پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ابلاغ سیاست های کلی برنامه سوم طی نامه ای به رئیس جمهور

حضرت آیت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى در نامه اى خطاب به آقاى خاتمى رئیس جمهور، سیاستهاى کلى برنامه سوم توسعه را براى اجرا ابلاغ کردند.
متن نامه مقام معظم رهبرى و سیاستهاى کلى برنامه سوم توسعه به این شرح است.
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقاى خاتمى ریاست محترم جمهورى اسلامى ایران
اینک به فضل و عنایت خداوند سبحان و توجهات حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه سیاستهاى کلى برنامه پنج ساله سوم برابر اصل یکصد و دهم قانون اساسى ابلاغ مى گردد.
این سیاستها با هدف: استقرار عدالت اجتماعى، ارتقاء دینى و علمى و فرهنگى، امنیت و رفاه اقتصادى، افزایش عزت و اعتبار بین المللى که در مدت برنامه ى سوم از اولویت برخوردار است، با اصرار مؤکد بر حضور و مشارکت مردم تنظیم شده و مى تواند پایه و چهارچوب متین و قابل تحققى براى پیشرفت و توسعه ى کشور باشد، ان شاءالله .
بى شک مراقبت و دقت نظر جنابعالى و دیگر مسؤولان محترم در مجلس و دولت خواهد توانست با بهره گیرى از تجارب گذشته، تحقق این سیاستها را در سرتاسر برنامه و قوانین و مقررات مترتب بر آن تضمین کند. همچنانکه نظارت مستمر مجمع تشخیص مصلحت به عنوان یکى از وظایف آن مجمع محترم، اطمینان لازم براى پیاده شدن این سیاستها در مراحل تنظیم و اجراى برنامه را تأمین خواهد کرد.
لازم مى دانم قدردانى و خرسندى خود را از تحول مثبتى که در روند تعیین سیاستهاى کلان پدیده آمده ابراز دارم و از همه ى دستگاههاى تخصصى و کارشناسى که در رده هاى گوناگون در این امر شرکت کرده اند، بویژه از مجمع تشخیص مصلحت، هیأت دولت، سازمان برنامه و دبیرخانه ى مجمع تشخیص تشکر نمایم.
نسخه ى حاوى مجموعه ى سیاستها همزمان براى مجلس شوراى اسلامى و مجمع تشخیص مصلحت ارسال مى گردد.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
سید على خامنه اى
. اقتصادى:
1 - تمرکز دادن همه فعالیتهاى مربوط به رشد و توسعه ى اقتصادى به سمت و سوى "عدالت اجتماعى" و کاهش فاصله میان درآمدهاى طبقات، رفع محرومیت از قشرهاى کم درآمد.
2 - ایجاد نظام جامع تأمین اجتماعى براى حمایت از حقوق محرومان و مستضعفان و مبارزه با فقر و حمایت از نهادهاى عمومى و مؤسسات و خیریه هاى مردمى با رعایت ملاحظات دینى و انقلابى.
3 - تلاش براى مهار تورم و حفظ قدرت خرید گروههاى متوسط و کم درآمد جامعه و کمک به سرمایه گذارى و ایجاد اشتغال براى آنان.
4 - اصلاح نظام مالیاتى در جهت: برقرارى عدالت در گرفتن مالیات، توجه به ضرورت تولید، و سرمایه گذاریهاى تولیدى و ایجاد انگیزه هاى مردمى در پرداختن مالیات و افزایش نسبت مالیات در درآمدهاى دولت
5 - اهتمام به توسعه و عمران روستاها و توجه ویژه به معیشت روستانشینان.
6 - فراهم آوردن زمینه هاى اشتغال بیشتر با ایجاد انگیزه هاى مناسب و حمایت و تشویق سرمایه گذارى و کارآفرینى و توسعه فعالیتهاى اشتغال زا در جهت کاهش بیکارى، بخصوص در بخشهاى کشاورزى و صنایع تبدیلى و کارگاههاى متوسط و کوچک
7 - اصلاح مقرراتى که انحصارهایى در فعالیتهاى اقتصادى به وجود آورده یا خواهد آورد با رعایت موارد پیش بینى شده در قانون اساسى و مصالح کشور.
8 - عدم ترجیح بخشهاى دولتى و عمومى که فعالیت اقتصادى دارند نسبت به بخشهاى خصوصى و تعاونى در برخوردارى از امتیازات و دسترسى به اطلاعات
9 - رعایت مندرجات بند 8 از سیاستهاى برنامه ى دوم در امر واگذارى مؤسسات اقتصادى دولت به بخشهاى تعاونى و خصوصى
10 - حفظ امنیت سرمایه گذارى، و ارج نهادن به سازندگى و کارآفرینى و حفظ حرمت دارائیهاى ناشى از راههاى قانونى و مشروع
11 - برنامه ریزى جامع براى دستیابى به جهش در صادرات غیر نفتى، و کاستن از تکیه بر درآمدهاى حاصل از صادرات نفت خام.
12 - استفاده مطلوب از موقعیت و مزیت جغرافیایى کشور بویژه در امر بازرگانى
13 - فراهم ساختن امنیت غذایى و خودکفایى در کالاهاى اساسى، بوسیله ى افزایش تولید داخلى بویژه در زمینه ى کشاورزى
14 - اصلاح نظام پولى و سامان بخشیدن به بازارهاى مالى کشور در جهت: حفظ ارزش پول ملى، و تجهیز منابع مالى براى سرمایه گذارى مولد و اشتغال آفرین
15 - رعایت دقیق منافع ملى و اصول قانون اساسى و پرهیز از سلطه ى بیگانگان در جذب منابع خارجى.
16 - آموزش و بازآموزى نیروى انسانى در سطوح گوناگون، براى پاسخگویى به نیاز بنگاههاى اقتصادى، و فراهم ساختن مهارتها و تخصصهاى لازم در همه ى سطوح.
. فرهنگى
17 - اعتلاء و عمق بخشیدن به معرفت و بصیرت دینى و قرآنى و تحکیم فکرى و عملى ارزشهاى انقلاب اسلامى و مقابله ى با تهاجم فرهنگى بیگانه
18 - زنده و نمایان نگاهداشتن اندیشه ى دینى و سیاسى حضرت امام خمینى رحمة الله علیه در همه ى سیاستگذاریها و برنامه ریزیها، و برجسته کردن نقش آن به عنوان یک معیار اساسى.
19 - رعایت آراستگى سیماى جامعه و کشور و محیط سازندگى به ارزشهاى اسلامى و انقلابى
20 - جهت دهى رسانه ها بخصوص صدا و سیما به سمت سالم سازى فضاى عمومى و رشد آگاهیها و فضائل اخلاقى و اطلاع رسانى صحیح و تحقق سیاستهاى کلى برنامه توسعه
21 - توجه به پرورش و شکوفایى استعدادها، تشویق خلاقیت و نوآورى علمى، و تقویت امر پژوهش، و بالا بردن توان علمى و فن آورى کشور.
22 - معرفى و ترویج فرهنگ و ارزشهاى والاى اسلام و ایران اسلامى به جهانیان و تبیین شخصیت و مبانى سیاسى و فکرى امام خمینى رحمة الله علیه به آنان و توجه به تجربه ى دیگر کشورها - بویژه کشورهایى که مشترکات بیشترى با ما دارند - در برنامه ى توسعه و شناسایى نکاتى که به موفقیت یا ناکامى آنان انجامیده است.
.اجتماعى، سیاسى، دفاعى، امنیتى
23 - گسترش و عمق بخشیدن روحیه ى تعاون و مشارکت عمومى، و بهره مند ساختن دولت از همدلى و توانائیهاى عظیم مردم
24 - اهتمام به موضوع "جوانان"، ایجاد زمینه هاى مساعد براى پیشرفت معنوى و علمى و مسؤولیت پذیرى، و تلاش براى رفع دغدغه هایى از قبیل ازدواج و آینده ى شغلى و علمى آنان.
25 - تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در آن و در صحنه هاى اجتماعى، و استیفاى حقوق شرعى و قانونى بانوان در همه ى عرصه ها، و توجه ویژه به نقش سازنده ى آنان.
26 - اولویت دادن به ایثارگران انقلاب اسلامى در عرصه ى منابع مالى و فرصتها و امکانات دولتى در صحنه هاى مختلف فرهنگى و اقتصادى.
27 - اهتمام به نظم، قانونگرایى، روحیه کار و تلاش، خود اتکایى، قناعت و پرهیز از اسراف و تبذیر در سطح جامعه، بویژه در کارگزاران و مسؤولان نظام و مبارزه با فساد.
28 - اصلاح نظام ادارى در جهت: افزایش تحرک و کارایى، بهبود خدمات رسانى به مردم، تأمین کرامت و معیشت کارکنان، بکارگیرى مدیران لایق و امین و تأمین شغلى آنان، حذف یا ادغام مدیریتهاى موازى، تأکید بر تمرکززدایى در حوزه هاى ادارى و اجرایى، پیشگیرى از فساد ادارى و مبارزه با آن، و تنظیم قوانین مورد نیاز.
29 - تقویت و کارامد کردن نظام بازرسى و نظارت، و اصلاح قوانین و مقررات در جهت رفع تداخل میان وظایف نهادهاى نظارتى و بازرسى.
30 - آمایش سرزمینى به عنوان چارچوب بلند مدت در برنامه ریزیها مبتنى بر اصول ذیل:
- ملاحظات امنیتى و دفاعى.
- کارایى و بازدهى اقتصادى.
- وحدت و یکپارچگى سرزمین.
- گسترش عدالت اجتماعى و تعادلهاى منطقه اى.
- حفاظت محیط زیست و احیاى منابع طبیعى.
- حفظ هویت اسلامى، ایرانى و حراست از میراث فرهنگى.
- تسهیل و تنظیم روابط درونى و بیرونى اقتصاد کشور.
- توجه به توسعه متکى بر منابع داخلى و رفع محرومیتها خصوصا در مناطق روستایى کشور.
31 - ثبات در سیاست خارجى بر اساس اصول: عزت، حکمت و مصلحت و تعقیب هدفهاى زیر:
- گسترش همکاریهاى دوجانبه و منطقه اى و بین المللى
- ادامه پرهیز از تشنج در روابط با کشورهاى غیر متخاصم
- بهره گیرى از روابط براى افزایش توان ملى
- مقابله با افزون خواهى و اقدام متجاوزانه در روابط خارجى
- تلاش براى رهایى منطقه از حضور نظامى بیگانگان
- مقابله با تک قطبى شدن جهان
- حمایت از مسلمانان و ملتهاى مظلوم و مستضعف
- تلاش براى ایجاد نزدیکى بیشتر میان کشورهاى اسلامى
- تلاش براى اصلاح ساختار سازمان ملل
32 - افزایش اقتدار دفاعى و امنیتى و انتظامى به منظور بازدارندگى و پاسخگویى مؤثر به تهدیدها، و تأمین منافع ملى و امنیت عمومى، و پشتیبانى از سیاست خارجى و گسترش صلح و ثبات و امنیت در منطقه با بهره گیرى از همه ى امکانات.
33 - توجه جدى در تخصیص منابع، به وظایف مربوط به اعمال حاکمیت دولت، بهبود امنیت عمومى و پیشگیرى و مقابله مؤثر با جرایم و مفاسد اجتماعى و امنیتى از طریق تقویت و هماهنگى دستگاههاى قضایى، امنیتى، انتظامى.
34 - بهبود و تکمیل سازمانى و توزیع جغرافیایى نیروهاى مسلح، متناسب با اندازه و نوع تهدیدها و آمایش سرزمینى.
35 - تقویت و توسعه و نوسازى صنایع دفاعى کشور با تأکید بر گسترش تحقیقات و سرعت دادن به انتقال فن آوریهاى پیشرفته.
36 - توجه ویژه به حضور و سهم نیروهاى مردمى در استقرار امنیت و دفاع از کشور و انقلاب با تقویت کمى و کیفى بسیج مستضعفین.

کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /