پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار جمعى از دانش‏آموزان و دانشجويان نخبه علمى كشور

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار جمعى از دانش آموزان و دانشجويان نخبه علمى كشور با ايشان طى سخنانى توجه مسؤولان دستگاه آموزش عالى را به ضرورت برنامه ريزى براى شكوفايى استعدادها و گسترش دايره پيشرفت علمى كشور جلب كردند و ايمان دينى را عامل مهم و مؤثر در انجام كارهاى دشوار تحقيقى و باز كردن راه پيشرفتهاى علمى دانستند.
مقام معظم رهبرى بر اهميت كار علمى در كشور تأكيد كردند و فرمودند: براى تأمين عزت ، آبرو، رفاه، اقتدار جهانى و پيشرفت ملى بايد از طريق علم وارد شويم، علم براى سعادت يك ملت كافى نيست؛ اما قطعاً يك شرط لازم و بسيار مهم محسوب مى شود و اگر كشورى نتواند از لحاظ علمى پيشرفت كند، بدون ترديد در اقتصاد و تأمين رفاه عمومى و نيز در نشان دادن اقتدار خود دچار ضعف و عقب ماندگى خواهد شد.
حضرت آيت الله خامنه اى با بيان ويژگيهاى بارز و ممتاز ملت ايران براى دستيابى به بالاترين مراتب علمى فرمودند: تحقيقات نشان داده است كه استعداد متوسط مردم ايران از سطح متوسط استعداد دنيا بالاتر است و از لحاظ كميتِ استعدادهاى برجسته و درخشان در سطح بالايى قرار دارد و ايران از نظر برخوردارى از استعدادهاى استثنايى نيز در زمره يكى از كشورهاى برتر جهان است و دليل آن وجود شخصيتهاى بزرگ علمى مانند ابن سينا، فارابى و رازى و بسيارى از اين قبيل است كه در طول تاريخ همچون آفتاب به زندگى بشريت نور تابانده اند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى از ديندارى به عنوان يك نقطه مثبت براى پيشرفت علمى ملت ايران نام بردند و فرمودند: در او اخر قرن 19 ميلادى، از ديندارى به عنوان مانع و عايقى در راه پيشرفت علمى نام برده شد، اما اين ادعا خلاف واقع و كاملاً بى اساس است. زيرا پيشرفت علمى احتياج به نوعى ايمان دارد و فرد بى ايمان و بى بندوبار كه در پى بازده شخصى و نقد است، معمولاً از تحقيقات علمى و دشوار، رويگردان است؛ بنا بر اين حاكميت ايمان بر دل انسان مى تواند او را در طى كردن راه دشوار تحقيقات علمى يارى دهد.
مقام معظم رهبرى تحليل قرون وسطايى غرب مبنى بر وجود تضاد ميان علم و دين را تحليلى اشتباه و بر خلاف حقايق و واقعيتها دانستند و فرمودند: قرون وسطى فقط دوران جهالت و بدبختى اروپاست و تعميم دادن آن به دنيا چيزى از حقيقت كم نمى كند، زيرا در همان زمان يعنى قرنهاى چهارم، پنجم و ششم هجرى، كشورهاى اسلامى و در رأس همه آنها ايران در اوج شكوفايى تمدن اسلامى قرار داشتند، بنا بر اين دين مانعى در راه علم محسوب نمى شود و آنچه مانع از پيشرفت علمى در اروپا شد، جهالتهاى گوناگون و خرافات منتسب به مسيحيت بود. در دوره اسلامى هيچگاه يك عالمِ به جرم علم، مورد اهانت قرار نگرفت؛ اما در اروپا به جرم علم عده اى را كشتند، دار زدند، سنگسار كردند و يا به آتش كشيدند.
حضرت آيت الله خامنه اى بر طرفدارى اسلام از علم و پيشرفتهاى علمى تأكيد كردند و فرمودند: عالمان و دانشمندان بزرگ در ايران به جز موارد بسيار معدودى در زمره علماى بالله هستند. در اين كشور علم و دين با هم پيش رفته اند و دين در باز كردن راه پيشرفت، به علم كمك كرده است و كسانى كه در سالهاى پس از انقلاب اسلامى به مدارج بالاى علمى در سطح جهان دست يافتند، عموماً با قرآن كريم مأنوس و با مسايل دينى آشنا بوده اند .
رهبر معظم انقلاب اسلامى از استعداد جوانان ايران به عنوان يك ذخيره و وديعه الهى ياد كردند و خطاب به دانشجويان و دانش آموزان نخبه و با استعداد كشور تصريح كردند كه استعداد و تواناييهاى ذاتى آنان بايد به درستى در راه خدا، براى خير مردم و پيشرفت علمى كشور مصرف شود.
مقام معظم رهبرى حكام مستبد ايران طى سه قرن اخير را در عقب ماندگيهاى علمى كشور گناهكار و مقصر دانستند و با تأكيد بر نقش جوانان با استعداد ايران در جبران اين عقب ماندگيها فرمودند: جوانان مستعد و پر جنب و جوش ما مسؤوليت سنگينى را براى جبران عقب ماندگيهاى علمى كشور بر دوش دارند و بايد به حركت خود در اين جهت سرعت بدهند و مطمئن هستيم كه در آينده اى نه چندان دور ثمرات شيرين اين تلاشها در پيش چشم ملت ايران قرار خواهد گرفت.
حضرت آيت الله خامنه اى بر ضرورت داد و ستد علمى به عنوان لازمه رشد و پيشرفت علم تأكيد كردند و در پايان سخنانشان بار ديگر به مسؤولان بخش آموزش عالى كشور سفارش كردند كه راه را براى جوانان ممتاز و برتر در رشته هاى مختلف علمى باز كنند و امكانات لازم را براى شكوفا كردن استعدادهاى درخشان كشور فراهم آورند.
بر پايه همين گزارش پيش از سخنان مقام معظم رهبرى دكتر حداد عادل، اعضاى تيمهاى المپيادهاى رياضى - شيمى - فيزيك، زيست شناسى و رايانه و نيز نفرات برتر آزمون سراسرى دانشگاهها و جشنواره خوارزمى را معرفى كرد و طى آن گفت كه دانشجويان و دانش آموزان با استعداد ايران با سختكوشيهاى خود منشأ افتخارات مهمى براى جمهورى اسلامى ايران در عرصه هاى مختلف علمى جهان شده اند و در بين اين نخبگان، فرزندان سه شهيد دفاع مقدس و حافظ قرآن و بهترين قارى قرآن نيز وجود دارند.
بر پايه همين گزارش در پايان اين ديدار نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت آيت الله خامنه اى اقامه شد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /