پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پيام به مناسبت آغاز سال تحصيلى دانشگاهها

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى به مناسبت آغاز سال تحصيلى دانشگاهها، پيامى صادر فرمودند: متن پيام معظم له كه توسط حجت الاسلام والمسلمين قمى نماينده مقام معظم رهبرى در دانشگاهها قرائت شد به شرح زير است.
بسم الله الرحمن الرحيم
اينك دروازه ى سال تحصيلى تازه يى به روى خيل عظيم دانشجويان ما گشوده مى شود و راهنوردان دانش و تحقيق، با توفيق الهى، جد و جهد خود را براى عبور از گردنه هاى علم و معرفت آغاز مى كنند تا به قله هاى كمال برسند. اين مهمترين مسؤوليت جوان با استعداد نسل كنونى است.
ايران عزيز براى رسيدن به هدفهاى بزرگى كه به بركت انقلاب اسلامى در برابر او ترسيم شد، چشم به تلاش جوانان در عرصه ى علم و معرفت دوخته است، و بدون آن، فروغ خودباورى و استقلال ملى كه در طول دو دهه از انقلاب همواره راهگشاى ملت و دولت ما در گذرگاههاى دشوار بوده است، به ضعف خواهد گرائيد.
اسلام عزيز بزرگترين مشوق علم است و چنين بود كه در طى قرنهاى پى در پى، مسلمانان پرچم دانش و معرفت و پيشرفت علمى را در همه ى جهان در دست داشتند، و امروز كه پس از دوران تلخ تسلط سياستهاى بيگانه بر كشورمان، بار ديگر ملت ايران آزادى از نفوذ استكبار جهانى را مى آزمايد، جهاد علمى يكى از بزرگترين فرائض ما است.
اين يكى از معروفترين توصيه هاى مرد عظيم الشأنى است كه امسال بنام گرامى او نامگذارى شده است.
در گذشته سعى مى شد كه محيط دانشگاه، از دين و تقوا و تعبد فاصله بگيرد. هدف از اين ترفند كه از سوى دشمنان ملت ايران برنامه ريزى مى شد، اين بود كه نسل تحصيل كرده و روشنفكر، دچار لاقيدى و بى مبالاتى شده، حساسيت و علاقه ى خود را به آرمانهاى بزرگ از دست بدهد و اسير تمايلات حقير و سود شخصى شود. دانشگاهيان با شرف و استادان و دانشجويان متدين در آن محيط دشوار، همواره با اين ترفند شيطانى مبارزه مى كردند.
امروز بحمدالله دانشگاه مانند ديگر محيطهاى اجتماعى كشور اسلامى ما، مزين به نشانه هاى دينى و آراسته به صفا و ديانت و روحيه ى انقلابى است.
دانشگاه انقلاب در طول دو دهه در همه ى صحنه هاى انقلابى حضور فعال داشته و شهيدان بلندآوازه يى تقديم كرده است. شما دانشجويان عزيز و شما استادان گرامى امروز امانتدار اين بخش مؤثر از پيكره ى فعال و پرنشاط كشور اسلامى عزيزمان مى باشيد.
همه مى توانند ببينند كه دشمن امروز هم در تلاش است كه دانشگاه را از صراط مستقيم علم و دين و روحيه ى انقلابى منصرف كند. بزرگترين مسؤوليت در مقابله با توطئه دشمنان ، بر دوش خود دانشگاهيان عزيز چه اساتيد و چه دانشجويان است، و يقينا مانند برخى مقاطع حساس گذشته به اين مسؤوليت عمل خواهند كرد. انتظار اينجانب از فرزندان دانشجويم آن است كه هوشيارانه حوادث سياسى جهان و كشور را زير نظر داشته باشند، دشمن را در هر جا و با هر چهره يى بشناسند و هدفها و روشهاى خصمانه را با تيزبينى تشخيص دهند. در هيچ شرايطى اجازه ى اخلال در روند علم و دين را در دانشگاه به كسى ندهند و محيط مصفا و پرنشاط دانشجويى را براى پيشرفت سريع علمى همراه با تعهد و تدين و تلاش انقلابى حفظ كنند.
اميد است سال تحصيلى جديد كه با نام بلند و تابناك حضرت فاطمه ى زهرا (سلام الله عليها) و يكصدمين سالگرد فرزند والا مقام او، امام خمينى كبير، آغاز مى شود، بر همه شما بويژه بر تازه واردان به دانشگاه، مبارك باشد، و توجهات ويژه ى حضرت ولى عصر(ارواحنا فداه) بر شما ارزانى گردد. همه ى شما را به خداى بزرگ مى سپارم.
والسلام عليكم و رحمة الله
سيد على خامنه اى
6/7/78
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /