پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پبام به مناسبت آغاز به كار شوراهاى اسلامى

حضرت آيت اللَّه خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى به مناسبت آغاز به كار شوراهاى اسلامى پيامى صادر فرمودند كه توسط حجت الاسلام والمسلمين محمدى گلپايگانى رئيس دفتر مقام معظم رهبرى در مراسم افتتاحيه شوراهاى سراسر كشور قرائت شد. متن پيام به شرح زير است.
بسم الله الرحمن الرحيم
خداى متعال را شكر گزاريم كه در انتخابات شوراها يك نهاد ديگر براى خدمت به مردم تأسيس شد و ملت ايران يك گام ديگر به تحقق كامل قانون اساسى مترقى جمهورى اسلامى نزديك گشت. اكنون كه در سالروز پيام امام عزيز و در سالى كه به نام گرامى آن يگانه ى دوران نامگذارى شده، اين نهاد اصيل آغاز به كار مى كند، از صميم قلب آرزو مى كنم كه شوراهاى اسلامى شهر و روستا بتواند در سمت اهداف والا و انقلاب بنيانگذار نظام اسلامى تلاش و فعاليت كند و در چهارچوب تكاليف قانونى خود به رفع مشكلات مردم بپردازد.
تقارن اين مناسبت با ايام شهادت سالار شهيدان و پيشواى مجاهدان راه حق و آزادگى سلام الله عليه و على الارواح التى حلت بفنائه، مى تواند به اين پديده ى اسلامى، طراوت اخلاص و صفاى عاشورايى ببخشد و آن را براى كشور و ملت ما ذخيره يى از امانت و تقوا و خدمت قرار دهد.
اكنون كه بحمدالله مردم در انتخاباتى سراسرى، اشخاص مورد اعتماد خود را براى اين مسؤوليت برگزيده اند، از انتخاب شوندگان محترم انتظار مى رود كه با تكيه و اميد به فضل الهى بار اين مسؤوليت را بر دوش كشيده همه ى توان خود را به اداى وظايفى كه در قانون براى اين شوراها معين است، مصروف كنند و خدمت به مردم را كه از بزرگترين عبادات است سرلوحه ى همه ى انگيزه هاى خود قرار دهند.
بر دولت و مسؤولان محترم هم لازم است كه از اين امكان گرانبها براى جلب مشاركت مردم در امورى كه به شوراها محول شده است، بسود كشور و ملت حداكثر استفاده را بكنند.
اكنون در طليعه ى فعاليت اين نهاد مردمى شايسته مى دانم اعضاء محترم شوراها و مسؤولان مربوط را به امورى تذكر دهم:
1 - براى كسب توفيق در وظايف شوراهاى اسلامى، شرط اول آن است كه اعضاء شوراهاى اسلامى هر شهر يا روستا در عمل با يكديگر تفاهم و همدلى داشته باشند. بدون اين شرط مهم، يقينا اين نهاد تازه تأسيس نخواهد توانست براى مردم منشأ خير و صلاح گردد.
مناقشات سياسى و جناحى و ورود در هر اقدامى كه اعضاء شوراى اسلامى را از اتحاد عملى خود دور كند، براى اين شوراها مضر و ناروا است.
2 - از آنجا كه شوراها از مظاهر مشاركت مردمى و براى تسهيل امور مردم است، اعضاء محترم ارتباط دائمى خود با مردم و حضور در ميان آنان و اطلاع از مشكلات آنان را وظيفه ى مستمر خود بدانند و دسترسى مردم را به خود، آسان سازند.
3 - حدود و وظايف شوراهاى اسلامى كه در قانون معين شده بايد در قول و عمل به طور كامل رعايت شود. اعضاء شوراها وظايف خود را به درستى بشناسند و بر تحقق آن همت بگمارند و چيزى را كه در قانون پيش بينى نشده و يا به خاطر واقعيتهاى كشور و دولت، قادر به انجام دادن آن نيستند، وعده ندهند و مردم را از كمك و اقدام شوراهاى اسلامى مأيوس نسازند.
4 - در انتخاب شهرداران و دهياران، مهمترين خصوصيتى كه بايد رعايت شود، كاردانى و صلاحيتهاى دينى و انقلابى است. شوراهاى اسلامى در اين انتخاب مهم لازم است به امانتدارى و تدين و توانايى اجرايى اين برگزيدگان كمال اهتمام را بورزند.
5 - اگر چه پس از انقلاب اسلامى به همت جوانان جهاد سازندگى خدمات عظيم و بى سابقه اى مستقيما يا بوسيله ى شوراهاى اسلامى روستاها، به روستاهاى كشور شده است با اين حال روستاها و روستانشينان عزيز كه بار سنگين تأمين آذوقه ى كشور را بر دوش دارند به تنگناهاى زيادى دچارند.
لازم است توجه به روستاها و شوراهاى اسلامى روستا در صدر برنامه ى مسؤولان كشورى قرار گيرد.
6 - شوراهاى شهرى در فعاليتهاى خود به مختصات "شهر اسلامى" توجه كرده و خدمات شهرى را در جهت تأمين اين مقصود به كار گيرند و بخصوص به معمارى و شهرسازى متناسب با حيات طيبه ى اسلامى به طور كامل توجه كنند. در شهر اسلامى، عدالت در تقسيم خدمات شهرى، تأمين آرامش روحى و امنيت معنوى، ظهور و اعتلاى مظاهر اسلامى و انقلابى، عمران و آبادى و زيبايى، حفظ طبيعت و صفاى طبيعى، همه با هم بايد مورد توجه قرار گيرد.
7 - مسؤولان محترم دولتى، شوراها را مشاور امين خود بدانند و تا سر حد امكان به آنها در عمل به وظايف خود كمك كنند.
8 - مردم عزيز سراسر كشور نيز كه همواره از منتخبان خود حمايت كرده اند، همكارى و كمك خود را به شوراهاى اسلامى نيز مبذول دارند. بدون اين كمك و همكارى يقينا شوراها قادر بر عمل به وظايف خود نخواهند بود.
در پايان از همه ى دستگاهها و مسؤولانى كه در تحقق اين كار بزرگ اقدام و همكارى كرده اند: دولت محترم بخصوص وزارت كشور، هيئتهاى محترم نظارت، صدا و سيماى جمهورى اسلامى، نيروهاى انتظامى و ديگر دستگاههاى دست اندركار صميمانه تشكر مى كنم و توفيقات همه ى شما را از خداوند متعال مسألت مى نمايم.
سيد على خامنه اى 8/2/1378
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /