پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار آقاى خاتمى رئيس جمهور و اعضاء هيأت وزيران

حضرت آيت ا... خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز در اولين روز هفته دولت، در ديدار آقاى خاتمى رئيس جمهور و اعضاء هيأت وزيران، ضمن قدردانى از زحمات و تلاشهاى رئيس جمهور و دولت خدمتگزار، مهمترين مسأله جامعه را مسايل اقتصادى خواندند و بر ضرورت اولويت بندى صحيح در برنامه ريزيها و فعاليتها تأكيد كردند.
مقام معظم رهبرى، دولت آقاى خاتمى را دولتى فعال و كوشنده برشمردند و تصريح كردند، راه خدمتگزارى به مردم بايد با توجه كامل با شاخصه هايى كه در وجود شريف امام خمينى (ره) متبلور بود، با قوت، قدرت، اميد به آينده و اعتماد به كمكهاى پروردگار ادامه يابد. حضرت آيت ا... خامنه اى با اشاره به نامگذارى ايام شهادتِ، شهيدان سرافراز اسلام، رجايى و باهنر به نام هفته دولت افزودند: معنا و مفهوم حقيقى اين نامگذارى آن است كه راه ما و راه دولت مردان ما همان راه شهيدان بزرگوار، رجايى و باهنر است، شهيدانى كه براستى مصداق ايمان اخلاص، تلاش و رشادت و دليرى در مقابله با مشكلات محسوب مى شوند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى بيان بيشتر فعاليتها و خدمات مفيد و فراوان دولت را براى مردم، ضرورى برشمردند و با تأكيد بر تقواى الهى به عنوان راه نجات واقعى انسان و جامعه خاطرنشان كردند: دولتهاى خدمتگزار در دوره هاى مختلف، خدمات فراوانى انجام داده اند و اكنون نيز دولت، با اتكاء به ذخيره معنوى خود يعنى با توكل و اعتماد به خدا و تكيه بر مردم مؤمن، انقلابى و هميشه در صحنه مى تواند منشاء خدمات فراوانترى قرار گيرد. مقام معظم رهبرى انسجام و هماهنگى و پرهيز از اصالت دادن به نگرش بخشى را در مجموعه دولت، ضرورى توصيف كردند و با تأكيد بر لزوم محوريت كامل رئيس جمهور در تمامى فعاليتهاى دولت افزودند: الحمدا... آقاى خاتمى رئيس جمهور محترم و عزيز ، توان و ديگر شرايط لازم را براى اين مسؤوليت عظيم دارا هستند و تمامى بخشهاى دولت بايد با فرماندهى ايشان فعاليت و حركت كنند. حضرت آيت ا... خامنه اى اولويت بندى صحيح در "برنامه ريزيها و اجراى برنامه ها" را حلالِ بسيارى از مشكلات برشمردند و با اشاره به اين كه كاهش درآمد نفتى در سال گذشته، اگر چه ضربه اى به روند اجراى برنامه ها محسوب مى شد، اما در حقيقت يك راه نجات بود، افزودند: اولويت بندى، خط واقعى را روشن خواهد كرد و حل تدريجى مسايلى همچون اشتغال، حفظ و تقويت ارزش پول ملى، متوقف كردن تورم و كاهش آن و مقابله با ركود اقتصادى و فعال كردن كشور را امكان پذير خواهد كرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با انتقاد از اين كه گاه مسايل فرعى به جامعه تحميل مى شود و مسايل اصلى، از جمله مشكلات مردم را از اولويت خارج مى كند، افزودند: اگر كسى حتى با نگاه عادى به زندگى مردم نگاه كند، بدون ترديد در خواهد يافت كه مهمترين مسأله كشور، مسايل اقتصادى است. مقام معظم رهبرى با يادآورى تلاشها و زحماتى كه دولت براى تدوين طرح ساماندهى اقتصادى متقبل شده است، افزودند: اين طرح بزرگ و مفيد كه اميدهايى در مردم ايجاد كرد، بايد در عمل به طور جدى دنبال شود تا برنامه هايى كه دولت براى حل مشكلات اقتصادى تدارك ديده، آثار خود را آشكار سازد. حضرت آيت ا... خامنه اى با اشاره به حوادثى نظير خشكسالى، زلزله و سيل، خواستار توجه كامل به وضع روستاييان شدند و با تأكيد بر لزوم آشنايى بيشتر با معضلات و مشكلات مردم خاطرنشان كردند: ديدار از مناطق محروم و گفتگو با مردم، مى تواند در آشنايى با واقعيتها بسيار مؤثر باشد. مقام معظم رهبرى با اشاره به حمايت مستمر ايشان از دولت، نقد و بررسى اصولى عملكرد دولت را در درون مجموعه دولت ضرورى خواندند و با تشكر از جلسات پركار هيأت وزيران براى تنظيم برنامه سوم توسعه افزودند: لازم است، سياستهاى اعلام شده در برنامه ريزيها كاملا لحاظ شود و برنامه ها به معناى دقيق كلمه منبعث از سياستها باشد. رهبر معظم انقلاب اسلامى حفظ و تقويت و انسجام دولت و نظام در سطوح عالى را مايه توفيق روزافزون خواندند و افزودند: تقسيم و تجزيه كردن نظام در سطوح عالى تنها به نفع دشمنان است و وحدت موجود در ميان توده هاى مردم هنگامى مستمر و ريشه دارتر خواهد شد كه در همه سطوح، انسجام و اتحاد حفظ و تقويت شود.
در اين ديدار پيش از سخنان مقام معظم رهبرى، حجت الاسلام والمسلمين خاتمى رئيس جمهور در سخنانى با قدردانى از حمايتهاى رهبر معظم انقلاب اسلامى از دولت، به نامگذارى امسال به عنوان سال امام خمينى (ره) اشاره كرد و انقلاب، نظام و مردم را مرهون شخصيت والاى امام دانست و گفت: امام (ره) تأكيد بر ديندارى، استقلال، آزادى، قانون در چارچوب موازين اسلام، حقوق مردم و اجراى عدالت داشتند و پيروى از امام به معناى اهتمام به اين موارد است. رئيس جمهور با تجليل از شخصيت والاى شهيدان دولت، رجايى و باهنر، آنان را مظهر پيروان راه امام و نمونه كامل مسؤولان مردمى و دولتمردان اسلامى خواند و تأكيد كرد: هدف بزرگ دولت گام برداشتن در مسير اين شهيدان است.آقاى خاتمى همچنين با تشكر از خدمات دولتهاى قبلى و همچنين اعضاى دولت فعلى، موفقيتهاى دولت را در دو سال گذشته مرهون حمايتهاى رهبر معظم انقلاب اسلامى و پشتيبانى مردم دانست و با اشاره به مشكلات دولت از جمله كاهش درآمد نفت و كمبود درآمد دولت گفت: با همت مسؤولين و تدابير دولت، كشور با وجود مشكلات به وجود آمده، با بحران مواجه نشد و موفقيتهاى خوبى به دست آمد. آقاى خاتمى با اشاره به طرح ساماندهى اقتصادى و آثار خوب اين طرح و همچنين بحثهاى دولت درباره برنامه سوم توسعه، از جمله ويژگيهاى برنامه سوم را مبنا قرار گرفتن نظرات مقام معظم رهبرى در اين برنامه ارزيابى كرد و افزود: جامعيت برنامه سوم در كنار توجه به راهكارهاى اقتصادى و تلاش براى كاهش وابستگى به نفت از جمله ويژگيهاى اين برنامه است.
رئيس جمهور افزايش رشد اقتصادى كشور، حل معضل بيكارى و ايجاد فرصتهاى شغلى و كند كردن نرخ تورم را از اهداف اساسى برنامه سوم بيان كرد و با تأكيد بر لزوم همكارى همه دستگاهها براى اجراى اين برنامه تصريح كرد: مردم ولى نعمت ما هستند و در طول 20 سال گذشته همواره از نظام و ارزشها با شهامت و كرامت دفاع كرده اند و ما بايد براى خدمت به اين مردم و حل مشكلات آنان تلاش كنيم.
در پايان ديدار رئيس جمهور و هيأت وزيران با رهبر معظم انقلاب اسلامى نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت آيت ا... خامنه اى اقامه شد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /