پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار جمع زيادى از دانشجويان و اعضاى جهاد دانشگاهى

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز در ديدار جمع زيادى از دانشجويان و اعضاى جهاد دانشگاهى، ضمن سخنانى بر نقش مهم جهاد دانشگاهى در ايجاد يك حركت علمى و پژوهشى در دانشگاهها تأكيد كردند و گسترش ايمان متعهدانه به اسلام ناب در محيطهاى دانشجويى را عامل تعيين كننده اى در حفظ عاليترين جايگاه علمى، اجتماعى و سياسى دانشگاهها دانستند.
مقام معظم رهبرى در اين ديدار كه پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر انجام شد، جهاد دانشگاهى را درختى تناور و ثمر بخش توصيف كردند و فرمودند: جهاد دانشگاهى از يك سو با اميدها و نويدهايى شكل گرفت و از سوى ديگر با مخالفتهايى روبرو شد و اين امرى بديهى بود كه حضور يك مجموعه جوان و برخوردار از انگيزه هاى دينى؛ ايمانى و انقلابى براى برخى از سليقه ها به هيچ وجه خوشايند نباشد.
حضرت آيت الله خامنه اى از تحقيقات و فعاليت فرهنگى به عنوان دو سرفصل در مسؤوليتهاى جهاد دانشگاهى ياد كردند و فرمودند: جهاد دانشگاهى با انجام مسؤوليت پژوهش خود مى تواند دانشگاهها را حالت ركود، توقف، تكيه بر محفوظات و انقطاع از تحقيقات خارج كند و اين مجموعه با تكيه بر خصوصيات ذاتى خود قادر است به پژوهشهاى دانشگاهى معنا، كيفيت، جهش و رشد بى سابقه اى بدهد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى ايجاد تحول كيفى علمى و تحقيقى در دانشگاهها را يك هدف اساسى جهاد دانشگاهى دانستند و فرمودند: در دوران پيش از انقلاب، دانشگاههاى كشور فاقد روحيه ابتكار، نوآورى و خودباورى بودند و روند كلى نظام دانشگاهى در آن هنگام به هيچ وجه تربيت كننده محقق، فراهم آورنده پژوهشهاى عميق و از بين برنده بن بستهاى علمى نبود و چنين هدفى را نيز ترويج نمى كرد، اما دانشگاههاى كشور طى سالهاى پس از پيروزى انقلاب اسلامى تا كنون پيشرفتهاى بسيار خوبى داشته اند و امروز جهاد دانشگاهى از پژوهشكده هاى متعدد برخوردار است و تحقيقات عميق علمى در بسيارى از مسايل كشورى در حال انجام است.
مقام معظم رهبرى فعاليت فرهنگى جهاد دانشگاهى را حائز اهميت بسيار دانستند و فرمودند: براى برطرف ساختن عيوب ساختارى دستگاه علمى و دانشگاهى كشور و نيز از بين بردن تبعيضها، تفاوتها و گرايشهاى احتمالى به سمت غير حق در جامعه، تنها يك راه داريم و آن تكيه بر اسلام و مفاهيم اسلام ناب و گسترش و ژرف بخشيدن به ايمان اسلامى است و اگر بتوانيم ايمان متعهدانه اسلامى را در دانشگاهها و نظام ادارى كشور عمق و گسترش دهيم، مشكلات كشور برطرف خواهد شد.
حضرت آيت الله خامنه اى در بيان معنا و مفهوم اسلام ناب فرمودند: معناى اسلام ناب، تفسير فلان مستشرق يا مستشرق داخلى از اسلام نيست، اينها همان كفهايى است كه متأسفانه مخلوط مواد اصلى مى كنند و به كلى آن را از ناب بودن مى اندازند. اسلام ناب در كتاب و سنت است. متن اسلام نيز همان قرآن و حديث است و فهميدن آن به شكل علمى، يك روش خاص دارد و خوشبختانه اسلام ناب امروز در اساسيترين مسأله اش يعنى نظام حكومتى در ايران اسلامى پياده شده است.
قالب كلى نظام ما قالب اسلامى است و هر چه اشكال، ريخت و پاش و ضايعات وجود دارد، ناشى از عيب و ضعف اشخاص است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى، وجود برخى تلاشها براى حذف قيد اسلامى از انجمنهاى اسلامى و نيز حذف بار ارزشى كلمه جهاد از جهاد دانشگاهى را خاطر نشان كردند و با تأكيد بر ضرورت مقابله و مبارزه با اين تلاشها فرمودند: دانشجويان مؤمن و انقلابى ما مى توانند با گسترش فرهنگ عميق اسلامى، جهاد خود را در دانشگاهها به بهترين وجه انجام دهند. توجه به دين و اقبال به عباداتى مانند نمازهاى جماعت و مراسم دعا و اعتكاف بسيار خوب است، اما دائره تأثير و مدت تأثير محدودى دارد، بنا بر اين براى گسترش اين دائره و نيز اثر گذاشتن بر دلهاى اهل تحقيق، انجام كار عميق و علمى يك ضرورت است.
مقام معظم رهبرى بر ارادت قلبى خود نسبت به جريان جهاد دانشگاهى تأكيد كردند و در پايان سخنانشان از دانشجويان مؤمن و انقلابى خواستند كه اين جريان اصيل دانشگاهى را روز به روز فياض تر و پايه هاى دينى، ايمانى و انقلابى آن را مستحكم كنند؛ زيرا هم دانشگاه و هم كشور، نيازمند آن است.
بر پايه همين گزارش حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلابِ اسلامى روز چهارشنبه نيز در ديدار جمعى از دانش آموزان دختر شركت كننده در اردوى تشكلهاى دانش آموزى با ايشان، ضمن سخنانى كشور و انقلاب را به معناى حقيقى كلمه نيازمند احساسات، شور، تأمل، تفكر و نيروى عظيم نسل جوان دانستند و فرمودند: تشكلهاى دانش آموزى بايد مخاطبان خود را به سوى ديندارى سوق دهند زيرا در سايه ايمان و تعاليم اسلام مى توان تمام مشكلات را با برنامه ريزى صحيح و تلاش مستمر حل كرد.
حضرت آيت الله خامنه اى با بيان دستاوردهاى مهم انقلاب فرمودند: ايران به بركت انقلاب اسلامى، اكنون تنها كشورى است كه با استقلال، اقتدار و عزت و شجاعت مواضع خود را انتخاب و به دنيا اعلام مى كند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى يكى ديگر از بركات انقلاب اسلامى را مردمى بودن دولت دانستند و افزودند: حضور مقتدرانه دولت ايران در عرصه بين المللى به پشتوانه عظيم ملت ايران ممكن شده است و همين عامل قادر است بسيارى از مشكلات كشور را حل كند.
مقام معظم رهبرى مسؤوليت نسل جوان را بسيار سنگين خواندند و فرمودند: اين نسل بايد با هوشيارى، حفظ دين و تلاش مستمر علمى، خود را براى انجام مسؤوليتهاى بزرگ آينده آماده كند.
يادآور مى شود اين ديدار نيز پس از اقامه نماز ظهر و عصر به امامت حضرت آيت الله خامنه اى برگزار شد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /