پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار وزير امور خارجه و نمايندگان سياسى ايران در خارج از كشور

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى عصر امروز در ديدار وزير امور خارجه و نمايندگان سياسى جمهورى اسلامى ايران در خارج از كشور ضمن سخنانى تأكيد كردند كه ملت ايران و نظام اسلامى به بركت اسلام در مسير دستيابى به نقطه اوج يك ملت متمدن و قوى حركت مى كند.
مقام معظم رهبرى در سخنانشان ملت ايران را نماينده تمدن اسلامى به عنوان يك تمدن بسيار عميق دانستند و فرمودند: ملت ايران متمدن به تمدنى است كه در آن اسلام كرامت دارد و عزيز است، انسان به سمت كمال حقيقى پيش مى رود و اساس آن بر تقوا و پرهيزگارى است، بنا بر اين در تمدن اسلامى انسانها هر چه پرهيزگارتر باشند، به هدف نزديك ترند و به فضل پروردگار نظام اسلامى و ملت بزرگ ايران در سايه تلاشهاى خود به سمت اين تمدن پيش خواهد رفت.
حضرت آيت الله خامنه اى در ادامه سخنانشان بر اهميت تشنج زدايى در روابط خارجى و گفت وگوى تمدنها به عنوان دو مسأله مهم در ديپلماسى و سياست خارجى تأكيد كردند و فرمودند: نمايندگان سياسى جمهورى اسلامى ايران در سراسر جهان متكى به نظامى مردمى، متحد، يكپارچه و مقتدر هستند، نظامى كه رفتارش كاملا بر منطق استوار است و در همه موضوعات سياست خارجى بر استدلالهاى محكم و خدشه ناپذير تأكيد مى ورزد. ايران اسلامى در نوع رابطه خود با آمريكا، و در خصوص مواضع مربوط به مذاكرات خاورميانه، در چگونگى ارتباطش با مجموعه اروپا و رفتارش با كشورهاى اسلامى استدلالهايى متين، محكم و منطقى دارد و بويژه با كشورهاى همسايه بر تشنج زدايى، نزديك شدن هر چه بيشتر و دلگرمى هاى روز افزون تر اصرار مى ورزد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با تبيين سياستهاى استكبارى آمريكا عليه جمهورى اسلامى ايران فرمودند: آنچه كه امروز سياستهاى شناخته شده آمريكا در مقابله با ايران اسلامى بر روى آن تكيه دارد درست همان نقاط قوت نظام ما و ديپلماسى كشور ماست. آمريكاييها مى خواهند اينها را تضعيف و از دست نظام خارج كنند بنا بر اين به هيچ وجه نمى توان كنار آمد و نرمش نشان داد.
تشنج زدايى يكى از سياستهاى اعلام شده جمهورى اسلامى ايران است اما نه با رژيم صهيونيستى كه ما اساس وجود او را قبول نداريم و تشنج بيش از آنچه كه از ناحيه ما باشد از ناحيه صهيونيستهايى است كه سياستشان براساس تهديد و هضم قدرت اسلامى استوار شده است. رژيم صهيونيستى دشمن قطعى ماست و در مقابل دشمن نيز به هيچ وجه نمى توان نرمش نشان داد.
مقام معظم رهبرى حذف نظام اسلامى به عنوان يك الگوى پرجاذبه از صحنه سياست جهانى را يك سياست مستمر آمريكا برشمردند و فرمودند: مسأله ما با آمريكا مسأله تشنج زدايى نيست. پيشرفت اقتصادى در ايران به ضرر آمريكاست و اگر الگوى اسلامى در ايران موفق شود، كشورهاى ديگر نيز تشويق خواهند شد. بنا بر اين سياست استكبارى آمريكا متكى بر ايجاد مزاحمت براى جمهورى اسلامى ايران و ممانعت از پيشرفت اقتصادى كشور ماست و بر اين اساس تا هنگامى كه ايران به عنوان يك كشور مستقل و اسلامى و دولتى متكى بر ملت مؤمن خويش در صحنه سياست جهانى حضور دارد، آمريكا به مخالفت و ستيز خود با اين ملت و نظام ادامه خواهد داد
حضرت آيت الله خامنه اى در بخش ديگرى از سخنانشان از پايبندى به اسلام و استقلال شناخته شده ملت ايران به عنوان دو عامل مهم ديگر در سياست خارجى ايران اسلامى ياد كردند و فرمودند: سالهاست كه امپراطورى خبرى دنيا بمباران وسيعى را بر روى مسأله استقلال به انجام مى رسانند و استقلال خواهى را ياغى گرى و بر هم زدن نظم جهانى وانمود مى سازند اما با وجود اين تلاشهاى تبليغاتى، استقلال شناخته شده ايران اسلامى يك نقطه احترام برانگيز در چشم طراحان سياسى جهان، سياستمداران و اداره كنندگان كشورهاى جهان محسوب مى شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در بيان اهميت استقلال ايران اسلامى فرمودند: استقلال سياسى ما به معناى آن است كه اين دولت و نظام هيچ گونه نفوذ، اثرگذارى و تحميلى را از هيچ قدرتى، حتى قدرتهاى متحد درجه يك عالم نمى پذيرد و در پيشبرد مسايل اقتصادى سياسى، اعتقادى، كيفيت اداره كشور، قوانين، ارتباطات داخلى و خارجى و معاملاتش تحت تأثير هيچ قدرتى قرار نمى گيرد و هيچ فشارى، تهديدى، رودربايستى، ملاحظات بين المللى و محفلى نمى تواند اين نظام را تحت تأثير قرار دهد. اين مسأله در دنيا احترام برانگيز است و نقطه بسيار مهمى است كه سفيران جمهورى اسلامى ايران بايد از آن حداكثر استفاده را بنمايند
مقام معظم رهبرى برقرارى و تحكيم ارتباطات سودآور در مسايل بين المللى و دوجانبه و نيز در مناسبات تجارى و اقتصادى را به عنوان هدف اساسى كار ديپلماسى خاطر نشان كردند و فرمودند: سفيران ايران اسلامى محور يك تحرك و فعاليت مهم و عظيم در روابط خارجى كشور هستند و بايد تلاش كنند هر نوع ارتباطى را كه متضمن تأمين منافع و اهداف معين شده كشور است، تسهيل، ممكن و پيگيرى نمايند.
حضرت آيت الله خامنه اى توجه نمايندگان سياسى جمهورى اسلامى ايران را به ضرورت بهره گرفتن از امكانات نظام اسلامى به عنوان پشتوانه مهم فعاليتهاى خود جلب كردند و فرمودند: مهم آن است كه سفيران ايران اسلامى هدفها را از ياد نبرند، امكانات نظام اسلامى را كه مى تواند تكيه گاه آنها محسوب شود، همواره در نظر داشته باشند، با اعتماد به نفس و به نحو كامل حركت كنند و از مسايل داخلى كشور منفك نشوند. و تحليل درست و منطبق با واقع از قضاياى داخلى داشته باشند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى به حوادث اخير اشاره كردند و فرمودند: اين حوادث يك طراحى براى مقابله با نظام بود كه نمى توانست بدون پشتوانه مراكز سياستگذارى، پشتيبانى كننده و اعتماد بخش به عوامل اغتشاش صورت گيرد. اين حادثه را دستهاى بدخواه و معارض با نظام و با بدترين شكل خشونت به وجود آورده بودند، اما نظام اسلامى با اقتدارى كه در هيچ كشورى تا كنون مشاهده نشده است، توانست در مدت كوتاهى آن را از بين ببرد و بنده نيز عميقا اعتقاد پيدا كرده ام كه خداى متعال زمينه اى را پيش آورد تا اقتدار نظام اسلامى يك بار ديگر بخصوص هنگامى كه وسوسه گران براى انكار آن تلاش مى كردند آشكار شود و نظام توانست همه اين خَس و خاشاك را با سيلابهاى اعتقاد و ايمان عمومى از بين ببرد.
مقام معظم رهبرى بر اسلامى بودن استخوانبندى و اسكلت نظام تأكيد كردند و فرمودند: انقلاب اسلامى ثمره قرنها مبارزه براى احياى اسلام است. مبارزاتى كه با يك رفتار تاريخى قابل توصيفى به تحقق انقلاب اسلامى انجاميده است و نظامى كه از اين انقلاب در ايران به وجود آمده است، خود موجد يك اثر قاطع يعنى حركت به سمت معنويت در دنياى امروز شده است.
حضرت آيت الله خامنه اى حركت دنياى غرب به سمت ما ديگرى در قرن نوزدهم را خاطر نشان كردند و فرمودند: دنياى آن روز و بيش از همه اروپا در مسير انكار و تخريب بنيانهاى معنوى حركت مى كرد اما امروز يك روند معكوس در همه دنيا محسوس است .
بويژه گرايش به اسلام در كشورهاى مسيحى و اروپايى قابل مقايسه با دهه هاى گذشته نيست و حركت به سمت مسلمان شدن در جهان و گرايش به تشيع در ميان مسلمانان فراوان است، بنا بر اين بايد گفت كه انقلاب اسلامى، هويت اسلامى را در دنياى اسلام و هويت معنوى را در كل جهان زنده كرد و به مرور اين احساس هويت فزونى مى يابد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى جريان سازنده فرهنگ اسلامى به سمت غرب را يادآور شدند و فرمودند: جريان سازنده فرهنگ اسلامى به سمت غرب سردمداران فرهنگ غربى و بويژه كسانى را كه روى مسايل اسلامى حساسيت دارند نگران كرده است و اين مسأله نشان مى دهد كه نظام اسلامى در زمينه تأثيرگذارى در سطح جهان به شدت مؤثر و موفق بوده و پيشرفت كرده است.
مقام معظم رهبرى نظام اسلامى را مقتدر، مردمى و بسيار مستحكم توصيف كردند و فرمودند: آراء مردم و اراده عمومى پشتوانه نظام اسلامى است.
اراده عمومى يك اراده سياسى نيست بلكه منبعث از ايمان مردم است بنابراين علت آن كه مردم بدون قيد و شرط پشت سر نظام ايستاده اند و تا اين حد مستحكم و قاطع از آن حمايت مى كنند، همان ارتباط ايمانى است كه در اراده عمومى تجلى پيدا كرده است.
حضرت آيت الله خامنه اى بر استحكام درونى مجموعه نظام تأكيد كردند و فرمودند: دلهاى مسؤولين با هم است و به شدت بر مشتركات فراوان ميان خود پاى مى فشارند. ملت ما بارها و به زبانهاى مختلف ثابت كرده و نشان داده است كه دنبال اسلام است و اقامه حق را هدف اساسى خود در اين كشور مى داند.
اين ملت امروز نماينده يك تمدن بسيار عميق و عظيم به نام تمدن اسلامى است كه هم در تاريخ پايگاه بسيار والايى دارد و هم به لحاظ قوانين، جهان بينى، فلسفه بسيار قوى و متين و نيز فرهنگ ريشه دار و گسترده از استحكامى بى نظير برخوردار است، بنا بر اين ملت ايران مى تواند به عنوان نماينده اين تمدن با تمدنهاى ديگر گفت وگو كند. گفت وگوى تمدنها نه با دولتها و مأمورين سرويسهاى اطلاعاتى، بلكه بايد با كسانى كه اهل فرهنگ و تمدن هستند انجام شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در پايان سخنانشان فرمودند: ميدان كار سياست خارجى ميدانى وسيع، حساس و بسيار مؤثرى است و بحمدالله عوامل موفقيت در دستگاه ديپلماسى ما فراوان است و نمايندگان سياسى جمهورى اسلامى ايران در سراسر جهان در گردهماييهاى سالانه خود بايد با تجهيز نفسانى و معنوى خويش و با اتكال به خداوند متعال، الگوى اسلامى را در عمل و رفتار خود براى دنيا تبيين و ترويج كنند و بنده نيز به آينده كار سياست خارجى بسيار اميدوار هستم.
بر پايه همين گزارش پيش از سخنان مقام معظم رهبرى دكتر كمال خرازى وزير امور خارجه در اظهارات كوتاهى تأكيد كرد كه دست اندركاران دستگاه ديپلماسى كشور سه اصل عاليه عزت، حكمت و مصلحت را در سياست خارجى به كار بسته اند تا اهداف بلند نظام اسلامى را در صحنه روابط بين الملل محقق سازند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /