌ نيز موضع‌ قلدري‌ همچنان‌ به‌ چشم‌ مي‌خورد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با اشاره‌ به‌ بيست‌ سال‌ ايستادگي‌ ملت‌ ايران‌ در راه‌ عزت‌ و اسلام‌ و عقيده‌ خود، با وجود دشمنيهاي‌ مستمر آمريكا تصريح‌ كردند: آمريكا و هر ابر قدرت‌ ديگري‌ در مقابل‌ چنين‌ ملت‌ شجاعي‌ هيچ‌ غلطي‌ نمي‌تواند بكند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با اشاره‌ به‌ سخنان‌ وزير خارجه‌ آمريكا كه‌ از دوران‌ رژيم‌ پهلوي‌ به‌ عنوان‌ دوران‌ شكوفايي‌ اقتصاد ايران‌ نام‌ برده‌ بود، به‌ غارت‌ منابع‌ ايران‌ و نابودي‌ كشاورزي‌، صنعت‌ و پايه‌هاي‌ اقتصادي‌ در دوران‌ پهلوي‌ اشاره‌ كردند و مسأله‌ ايران‌ و آمريكا را فراتر از مسأله‌ اعتماد و يا عدم‌ اعتماد ميان‌ دو كشور دانستند و تأكيد كردند: ملت‌ ايران‌ و مسؤولان‌ كشور، آمريكا را دشمن‌ خود مي‌دانند زيرا گذشته‌ اين‌ كشور مملو از دشمنيها و خيانتهاي‌ آمريكا است‌ كه‌ به‌ برخي‌ از آنها اعتراف‌ كرده‌ و به‌ برخي‌ ديگر نيز در آينده‌ اعتراف‌ خواهند كرد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با اشاره‌ به‌ ادامه‌ سياست‌ دشمني‌ آمريكا با جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌، طرح‌ مسأله‌ مذاكره‌ با ايران‌ را، فريبكارانه‌ و ايجاد زمينه‌ براي‌ دشمنيهاي‌ بيشتر و به‌ دست‌ آوردن‌ منافع‌ گذشته‌ خود در ايران‌ ارزيابي‌ و تصريح‌ كردند: ملت‌ ايران‌ با اتكاء به‌ شجاعت‌ و نيروهاي‌ ذاتي‌ خود و همچنين‌ با تدبير مسؤولان‌، تمام‌ دشمنان‌، بويژه‌ آمريكا را از دشمني‌ با اين‌ ملت‌، پشيمان‌ خواهد كرد.
در اين‌ ديدار پيش‌ از سخنان‌ مقام‌ رهبري‌، آيت‌الله‌ واعظ طبسي‌ نماينده‌ ولي‌فقيه‌ و توليت‌ آستان‌ قدس‌ رضوي‌ در سخناني‌ عيد سعيد غدير خم‌ را تبريك‌ گفت‌ و با اشاره‌ به‌ نام‌گذاري‌ امسال‌ به‌ عنوان‌ سال‌ امام‌ علي‌ (ع‌) بر لزوم‌ تدبر بيش‌ از پيش‌ در شخصيت‌ حضرت‌ اميرالمؤمنين‌ (ع‌) و استفاده‌ از رهنمودهاي‌ آن‌ حضرت‌ تأكيد كرد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /