پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار جمعى از رؤسا، اساتيد، هيأتهاى علمى و تشكلهاى اسلامى دانشگاههاى تبريز

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى شب گذشته در ديدار جمعى از رؤسا، اساتيد، هيأتهاى علمى و اعضاى تشكلهاى اسلامى دانشگاههاى تبريز، طى سخنانى با اشاره به حوادث اخير دانشگاهها بر وجود يك انگيزه خباثت آميز جهت جلوگيرى از رشد و پيشرفت علمى و تحقيقى كشور تأكيد كردند و درك و فهم سياسى دانشجويان را براى بى اثر كردن تحركات دشمن حائز اهميت بسيار دانستند.
در اين ديدار بسيار صميمانه كه پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء انجام شد، مقام معظم رهبرى نقش مهم و مؤثر دانشجويان را در انقلاب و عرصه دفاع مقدس خاطرنشان كردند و فرمودند: دانشجويان به عنوان يك مجموعه روشنفكر و آگاه كه در كنار احساسات، بر اساس فكر، عقل و علم تصميم مى گيرند، نقش مهمى را در عرصه دفاع مقدس ايفا كردند و شهداى دانشجو، زبان گوياى نسل جوانى هستند كه آگاهانه و با درك موقعيت و شناخت مطامع دشمن، فداكارانه از اسلام و انقلاب در برابر متجاوزين جنگ افروز به دفاع برخاستند و علاوه بر آن، محيط دانشجويى به تبع جنگ به يك حركت علمى و تحقيق قابل قبول دست يافت، بنا بر اين دانشجويان بر گردن انقلاب و جنگ حق دارند.
حضرت آيت الله خامنه اى، رشد كمى و كيفى تحصيلات عاليه در سالهاى پس از پيروزى انقلاب اسلامى را يادآور شدند و فرمودند: تعداد دانشجويان كشور در حال حاضر بيش از ده برابر قبل از پيروزى انقلاب است، سطح علمى دانشگاهها ارتقاء يافته و تحقيقات و تنوع رشته هاى دانشگاهى بسيار خوب است و استعدادهاى درخشان نيز در محيطهاى دانشجويى و دانش آموزى فرصت ظهور و بروز يافته اند بنا بر اين علاقه مندى جوانان به علم و تحقيق و دلسوزى معلمان و استادان و همچنين خودى بودن مسؤولان دانشگاهى براى ايران اسلامى، نويد بخش است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى اهداف دشمن از فاجعه آفرينى در دانشگاهها را تبيين كردند و فرمودند: دشمنان انقلاب نمى خواهند دانشگاههاى ما محيط امنى براى علم و تحقيق باشند تا نسل آينده نتواند اين كشور را عالمانه اداره كند. بنا بر اين همه دانشگاهيان اعم از مسؤولان، اساتيد، هيأتهاى علمى و تشكلهاى دانشجويى وظيفه دارند كه دانشگاههاى كشور به عنوان محيطى امن براى تعليم و تحقيق و رشد استعدادها حفظ كنند؛ زيرا ايران اسلامى با همه امكانات و ثروتهاى طبيعى و ناشناخته اش منتظر نسلى است كه بايد با تدبير ، آگاهى، روشن بينى، اراده قوى و ايمان راسخ، خود اداره امور كشور را تحويل بگيرد و آن را آنچنان كه شايسته ملت بزرگ ايران است، بسازد و آباد كند.
مقام معظم رهبرى بر ضرورت مقابله با عمده كردن ضعفهاى خودى با هدف به فراموشى سپرده شدن دشمن خارجى تأكيد كردند و فرمودند: وقتى دشمن جلوى چشم ما حضور دارد و با شيوه هاى مختلف خود را نشان مى دهد، ما نمى توانيم چشممان را روى هم بگذاريم و واقعيتها را نبينيم. در حرف زدنها، موضعگيريهاى سياسى، تبليغات راديويى، تدابير و تصميم گيريهاى دشمن، نشانه هاى مبارزه و مقابله با نظام اسلامى آشكار است، بنا بر اين چگونه مى توانيم خود را فريب بدهيم و دشمن را نديده بگيريم. اقرار به وجود دشمن ، به معناى انكار ضعفهاى خودى نيست و اصولاً تا ما ضعف نداشته باشيم، دشمن نمى تواند در مقابل ما صف آرايى كند.
حضرت آيت الله خامنه اى بر ضرورت يافتن ضعفها و عيوب خودى و تلاش در جهت برطرف كردن آنها تأكيد كردند و فرمودند: ما نبايد عيوب خود را انكار كنيم؛ اما هنگامى كه در پى يافتن عيوب خود هستيم، نبايد فراموش كنيم كه دشمنان اسلام نامردانه و خباثت آميز براى ضربه زدن به انقلاب از عيوب ما استفاده مى كنند و تجسم اين دشمن، امروز در امپراطورى عظيم خبرى صهيونيستى و يا شبه صهيونيستى متكى به كارتلهاى بزرگ نفتى و سرمايه داران عظيم است كه دستگاه هيأت حاكمه آمريكا تنها يكى از شاخه هاى آن محسوب مى شود.
رهبر معظم انقلاب نقش يك سرمايه دار صهيونيست در مختل كردن اقتصاد مالزى را خاطر نشان كردند و فرمودند: مراكز عظيم مالى و اقتصادى كه همه دنيا را در مشت خود گرفته اند، با هر دولت و كشورى كه از رويه، اطماع و خواسته هاى آنها تخطى كند، كمر كين ورزى مى بندند و دنيا شاهد بود كه يك تاجر صهيونيست آمريكايى يكباره اقتصاد مالزى را زير و رو كرد؛ بنا بر اين آنها با حكومت اسلامى كه ايران بزرگ را از مدار استثمار و استكبار خارج كرده است دشمن هستند و همواره خصومت مى ورزند.
مقام معظم رهبرى بر ضرورت حفظ اقتدار و صلابت نظام اسلامى در برخورد با دشمن تأكيد كردند و فرمودند: ايران اسلامى به فضل پروردگار و با تكيه بر اقتدار و صلابت ملت خود سر انجام دشمن را وادار خواهد كرد تا در بلند مدت با جمهورى اسلامى ايران كنار بيايد و اگر ما دستپاچه نشويم، دشمن چاره اى جز بوسيدن عتبه ما نخواهد داشت، همچنانكه برخى از دشمنان ديروز با مشاهده اقتدار و صلابت ملت ايران، سر انجام مجبور شدند با نظام اسلامى كنار بيايند.
حضرت آيت الله خامنه اى در بخش ديگرى از سخنانشان سابقه دانشگاه تبريز را در تحركات روشنفكرانه دينى و انقلابى افتخارآميز دانستند و فرمودند: زمانى كه دشمن به آذربايجان اميد زيادى بسته بود، مردم تبريز و توده هاى مؤمن و غيور آذربايجان به دهان دشمن و ايادى او كوبيدند و آنها را آنچنان مأيوس كردند كه بنده نظير آن را در هيچ جاى كشور سراغ ندارم. شعارهاى مردم آذربايجان هميشه حاكى از يك روح حماسى و فهم دقيق زمان و موقعيت بوده است و آگاهى و ايمان، دو خصوصيت بارزى است كه آذربايجان و مردم اين خطه را بيمه كرده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى ضرورت تفاهم، وفاق جمعى و وحدت و يكپارچگى را به دانشگاهيان تبريز گوشزد كردند و در پايان سخنانشان با تأكيد بر اهميت فهم و درك سياسى دانشجويان فرمودند: طى سالهاى گذشته بنده بيشترين تأكيد را بر اهميت سياسى شدن دانشگاهها و فهم سياسى دانشجويان كرده ام. فهم سياسى غير از سياسى كارى، سياست بازى و دستخوش جريانهاى سياسى شدن است. فهم سياسى مانع از آن مى شود كه انسان بازيچه جريانها و گروههاى سياسى شود. من خواستار آن هستم كه دانشجو به مرتبه اى از رشد سياسى برسد كه بتواند حقيقت را از ميان شعارهاى اين و آن تشخيص دهد، فريب نخورد و به وسيله اى در خدمت كسانى كه فقط به دنبال قدرت هستند، تبديل نشود و اين مهم جز با سياسى شدن دانشجو و دانشگاه ممكن نخواهد شد.
بر پايه همين گزارش پيش از سخنان مقام معظم رهبرى حجت الاسلام قمى نماينده مقام معظم رهبرى در دانشگاهها و دكتر پورفيض رئيس دانشگاه تبريز در سخنان كوتاهى به بيان حوادث اخير دانشگاه تبريز پرداختند و بر وحدت كلمه، همدلى و همفكرى روزافزون ميان تشكلهاى اسلامى در دانشگاههاى تبريز به عنوان يك حركت نويد بخش تأكيد كردند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /