پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار رئيس و اعضاى شوراى عالى انقلاب فرهنگى

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى،روز گذشته در ديدار رئيس و اعضاى شوراى عالى انقلاب فرهنگى با اشاره به اهميت اساسى فرهنگ در سرنوشت حال و آينده جامعه، خواستار ارزيابى جديد مسؤولان كشور در مورد اهميت مقوله فرهنگ شدند و تأكيد كردند: فعاليتهاى فرهنگى بايد با هدف تعميق تدين، باورهاى دينى و ارزشهاى اسلامى صورت گيرد تا آينده مستقل، متعالى و سرافرازانه ملت، تضمين شود.
مقام معظم رهبرى با ابراز ناخرسندى از غفلت موجود در زمينه درك اهميت و تأثير فرهنگ در روند كلى حركت اجتماعى، سياسى و اقتصادى جامعه خاطر نشان كردند: فرهنگ، جهت دهنده ذهنيتهاى انسان و عامل اصلى و تعيين كننده رفتارهاى فردى و اجتماعى است و مى توانند زمينه مناسب را براى شكوفايى استعدادها و تواناييهاى يك ملت به وجود آورد، به همين دليل اگر باورها و معيارهاى بالنده و تعالى بخش يك ملت بهر دليل تضعيف شود، آينده آن جامعه با مشكل روبرو خواهد شد.
حضرت آيت الله خامنه اى با اشاره به مسؤوليت عظيم مسؤولان نظام در برابر ملت مسلمان و انقلابى ايران تأكيد كردند: انقلاب اسلامى امكانات فراوانى براى تعميق و گسترش فرهنگ اسلامى ايجاد كرده است و مسؤولان نظام، بخصوص مسؤولان فرهنگى و نهادهايى همچون شوراى عالى انقلاب فرهنگى بايد با تمام وجود به فرهنگ مردم خدمت كنند و براى اين كار با تلاشهاى دشمن براى اختلال در باورهاى مردم و ايجاد ترديد در عزم و استقامت ملت ايران، مقابله نمايند.
مقام معظم رهبرى با تأكيد بر لزوم فعاليت بسيار جدى تر وزارتخانه ها، سازمانها، نهادها و دستگاههاى مرتبط با مسايل فرهنگى، كارهاى عميقِ مبنايى و فكرى را براى متدين تر شدن جامعه ضرورى خواندند و افزودند: با افكار مختلف بايد با استدلال و منطق برخورد كرد، اما در عين حال نبايد به دشمن و عوامل او اجازه داد در باورها و ارزشهاى مردم مسلمان رخنه كنند و به اصول و مقدسات اسلام خدشه وارد سازند؛ چرا كه اين كار، تحقق خواسته هاى اصيل مردم و سعادت حقيقى آنها را ناممكن مى سازد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با تأكيد بر اين كه آرايش نيروهاى فرهنگى جامعه بايد آرايش دينى و انقلابى باشد، از كمبود محسوس فعاليتها براى اسلامى كردن محتواى فرهنگى و هنرى، ابراز ناخرسندى كردند و افزودند: بايد بدون هراس و يا خجالت، خواست مردم يعنى اسلامى كردن فضاى هنرى و فرهنگى جامعه را پيگيرى نمود و آن را به صراحت اعلام كرد.
حضرت آيت الله خامنه اى با اشاره به سهم ملت ايران در همه علوم اسلامى فرمودند: اين ملت در انقلاب نيز براى تحقق اسلام، جان داده اند و سختيها را به جان خريده اند و اينها نشان مى دهد كه اين ملت از اعماق وجود، به دنبال اسلام است. بنا بر اين بايد با تمسك به اين دين مبين و اسلامى كردن فضاى فرهنگى جامعه، وسيله پيشرفت و تكامل و ترقى ملت را به وجود آورد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در ادامه افزودند: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى و همه دستگاههاى فرهنگى بايد گسترش تدين و روح فرهنگ اسلامى را در اولويت كارهاى خود قرار دهند، همچنانكه وزارتخانه ها و دستگاههاى مرتبط با دانشگاهها نيز بايد به هيچ شكل، اجازه ندهند عناصر انقلابى و مؤمن در اين گونه محيطها در انزوا قرار گيرند.
حضرت آيت الله خامنه اى در سخنان خود همچنين با قدردانى از تلاشهاى شوراى عالى انقلاب فرهنگى، نقد مجموعه عملكرد اين شورا را موجب تكامل اين نهاد خواندند و خاطر نشان كردند: بهترين مرجع نقد و بررسى عملكرد شوراى عالى انقلاب فرهنگى، خود اين نهاد است.
حضرت آيت اللَّه خامنه اى همچنين مصوبات شوراى عالى انقلاب فرهنگى را براى مجريان كار فرهنگى، قانونى و لازم الاجرا خواندند و تصريح كردند: همه نهادها بايد به اين مصوبات به ديده اعتبار بنگرند.
در اين ديدار پيش از سخنان مقام معظم رهبرى آقاى خاتمى رئيس شوراى عالى انقلاب فرهنگى در سخنانى از اهتمام و جديت اعضاى اين شورا تشكر كرد و گفت: شوراى عالى انقلاب فرهنگى در 20 جلسه اخير خود به مسايل مهمى همچون فرهنگ عمومى و مطبوعات پرداخته و در چندين جلسه، راههاى مقابله صحيح و منطقى با پديده تهاجم فرهنگى را بررسى كرده است.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /