پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار اجتماع دانشجويان دانشگاه صنعتى شريف تهران

حضرت آيت ا... خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز با شركت در اجتماع دانشجويان دانشگاه صنعتى شريف تهران، ضمن سخنانى خصوصيات و انگيزه هاى جنبش دانشجويى و بيدارى و احساس مسؤوليت دانشجويان را تشريح كردند و ضرورت هوشيارى و مراقبت دانشجويان از تلاش افراد و مجموعه هاى بد نيت، بد سابقه و بدنام براى سوءاستفاده از حركت و جنبش دانشجويى را مورد تأكيد قرار دادند.
مقام معظم رهبرى در اين ديدار كه در مسجد دانشگاه صنعتى شريف انجام شد، از اين دانشگاه به عنوان يك نمونه زنده، برجسته و عملى از به هم تنيدگى دين و علم ياد كردند و فرمودند: دانشگاه صنعتى شريف در زمينه تلاش علمى و نيز فعاليتهاى انقلابى و دينى يكى از دانشگاههاى پيشرو و موفق كشور محسوب مى شود. شهداى معروف و گرانقدر اين دانشگاه و نقش دانشجويان آن در تكوين نهادهاى انقلابى و همچنين موفقيت دانشگاه در مسابقات علمى جهانى و جذب استعدادهاى درخشان، اين مركز علمى را به يك نمونه برجسته و عملى از به هم تنيدگى دين و علم تبديل كرده است و نفس وجود اين مجموعه علمى، بهترين و رساترين دليل بر بيهوده بودن ادعاى كسانى است كه فرياد ناسازگارى علم و دين را سر داده اند.
حضرت آيت ا... خامنه اى سپس خصوصيات و ويژگيهاى بيدارى دانشجويى را تبيين كردند و فرمودند: اگر خصوصيات و انگيزه هاى حركت دانشجويى و به تعبير صحيح آن، "بيدارى دانشجويى" به درستى شناخته شود، مى تواند به عنوان يك منبع غنى، سرشار و فياض براى جامعه و كشور به كار گرفته شود، بنا بر اين يكى از فرايض مهم دانشجويان، مسؤولان دانشگاهها و مديران كشور، شناسايى حركت يا بيدارى دانشجويى به عنوان يك پديده ذاتاً دانشجويى است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى افزودند: سن جوانى و توان جسمانى دانشجويان، دانشها و معارفى كه دانشجويان در محيطهاى علمى با آنها آشنا مى شوند، فراغت دانشجويان از گرفتاريهاى زندگى، مجتمع بودن آنان در يك محيط خاص و تأثيرپذيرى از امواج عمومى جامعه و بازتاباندن آنها، از جمله خصوصياتى هستند كه منشاء پديده حركت دانشجويى محسوب مى شوند.
مقام معظم رهبرى از آرمانگرايى، صدق و صفا، آزادگى و رهايى از وابستگيهاى حزبى، سياسى و نژادى، مبتنى نبودن بر اشخاص، حساس بودن در مقابل ظلم، زورگويى، تبعيض و بى عدالتى و نيز همراه بودن منطق، بينش، تفكر و تحليل با احساسات به عنوان ويژگيهاى يكسان بيدارى دانشجويى در قبل و بعد از پيروزى انقلاب ياد كردند و خدمات فراوان حركت دانشجويى را به انقلاب اسلامى يادآور شدند.
حضرت آيت ا... خامنه اى در تبيين خصوصيت آرمانگرايى حركت دانشجويى فرمودند: آرمانگرايى در مقابل مصلحت گرايى و عشق به آرمانها و مجذوب آنها شدن، از ويژگيهاى بارز جنبش دانشجويى است. در محيطهاى دانشجويى، آرمانها محسوس، ملموس، زنده و قابل دستيابى است و بر همين اساس دانشجويان براى آرمانها تلاش مباركى را انجام مى دهند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى بر وجود صدق و صفا و خلوص در حركت دانشجويى و پرهيز از تقلب، حيله و شيوه هاى غير انسانى تأكيد كردند و با تبيين خصوصيت آزادگى و رهايى جنبش دانشجويى از وابستگيهاى گوناگون حزبى، سياسى و نژادى، فرمودند: در حركت دانشجويى غالباً از تقيداتى كه احزاب و مجموعه هاى سياسى براى اعضاى خود فراهم مى كنند خبرى نيست و احزاب همواره در عضوگيرى از محيطهاى دانشجويى ناكام مانده اند زيرا جوان دانشجو حاضر نيست به قيد و بند حزبى و گروهى تن بدهد.
مقام معظم رهبرى جنبش دانشجويى را متعلق به مجموعه حاضر در محيط دانشگاه و مبتنى نبودن آن بر اشخاص دانستند و با بيان حساس بودن حركت دانشجويى در مقابل مظاهر زشت انسانى مانند زورگويى، تبعيض، بى عدالتى، دورويى و نفاق فرمودند: يكى از تجربه هاى روشن انقلاب اين است كه مجموعه هاى دانشجويى با پى بردن به حقيقت وجودى منافقين و آشنا شدن با تفكرات التقاطى آنان از اين گروه روى برگرداندند و آن را طرد كردند.
حضرت آيت ا... خامنه اى افزودند: يكى از خصوصيات حركت دانشجويى اين است كه تنها احساسات بر اين حركت حكومت نمى كند، بلكه منطق، تفكر، بينش، تحليل و ميل به فهميدن در آن وجود دارد. دانشجويان و اهل علم و تحصيل در دوران انقلاب و سالهاى پس از آن وجود خود را وقف انقلاب كردند و در جنگ تحميلى نيز رشادتهاى فراوانى از خود نشان دادند و به بركت پيوندهاى مستحكم دانشجويان با انقلاب بود كه مجموعه هاى زنده و فعال دانشجويى به صورتى مؤثر و بسيار كارساز به مقابله با گروهكهاى الحادى برخاستند و محيطهاى علمى را از وجود آنان تطهير كردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى توجه دانشجويان را به اهميت شناسايى نياز لحظه و تلاش براى برآورده ساختن آن جلب كردند و فرمودند: تاريخ، زمان و نيازهاى جامعه بگونه اى است كه هر انسانى بايد در شناخت نياز لحظه تلاش كند و آن را برآورده سازد و قشر جوان ، بخصوص جوان دانشجو از عهده اين مهم بر مى آيد و مى تواند به آن عمل كند زيرا چشم او باز است و آينده هم متعلق به اوست.
مقام معظم رهبرى با بيان بركات پديده بيدارى دانشجويى براى كشور فرمودند: اگر دانشجويان ما بتوانند پديده بيدارى دانشجويى را با همان خصوصياتى كه بر آن مترتب است، به پيش ببرند، بركات وجودى آن براى كشور و آينده ملت ايران بسيار فراوان خواهد بود و اينجانب آن را يك پديده مثبت و مبارك مى دانم و به آن علاقه مندم.
حضرت آيت ا... خامنه اى در بيان آفتهاى حركت و بيدارى دانشجويى فرمودند: حركت دانشجويى آفاتى دارد كه بايد حقيقتاً از آن پرهيز شود و اگر خصوصيات اين پديده به ضد آن تبديل شود، بركاتش ضايع خواهد شد و آن هنگامى است كه آرمانگرايى به بيزارى از آرمانها تبديل شود و صفا و خلوص جاى خود را به معامله گرى و بازيهاى سياسى بدهد. جنبش يا حركت دانشجويى بايد به دنبال آرمانها يعنى عدالت، مساوات، آزاديهاى معنوى و اجتماعى، عزت و سرآمدى ملى و سرآمد شدن در جهان باشد و صداقت و صفا را در درون خود حفظ و نهادينه كند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى طمع ورزى عناصر و مجموعه هاى ناباب را به حركت دانشجويى و سوءاستفاده آنها از آن را يكى از آفتهاى اين پديده برشمردند و فرمودند: مجموعه هاى سياسى قدرت طلب، بدنيت، بد دل و بدسابقه اى كه در دوره يى از سالهاى پس از انقلاب، طاقت تحمل جنبش دانشجويى را نداشتند، اكنون با مشاهده حضور نسل جوان دانشجو در ميدان، تلاش مى كنند تا خود را به حركت دانشجويى بچسبانند. آنها اول به صورت سينه خيز، سپس نيم خيز و پس از آن با گردن افراشته جلو مى آيند و اظهار وجود مى كنند. دانشجويان بيش از هر كس، خود بايد مراقب باشند و به مجموعه هاى بدنام و بد سابقه اجازه نزديك شدن ندهند.
مقام معظم رهبرى در بخش ديگرى از سخنانشان از 16 آذر به عنوان يك حركت آرمانخواهانه دانشجويان در مبارزه با آمريكا ياد كردند و با تأكيد بر اهميت و حساسيت موقعيت ايران اسلامى از لحاظ جغرافيايى، فرمودند: زمانى بود كه آمريكاييها از اينجا به همه منطقه فخر مى فروختند و اعمال نفوذ مى كردند، اما اكنون آمريكاييها از اين كه ايران حاضر نيست به سمت آنها برود، زنجير مى جوند. ايران از لحاظ جغرافيايى در مركز بسيار حساسى قرار گرفته است و با استناد به دلايل عديده مى توان گفت كه موقعيت جغرافيايى و جغرافياى سياسىِ جمهورى اسلامى ايران در اين منطقه بسيار مهم و منحصر به فرد است و اين در حالى است كه آمريكاييها از داشتن حتى يك مأمور در ايران محروم مانده اند.
حضرت آيت ا... خامنه اى از فشارهاى آمريكا براى تأسيس دفتر حفاظت منافع در ايران خبر دادند و فرمودند: اكنون مدتى است كه آمريكاييها فشار مى آورند تا كسانى را به عنوان ايجاد دفتر حفاظت منافع به ايران بفرستند اما مسؤولان كشور مقاومت كرده و اجازه نداده اند. آنها در واقع مى خواهند يك پايگاه اطلاعاتى و سياسى براى ارتباط با عناصر خودفروخته ايجاد كنند و ايران اسلامى اجازه كارى را به آمريكاييها نخواهد داد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى، ايستادگى ملت ايران در برابر افزون طلبى آمريكا را موجب اميدوارى و خوشحالى ملتها و كشورهاى مختلف جهان دانستند و فرمودند: انقلاب اسلامى، هندسه جغرافياى سياسى كشور و جهت سياسى آن را نسبت به گذشته به كلى تغيير داده و يك نظام صد در صد مردمى را در اينجا به وجود آورده است و اكنون ايران اسلامى به پايگاهى براى توجه همه كسانى كه از آمريكا عقده فروخورده اى دارند، تبديل شده است و ملتهاى فراوانى هستند كه از شعارهاى ضد آمريكايى ملت ايران نيرو مى گيرند و خوشحال مى شوند.
مقام معظم رهبرى پشت كردن به آرمانها را يكى از آفات حركت دانشجويى دانستند و فرمودند: حادثه 16 آذر، نشان دهنده يك حركت آرمان خواهانه دانشجويى در مبارزه با آمريكا محسوب مى شود و اين در حالى است كه عده اى به عنوان دانشجو و تحت عناوين بسيار پوچ، سست و غير منطقى در صدد هستند تا 16 آذر را در نقطه مقابل آن يعنى گرايش به آمريكا مطرح كنند. اين كار پشت كردن به جنبش دانشجويى و در مقابله با آرمانخواهى دانشجويان است.
حضرت آيت ا... خامنه اى، سطحى شدن را يكى از آفتهاى جنبش دانشجويى دانستند و خطاب به دانشجويان فرمودند: شما بايد از سطحى انديشى بپرهيزيد. و روى هر سخنى كه مى شنويد تدبر و تأمل كنيد. عده اى در تلاش هستند تا درهاى و هوى فريادها و در قالب شعارها و رنگ و لعابهاى دروغين، مجموعه دانشجويى را در مسير خواست خود قرار دهند. بنا بر اين دانشجويان به عنوان انسانهاى فرزانه و هوشمند نبايد به هر شعارى و حرف و دهن گرمى و به هر سخنى كه نقل مى شود، اعتماد كنند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى فروافتادن حركت دانشجويى به دام اختاپوسى احزاب و گروههاى سياسى را موجب سلب خصوصيات مثبت از اين مجموعه آزادانديش دانستند و در پايان سخنانشان دانشجويان را به انس با كلمات نورانى اميرالمؤمنين على (ع) در نهج البلاغه و صحيفه سجاديه به عنوان كتابهاى درس حكمت و عبرت و راهنماى زندگى سعادتمندانه انسان سفارش كردند.
بر پايه همين گزارش، مقام معظم رهبرى سپس به تعدادى از سؤالات دانشجويان كه در فضايى آكنده از صفا و صميمت مطرح شد، پاسخ گفتند.
در پايان ديدار سه ساعته حضرت آيت ا... خامنه اى از دانشگاه صنعتى شريف، دانشجويان اين دانشگاه نماز جماعت را به امامت ايشان اقامه كردند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /