پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار على عزت بگويچ عضو شوراى رياست جمهورى بوسنى و هرزگوين

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى، عصر امروز آقاى على عزت بگويچ عضو شوراى رياست جمهورى بوسنى و هرزگوين را به حضور پذيرفتند.
مقام معظم رهبرى در اين ديدار نقش آقاى عزت بگويچ را در پشت سر گذاشتن جنگ تحميلى عليه مسلمانان بوسنى، بسيار ارزنده توصيف كردند و دنياى غرب بويژه اروپا را به سبب عدم حمايت از مسلمانان در جنگهاى بوسنى و كوزوو، به شدت مورد انتقاد قرار دادند.
حضرت آيت الله خامنه اى از مضمحل كردن هويت اسلامى در اروپا به عنوان هدف اصلى جنگهاى تحميل شده بر مسلمانان در يوگسلاوى سابق ياد كردند و فرمودند: جرم مردم بوسنى مسلمان بودن آنها بود و قدرتهاى غربى و از جمله اروپايى، نه تنها هيچگونه كمكى به مسلمانان بوسنى نكردند، بلكه آنان را به پذيرش صلح بدى وادار ساختند، بنا بر اين صلح ديتون از نظر ما يك صلح تحميل شده بر مسلمانان است.
ولى امر مسلمين بر اهميت زنده ماندن هويت اسلامى مسلمانان در اروپا تأكيد كردند و فرمودند: غربيها خواهان حفظ هويت اسلامى در اروپا نيستند، اما از نظر امت اسلام، هويت اسلامى مسلمانان در اروپا بايد در همه مراحل زنده بماند و اين كار بزرگى است كه به فداكارى بزرگ نيز نيازمند است.
مقام معظم رهبرى پايبندى به اسلام را موجب حفظ و بقاى مردم مسلمان بوسنى دانستند و فرمودند: مسلمانان در مبارزه مرگ و زندگى و در يك جنگ بسيار سخت و نابرابر پيروز شدند و بدون ترديد اين پيروزى و حيات ملى آنان مرهون مقاومت و ايستادگى جوانان مسلمان بوسنى است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى دخالت خود ساخته ناتو به رهبرى آمريكا در امور كشورها را عملى ناخوشايند و يك سنت بسيار خطرناك توصيف كردند و فرمودند: ما اعتقاد داريم كه در ماجراى كوزوو، هيچ كمكى به مسلمانان نشده است؛ زيرا اگر بناى ناتو بر كمك به مسلمانان بود، راههاى مناسبى براى آن وجود داشت. ما با مسلمانان كوزوو، ابراز همدردى مى كنيم، زيرا آنها قربانى اين جنگ شدند و ما آنچه را كه انجام شد، يك حمايت حقيقى از مسلمانان تلقى نمى كنيم.
مقام معظم رهبرى در پايان سخنانشان از توسعه مناسبات ميان دو كشور استقبال كردند و در پاسخ به درخواست آقاى عزت بگويچ دستور دادند كه امكان مشاركت دولت جمهورى اسلامى ايران در امر بازسازى بخشى از ويرانيهاى به جاى مانده از جنگ در بوسنى و هرزگوين مورد بررسى قرار گيرد.
بر پايه همين گزارش پيش از سخنان رهبر معظم انقلاب، آقاى على عزت بگويچ طى سخنانى كمكهاى ملت مسلمان ايران را براى دفاع از موجوديت مسلمانان بوسنى و هرزگوين بسيار مهم و حياتى خواند و گفت: جمهورى اسلامى ايران تنها كشورى است كه در جنگ به صورت واقعى مردم مسلمان بوسنى را مورد حمايت قرار داد و در امور داخلى ما نيز به هيچ وجه دخالت نكرد و اين حقيقت روشن به عنوان يك صفحه درخشان در تاريخ ثبت خواهد شد.
عضو شوراى رياست جمهورى بوسنى و هرزگوين همچنين گزارشى از اوضاع جارى كشور ارايه داد و طى آن خواستار همكارى ايران در بازسازى بخشى از ويرانه هاى به جاى مانده از جنگ در كشورش شد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /