پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

انتصاب آيت‏الله سيد محمود هاشمى را به رياست قوه قضاييه

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى طى حكمى، آيت الله سيد محمود هاشمى را به رياست قوه قضاييه منصوب فرمودند.
متن حكم مقام معظم رهبرى به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
آيت الله آقاى حاج سيد محمود هاشمى شاهرودى دامت تأييداته العاليه
با پايان گرفتن دوران تمديدشده ى مسؤوليت آيت الله آقاى يزدى در قوه ى قضاييه كه با مجاهدتى دلسوزانه و خدماتى ارزشمند همراه بود، جنابعالى را كه از چهره هاى برجسته ى علمى و آراسته به صلاحيت و مرتبت والا و علم و عمل مى باشيد براساس اصل يكصد و پنجاه و هفت قانون اساسى به رياست قوه ى قضاييه ى جمهورى اسلامى ايران منصوب مى كنم.
اهميت اين مأموريت حساس و خطير از آن روست كه سلامت و استحكام و قدرت و قاطعيت اين دستگاه، موجب سلامت همه ى دستگاههاى قانونگذار و مجرى در نظام اسلامى، و مايه ى گسترش عدالت و امنيت در زندگى همه ملت مى گردد و پيشرفت مادى و معنوى كشور را ممكن مى سازد.
قوه ى قضاييه بازوى توانمند نظام اسلامى است كه موظف است عدل و انصاف را گسترش دهد، از حقوق آحاد ملت بدون هيچ تمايزى دفاع كند، متجاوزان به حقوق مردم را بى هيچ تفاوت و بدون اغماض و مسامحه به مجازات برساند، و دعاوى و اختلافات را حل و فصل نمايد. تحقق اين مأموريت بزرگ مايه ى استقرار امنيت و طمأنينه و آرامش واقعى و پايدار براى مردم است.
نقش نظارتى قوه ى قضاييه بر همه ى دستگاههاى كشور، و مأموريت پيشگيرى از وقوع جرم، و نيز جنبه ى تربيتى و تهذيبى در بازداشتگاهها، جوانب ديگرى هستند كه اين ركن اساسى نظام اسلامى را در جايگاه والا و مؤثر خود در اداره ى كشور مى نشانند و كارآيى و اقتدار نظام اسلامى را از همه سو نشان مى دهند.
طبيعت كار دستگاه قضايى مستلزم آن است كه همواره يك طرف از دو سوى مرافعات، از نتيجه ى قضاء، ناخشنود است، ولى آنگاه كه عدالت و قانونِ بى گذشت بر عملكرد محاكم قضايى حاكم است حتى خرده گيران و عيبجويان نيز در وجدان خود، قاضى و قضاء را تحسين و به ارزش و اعتبار آن اذعان مى كنند.
بى گمان دستگاه قضايى جمهورى اسلامى از آغاز تا كنون راه دشوار و نارفته يى را به همت شخصيتها و عناصر دلسوز پيموده و بويژه در سالهاى اخير و با وجود مخالفتها و غرض ورزيهاى گاه گسترده و عميق، موفقيتهاى بزرگى به دست آورده است. ليكن عروج به جايگاه و منزلت رفيع قضاوت ناب اسلامى مستلزم مجاهدت پيگير عالمانه و مدبرانه و صميمانه يى است كه قبول مسؤوليت از سوى جنابعالى كه فقيهى مسلط بر موازين اسلامى و علمى و برخوردار از احاطه و هوشمندى مى باشيد، مى تواند نويد آن را بدهد.
بهره گيرى از همكارى شخصيتهاى كاردان و انقلابى و قضات پاكدامن و شجاع و حقوقدانان مؤمن و فاضل حوزه و دانشگاه به شما امكان برنامه ريزى و عمل درست در راه هدفهايى را خواهد داد كه مجموعاً به صلاح و كمال دستگاه قضايى اسلامى كشور مى انجامد.
كوتاه كردن فرايند دادرسى، گسترش كمى و كيفى محاكم دادگسترى، پياده كردن كامل مقررات قضاء اسلامى، تأكيد و مبالغه در سلامت همه جانبه قوه ى قضاييه، آشنا كردن مردم به حقوق و مقررات و جرائم و مجازاتهاى قضايى، روز آمد كردن پرونده هاى در حال رسيدگى و استفاده از فن آورى نو براى آن، از جمله اولويتهاى نخستين است.
صلابت و اقتدار قوه ى قضاييه، مهمترين خصوصيتى است كه مى تواند اين ركن اساسى نظام اسلامى را بر اداى وظيفه ى اصلى آن يعنى احقاق و احياى حق مظلومان و مقابله با متجاوزان به حقوق افراد و جماعات، قادر سازد.
تضعيف قوه ى قضاييه از سوى هيچكس پسنديده و پذيرفته نيست و قوه ى قضاييه تنها با حفظ استقلال و قاطعيت و اعتماد به نفس و وارد نشدن در دسته بنديهاى اجتماعى و برتر از همه، به ياد داشتن مسؤوليت عظيم خود در برابر خداوند عليم و قدير و حفظ صلاح و سلامت دينى و اخلاقى خود مى تواند بدان دست يابد.
براى دستگاه قضايى مهمتر از همه چيز، اجراى عدالت و قانون است و نظام قضايى اسلام كارآمدترين وسيله ى تحقق اين هدف متعالى است. تقويت دانش قضايى و گزينش اشخاص صالح در مجموعه هاى قضايى و ادارى، و برنامه ريزى دقيق همراه با نظارت مستمر بر اجزاء اين دستگاه بزرگ، و نيز حفظ عزت و حرمت قضات، لوازم اصلى براى تحقق آن مقصود به حساب مى آيند.
لازم است دولت و مجلس محترم همكارى و پشتيبانى مادى و معنوى از دستگاه قضايى را وظيفه ى خود بدانند و دستيابى آن را به هدفهايى كه در حقيقت متعلق به همه ى نظام اسلامى و مورد اهتمام همه ى علاقه مندان به كشور و ملت است، ميسر سازند.
در پايان وظيفه ى خود مى دانم كه از زحمات دلسوزانه و طاقت فرساى عالم بزرگوار آيت الله آقاى يزدى كه در طول مسؤوليت خود در رأس قوه قضاييه با همه ى توان، و با اخلاص و صميميت كم نظير، تلاش بى وقفه يى را در پيشبرد اين قوه به كار بردند و اقدامات مهمى را به انجام رساندند، صميمانه تشكر كنم و نيز از همه ى همكاران ايشان در اين مجاهدات سپاسگزارى نمايم.
توفيق و تأييد الهى و دعا و دستگيرى حضرت بقيه الله الاعظم ارواحنا فداه را براى جنابعالى مسألت مى كنم.
والسلام عليكم و رحمة الله
سيد على خامنه اى
23/5/1378
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /