پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار اجتماع پرشور ده‏ها هزار تن از مردم شيعه و سُنّى شهرِ تربت جام

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى، امروز با حضور در اجتماع پرشور ده ها هزار تن از مردم شيعه و سُنّى شهرستان مرزىِ تربت جام، از همزيستى جمعيت شيعه و سنى در كنار يكديگر به عنوان يك نقطه درخشان و افتخارآميز براى ايران اسلامى و نيز الگويى براى دنياى اسلام ياد كردند و ضرورت تحكيم و تقويت روزافزون پيوندهاى برادرى ميان مذاهب اسلامى را مورد تأكيد قرار دادند.
مقام معظم رهبرى در اين اجتماع بزرگ كه با ابراز احساسات و عواطفِ ايمانى مرم شهرستان تربت جام همراه بود، توجه مردم اين منطقه را به وجوه مشترك مذاهب اسلامى امرى مطلوب و دلنشين توصيف كردند و فرمودند: هر جا كه مردم بتوانند عواطف، رفتار و ايمان و احساسات خود را بر اساس وحدت كلمه تنظيم كنند، موفقيت و پيروزى را نصيب خود خواهند كرد.
حضرت آيت ا... خامنه اى سپس مبارزات متفكران و روشنفكران مسلمان را در اقصى نقاط دنيا براى وارد كردن اسلام به صحنه زندگى انسانها تبيين كردند و افزودند: در طول دو قرن اخير، متفكران مسلمان در سراسر جهان اسلام تلاش كردند تا اسلام از انزواى مساجد، كنج خانه ها و اعماق دلها وارد صحنه زندگى مردم شود، حكومت اسلامى استقرار يابد و خطوط اصلى زندگى انسانها برطبق قوانين قرآن و اسلام ترسيم شود و درست در نقطه مقابل آن طراحان فكرى استعمار كه براى تسلط بر منابع و كشورهاى اسلامى، كوه مستحكمى مانند قوانين اسلامى را مانع عمده اى در سر راه خود مى ديدند، به ترويج اين فكر پرداختند كه اسلام، كارى به سياست، اداره امور جامعه و حكومت ندارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى، از بى عدالتى، فقر، ظلم و درگيريهاى ناشى از خودخواهى و خودپسندى به عنوان دردهاى كهنه و مزمن بشريت در طول تاريخ ياد كردند و فرمودند: ملتهاى مسلمان، همواره نيازمند حاكميت اسلام هستند، زيرا حاكميت دين خدا قادر است دردهاى مزمنى كه قدرتهاى مقتدر دنيا بر ملتها تحميل كرده اند، درمان كند و ترديدى نيست كه با عمل به قوانين اسلام، بى عدالتى، تبعيض و فقر از بين خواهد رفت و علم، تحقيق و استعدادهاى ذهنى مسلمانان، پرورش خواهد يافت.
مقام معظم رهبرى، پاسخ ملت ايران به نداى دويست ساله متفكران اسلامى را براى اقامه دين خدا خاطر نشان كردند و افزودند: زنان، مردان و جوانان ايرانى، توفيق يافتند تا در يك مبارزه دشوار برگرد رهبرى بى نظير، مؤمن، صادق و فداكار كه هيچ حسابى را در زندگى خود باز نكرده بود، جمع شدند و با تحمل سالها رنج و مرارت، خواست همه داعيان، مصلحان و روشنفكران بزرگ اسلامى را در اقصى نقاط جهان اسلام، تحقق بخشيدند.
حضرت آيت ا... خامنه اى در بيان ويژگيهاى نظام جمهورى اسلامى ايران فرمودند: قوانين نظام اسلامى، متخذ از اسلام است، نمايندگان مردم براساس قوانين و مقررات قرآنى تصميم مى گيرند، قضاى آن نيز اسلامى است و مسؤولان نظام به خدمتگزارى براى اسلام و قرآن، افتخار مى كنند. آراء و خواست مردم و اراده جمعى، عواطف و ايمان آنان نيز در چارچوب احكام الهى و مقررات قرآنى قرار دارد؛ بنا بر اين در نظام اسلامى به تمامى ابعاد يك نظام انسانى و بشرى بر پايه دين خدا توجه شده است و اين نظام در مسير تبديل شدن به يك نظام صد در صد اسلامى حركت مى كند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى، دفاع از حقوق ملتهاى مسلمان در صحنه ديپلماسى جهان را مشخصه اى از طبيعت نظام اسلامى دانستند و افزودند: خصوصيت نظام اسلامى در اين است كه براى دفاع از حقوق يك ملت مسلمان، دچار ملاحظه كارى نمى شود؛ كما اين كه در محكوم كردن شوروى سابق به سبب اشغال افغانستان، دچار ملاحظه كارى نشد و به خاطر دفاع از حق ملت مسلمان افغانستان، دشمنى ابر قدرت شوروى را با همه توش و توان و تجهيزات نظامى او تحمل كرد.
مقام معظم رهبرى تلاش دشمنان براى تكه تكه كردن دنياى اسلام را خاطر نشان كردند و فرمودند: تلاش دشمنان اسلام بر اين هدف، متمركز است كه رژيم اشغالگر قدس را به عنوان پايگاهى براى سلطه بر دنياى اسلام بكار گيرند و اين در حالى است كه بسيارى از مشكلاتِ امروز مسلمانان به وجود صهيونيستها در قلب دنياى اسلام مربوط مى شود و ما نمى توانيم از اين مسأله به آسانى صرفنظر كنيم. اسلامى بودن نظام ما ايجاب مى كند كه از حق و كليت دنياى اسلام دفاع كنيم و بر اين اساس، جمهورى اسلامى ايران مانند هر مسلمان غيرتمندى از مسأله فلسطين دفاع خواهد كرد و اعتقاد دارد ملت فلسطين بر خلاف كسانى كه به نام او حرف مى زنند، هرگز رضايت نمى دهد حتى يك وجب از خاكش در اشغال صهيونيستها باقى بماند.
حضرت آيت ا... خامنه اى خواست ملتها را در تضاد با رفتار دولتها و سياستمدارانِ مصلحت انديش دانستند و افزودند: نظام ما اسلامى است و بايد با قدرت و شجاعت بر اسلاميت خود و آنچه لازمه آن است، تصريح كند. نظام اسلامى با پايبندى به اسلام و جبران نقايص موجود در عمل به اسلام، مى تواند با توانايى كامل آنچنان دنيايى را براى ملت ايران به وجود آورد كه امت اسلام، آرزوى آن را دارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى، تلاش نظام اسلامى براى جبران ويرانيها و عقب ماندگيهاى ناشى از دويست سال حاكميت فاسد بر كشور را تبيين كردند و فرمودند: حكومت اسلامى طى بيست سال گذشته، بسيارى از مفاسد را اصلاح كرده و بسيارى از راههاى ناپيموده را طى كرده است و به فضل پروردگار اين راه پرافتخار را تا اعتلاى جنبه هاى مادى و معنوى زندگى مردم بر اساس دستورات اسلامى ادامه خواهد داد.
مقام معظم رهبرى حفظ ذخيره ارزشمند دين مبين اسلام و احكام قر آن را فريضه مهم براى ملت ايران برشمردند و با تأكيد بر ضرورت تقويت روزافزون پيوند برادرى و وحدت اسلامى فرمودند: دشمن، خواهان آن است كه فرقه ها و مذاهب اسلامى، يكديگر را طرد كنند و از دين، خارج بدانند و متأسفانه برخى نيز در سطح دنياى اسلام، بازى دشمن را مى خورند؛ اما مسلمانان شيعه و سنى در ايران بايد هوشيارى خود را در شناخت ترفند دشمن نشان دهند و وحدت ميان خود را هر چه بيشتر تقويت كنند.
حضرت آيت ا... خامنه اى در پايان سخنانشان، ضمن تأكيد بر اهميت همكارى ميان مردم و مسؤولان فرمودند: ملت ايران با تمسك به اسلام، راه آزادى، استقلال، عزت و سربلندى را به روى خود باز كرده است و با توكل به خدا خواهد توانست اين كشور را در همه ابعاد، آباد كند و به عنوان الگوى پرجاذبه در پيش چشم ملتها قرار دهد.
بر پايه همين گزارش، پيش از سخنان مقام معظم رهبرى، حجت الاسلام اميرى، امام جمعه تربت جام در سخنان كوتاهى، مقدم حضرت آيت ا... خامنه اى را به اين شهر گرامى داشت و اظهار اميدوارى كرد كه مردم اين منطقه از بركات اين سفر بهره مند شوند. اين گزارش همچنين حاكى است رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز از مدرسه علميه تربت جام بازديد كردند و در جريان فعاليتهاى اين مدرسه قرار گرفتند.
ايشان همچنين بر مزار شيخ احمدجام حضور يافتند و ياد وى را گرامى داشتند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /