پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بيانات مقام معظم رهبري در شروع درس در خارج فقه

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز (يكشنبه) در شروع درس خارج فقه، طى سخنانى با استناد به اين كه دين اسلامى و به طور خاص جمهورى اسلامى ايران امروز در مركز توجهات جهانى قرار دارد، دست اندركاران حوزه هاى علميه را به پى ريزى و طراحى يك حركت و خيزش تازه درباره رفتار علمى و مباحث اسلامى فراخواندند.
مقام معظم رهبرى در اين جلسه، توجه روزافزون جهان به دين مبين اسلام را موجب افزايش اهميت حوزه هاى علميه دانستند و فرمودند: امروز در بسيارى از نقاط عالم و به طور خاص در كشورهاى اسلامى، توجه سياسيون، متفكران و متخصصان مسايل اجتماعى و همچنين بسيارى از توده هاى مردم معطوف به اسلام شريف و احكام مقدس اسلامى است و يقينا بخش عمده اى از اين پديده جهانى كه بر خلاف انتظار و طبيعت جريان عادى جهانى به وجود آمده است، به پيروزى اسلام در ايران و تشكيل نظام اسلامى در اين نقطه از جهان مربوط مى شود.
حضرت آيت الله خامنه اى بر يكى بودن دين و سياست در نگاه بين المللى تأكيد كردند و فرمودند: مطالعات بر روى دين در سراسر جهان جداى از جنبه سياسى آن نيست و ديگر به دين، مجرد از تأثير سياسى آن نگريسته نمى شود و موضعگيريهاى بين المللى نيز بر اين اساس استوار است. همچنين نسلهاى نوخاسته در دنياى اسلام و برخى مناطق جهان به دينى گرايش دارند كه مجرد از حضور سياسى و اجتماعى نباشد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى برپايى نشستها و گردهماييهاى متعدد تخصصى و علمى را در سطح جهان براى بررسى اين پديده جديد خاطر نشان كردند و فرمودند: امروز به موازات اين حركت سياسى، معارف، علوم و فقه اسلامى نيز مورد توجه محافل علمى و سياسى دنياست و بر اين اساس، صاحبنظران و علماى دين بايد ارزيابى تازه ترى از اهميت كار خود در اين برهه از زمان داشته باشند، زيرا امروز نمى توان به نام دين سخنى سست را بر زبان آورد و هدفى را ترسيم كرد كه قابل استخراج از معارف اسلامى نباشد و نيز نمى توان نسبت به آنچه كه جزو اهداف دينى و مسايل فقهى يا كلامى است، بى تفاوت ماند.
مقام معظم رهبرى از غيرت عالمانه و احساس وابستگى و تعلق نسبت به كار علمى به عنوان انگيزه اى مناسب براى رويكردى تازه به معارف اسلامى و ترويج و تبليغ اسلام ياد كردند و فرمودند: جاى فهم دين و غور علمى و تخصصى در مسايل دينى، حوزه علميه است و متقابلا حوزه هاى علميه نيز بايد پاسخگو باشند و در اين زمينه لازم است دستگاههاى مديريتى حوزه براى شناخت استفهامها و شبه هاى جديد كه برخى از آنها داراى پايه هاى علمى و شبه علمى است، فعاليت، نشاط و برنامه ريزى داشته باشند.
حضرت آيت الله خامنه اى بر اهميت آموزش علمى و فنى مبانى و معارف دينى در كنار تبليغ دين تأكيد كردند و فرمودند: "فقه" ستون فقرات، "علم كلام" جزو پايه ها و "فلسفه" از لوازم حتمى حوزه هاى علميه محسوب مى شوند و اين سه را بايستى مدرسين خوب و كارامد به طلاب علاقه مند و جوينده بياموزند و حوزه ها نيز در اين زمينه گرم، پوينده، فعال و با نشاط حركت كنند، اما در كنار اين فنون اصلى، آشنايى با تفسير، علم اصول، علم حديث و رجال و علوم گوناگون ديگر نيز ضرورى است. آشنايى با فنون تبليغ دين امروز يك ضرورت است و كارگردانان و طراحان اصلى حوزه علميه بايد با توجه به نتايج علوم ارتباطات، كارهاى خود را برنامه ريزى كنند و اين مباحث را در حوزه ها آموزش دهند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى آشنايى حوزه هاى علميه با جريانهاى فكرى جهان را ضرورى دانستند و فرمودند: كسانى كه در زمينه تبليغ دين تلاش مى كنند، بايد با جريانهاى فكرى دنيا آشنا باشند، مخاطبان خود را بشناسند و آنها را انتخاب كنند تا بتوانند متناسب با استفهام و استفسار آنها و آنچه در ذهن دارند، سخن بگويند. همچنين طلاب بايد با يك يا چند زبان زنده دنيا آشنايى داشته باشند، زيرا دانستن زبان خارجى براى طلاب علوم دينى يك ابزار حتمى كار محسوب مى شود.
مقام معظم رهبرى بر اهميت بحث معنويت و قداست به عنوان وجه متمايزكننده دست اندركاران و طلاب حوزه هاى علميه از ديگران تأكيد كردند و در پايان سخنانشان فرمودند: روحانيون در همه حال بايد به اين نكته مهم توجه كنند كه تلاش آنها بايد براى جلب رضاى خدا و تحكيم دين خدا و اعلاى كلمه الله باشد و اين همان چيزى است كه مى تواند آنها را موفق و سخنشان را دلنشين و مؤثر كند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /