پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

انتصاب آقاى دكتر على لاريجانى براى يك دوره پنج‏ساله ديگر

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى طى حكمى آقاى دكتر على لاريجانى را براى يك دوره پنج ساله ديگر به رياست سازمان صدا و سيما منصوب كردند.
متن حكم مقام معظم رهبرى به اين شرح است.
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب آقاى دكتر على لاريجانى رئيس محترم سازمان صدا و سيما
پنج سال از آغاز مسؤوليت جنابعالى در صدا و سيماى جمهورى اسلامى گذشته و در اين مدت فعاليتهاى برجسته و تلاش طاقت فرسايى در گردانيدن آن مركز حساس و مهم از سوى شما و همكاران مؤمن و صادقى كه در آن مجموعه ى بزرگ با شما همكارى مى كنند مشاهده شده است.
اكنون از آنچه در حكم مورخ 24/11/72 به عنوان رئوس برنامه ى كلان صدا و سيما آمده ، بخشى با همت و مديريت شما جامه ى عمل پوشيده و گسترش كمى و كيفى اين رسانه بزرگ در زمينه هاى متعدد غيرقابل انكار است و بخشى نيز بايد با تداوم مجاهدت و تلاش خستگى ناپذيرى كه از كسى با شايستگيهاى شما انتظار مى رود، ان شاءالله به تحقق بپيوندد.
اكنون با پايان گرفتن دوره ى پنج ساله، جنابعالى را براى مدت پنج سال ديگر به رياست آن سازمان مى گمارم و با تأييد دوباره ى آنچه در حكم قبلى آمده بر نكات زير تأكيد مى كنم:
1 - صدا و سيما نه وسيله يى صرفاً براى سرگرمى يا خبررسانى - كه مدرسه يى عمومى براى همه ى قشرها در سراسر كشور است و برنامه هايى كه از آن پخش مى شود چه مثبت و چه منفى، آثارى عميق در روحيه و فكر و رفتار و فرهنگ و بينش مخاطبان خود برجاى مى گذارد. وظيفه ى گردانندگان اين رسانه ى سراسرى از اينرو بسيار خطير و سنگين است. اندكى غفلت از گردش امور و بى توجهى به تصميم گيريها و برنامه ريزيها در آن، گاه آثار بى جبرانى برجاى مى گذارد.
پخش برنامه هاى هنرى و فيلمها و گزارشهايى كه جوانان و كودكان را به رفتار سالم و انديشه ى درست رهنمون مى شود و ديندارى، و تعهد، و انضباط و محبت، و تعاون، و حضور در صحنه هاى انقلابى و سياسى را به آنان مى آموزد، و عشق به فرهنگ و ميهن و مردم خويش را در آنان پديد مى آورد، كارى درخشان و حسنه يى ماندگار است و كشور را در برابر امواج تهاجم فكرى و فرهنگى و تبليغاتى بيمه مى كند.
و در نقطه ى مقابل، پراكندن فيلمها و سريالها و برنامه هايى كه آنان را مجذوب خواسته هاى غلط و انحرافى مى سازد يا به بى بندوبارى و معاشرتهاى نامشروع يا خشونتهاى خونين - كه امروز آفت جوامع غربى بخصوص آمريكا است - مى كشاند و در رفتار و پوشش و معاشرت و آرمان گزينى، مقلد بيگانگان بار مى آورد، يا حقايق گذشته و حال كشور را واژگونه مى نمايد و مخاطبان را به يأس از خود، و فريفتگى به بيگانه يا به سرگرميها و عادتهاى ناسالم و مهلك يا به اسراف سوق مى دهد، لطمه يى است كه به آسانى قابل جبران نيست و وزر و وبال آن گريبان گير همه خواهد شد. درسهاى مفيد و مضر اين رسانه ى بزرگ، بر روى ميليونها مخاطب در سراسر كشور - خواسته يا ناخواسته - اثر مى گذارد و نتايج آن با همين نسبت قابل سنجش و در ديوان الهى مورد محاسبه است.
2 - نيازهاى فرهنگى نسل جوان و نوجوان كه اميد فرداى كشور ما است عمدتا عبارت است از: استحكام بنيانهاى اعتقادى و دينى، آشنايى با مبانى معرفتى اسلام و قرآن، شناخت تاريخ كشور و افتخارات ملت خود بويژه در دورانهاى نزديك به امروز، شناخت درست امام خمينى - قله ى بلند تاريخ معاصر - و انديشه هاى سياسى تابناك و پايه هاى حركت عظيم انقلابى او، احساس عزت و سربلندى به خاطر درسى كه ايرانيان در دوران پيروزى انقلاب و دفاع مقدس به جهان دادند، فراگرفتن خصلتهايى كه مى تواند نسل كنونى را به اعتلاء و عظمت برساند مانند: ديندارى و دانش پژوهى، وجدان كار و انضباط، شجاعت و پاكدامنى و جوانمردى، آگاهى سياسى و خلوص انقلابى، امانت و محبت و برادرى، و استقلال و آزادمنشى... وظيفه ى اصلى صدا و سيما آن است كه در طى همه ى برنامه هاى خود هدفِ: برآوردن اين نيازهاى حياتى را در نظر بگيرد و از سمت و سوى آن بيرون نرود.
3 - اطلاع رسانى و خبر، يكى از وظايف عمده ى صدا و سيما است. با توجه به اين كه امروز بخش اصلى توطئه ى سياسى - فرهنگى دشمنان اسلام و ايران را دروغ سازى رسانه هاى بيگانه و تحريف واقعيات كشور، تشكيل مى دهد بايد براى خبر در صدا و سيما اهتمام جدى بشود و راستى و درستى و سرعت عمل و شيوايى در آن رعايت شود، و از هرگونه حالت انفعالى در خبر رسانى جداً پرهيز شود.
4 - تنوع و جذابيت در صدا و بخصوص سيما شرط لازم توفيق آن رسانه است ولى اين نبايد موجب گرايش به شيوه هاى زيانبخش و مخرب گردد. ترويج فرهنگ غربى و استفاده ى ابزارى از جاذبه هاى جنسى يا استفاده از موسيقيهاى لهوى و حرام و چيزهايى از اين قبيل نبايد به بهانه ى جذاب كردن تلويزيون به اين دستگاه مؤثر كه در معرض ديد همه ى قشرها و خانواده ها است راه يابد.
در پايان تأييدات جنابعالى را كه بحمدالله از شخصيتهاى فاضل و متعهد و خدوم كشور مى باشيد و منشاء خدمات بزرگ و ارزنده يى بوده ايد، از خداوند بزرگ مسألت مى كنم و توفيق در تحقق وظايف مهمى را كه در امر صدا و سيما داريد صميمانه آرزو مى نمايم.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
سيد على خامنه اى
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /