پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار مسئولين و كارگزاران نظام اسلامى

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز، همزمان با عيد سعيد غدير خم، در ديدار مسئولين و كارگزاران نظام اسلامى، ضمن تبريك اين روز شريف و عيدا...الاكبر به تمام مسلمانان جهان و شيعيان، بويژه ملت بزرگ ايران، مهمترين ويژگى روز غدير را مسأله ولايت و حكومت اسلامى و مشخص شدن آن به عنوان يك حقيقت قانونى در اسلام برشمردند و تأكيد كردند: در حكومت و ولايت اسلامى، بر خلاف حكومتهاى غير الهى، محور اساسى حكومت، عدالت و محو شدن در اراده الهى و اجراى احكام اسلامى است.
مقام معظم رهبرى حكومت اسلامى را ضامن اجراى احكام اسلامى دانستند و با رد اين تصور كه حاكميت يافتن دين، موجب از بين رفتن قداست آن مى شود، افزودند: قداست، آن حقيقتى است كه بر امور دنيا و آخرت مردم اثر خوب بگذارد و زندگى آنان را اصلاح كند؛ و اين مسأله، تنها با حاكميت دين تحقق مى يابد.
حضرت آيت الله خامنه اى با برشمردن تفاوت حكومتهاى الهى با حكومتهاى غير الهى و بشرى، محو شدن در اراده الهى و دورى از هرگونه خودكامگى و استبداد رأى را مهمترين ويژگى حكومتهاى الهى بيان و خاطر نشان كردند: در حكومت و ولايت اسلامى بر خلاف حكومتهاى غير الهى، در عين اقتدار و عزت حاكم اسلامى اثرى از مظاهر زورگويى، سلطنت و تكبر وجود ندارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى حكومت امير مؤمنان حضرت على (ع) را مظهر حكومت الهى دانستند و تواضع بدون ضعف، اقتدار بدون تكبر و عدالت را مهمترين ويژگى حكومت آن حضرت برشمردند و افزودند با حاكميت ولايت و حكومت اسلامى است كه، زندگى به دور از تبعيض براى همه افراد ميسر خواهد شد.
حضرت آيت الله خامنه اى واقعه روز غدير را موجب مشخص شدن تكليف بعد از پيامبر(ص) دانستند و فرمودند: ما سرافرازيم و خداوند را سپاسگزاريم كه مسأله ولايت و حكومت اسلامى در عصر ما و به دست يكى از صالح ترين بندگان خداوند - امام خمينى(ره) - تحقق يافت.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با تأكيد بر مقام والا و دست نيافتنى حضرت على (ع)، امام خمينى (ره) را نزديكترين و بهترين الگوى بشرى به آن حضرت در زمان معاصر برشمردند و تصريح كردند: منظور از نامگذارى امسال به عنوان سال امام خمينى (ره) احياى روش، سيره و خصوصيات آن امام بزرگوار در مقام عمل و هر چه نزديكتر شدن به اين خصوصيات است.
ولى امر مسلمين جهان هم چنين با اشاره به رنج و محنت و كشتار مسلمانان كوزوو، آن را نمونه اى از مظاهر حكومتهاى غير الهى و به ظاهر دموكراسى و در واقع استبدادى دانستند و تأكيد كردند: آنچه كه امروز بر سر مسلمانان كوزوو مى آيد و در قبل هم بر سر مسلمانان بوسنى و هم چنين مردم مسلمان فلسطين آمده است، نتيجه دموكراسى غربى است كه در آن با هر كس و هر جماعتى كه با آنان مخالف باشد، بشدت و با شديدترين ابزارها برخورد مى شود.
حضرت آيت الله خامنه اى هدف از جنگ كنونى در كوزوو را همانند جنگ بوسنى، نابود كردن مسلمانان در منطقه اروپا دانستند و با اشاره به حملات بدون مجوز ناتو تصريح كردند: وجود مسلمانان در اروپا مغاير با اهداف خودخواهانه و به ظاهر دموكراسى مابانه حكام غرب است و حملات ناتو بر خلاف تبليغات غرب، نه تنها موجب آرامش مسلمانان نشده، بلكه وضعيت آنان را وخيم تر كرده است.
در اين ديدار پيش از سخنان مقام معظم رهبرى، آقاى خاتمى رئيس جمهور در سخنانى ضمن تبريك عيد سعيد غدير خم به مقام معظم رهبرى، مراجع عظام، ايثارگران و خانواده آنان و ملت شريف ايران، لزوم تأمل بيش از پيش مردم بويژه مسؤولان را براى شناخت راه و روش حضرت على بن ابى طالب (ع) خاطر نشان كرد و افزود: محور و اساس حكومت امير مؤمنان على (ع)، عدل، دفاع از حقوق محرومان و پافشارى برحق مردم است و ما خداوند را سپاسگزاريم كه با همت مردم و هدايتهاى مقام معظم رهبرى يكى از حقوق مردم يعنى مسأله شوراها محقق شد.
رئيس جمهور از امام خمينى (ره) به عنوان فرزند برومند حضرت على (ع) و ادامه دهنده راه آن حضرت، كه مردمى ترين انقلاب را رهبرى نمود، ياد و اظهار اميدوارى كرد: مردم و مسؤولان در سال جديد كه سال امام خمينى (ره) نام گرفته، با تمسك به ولايت حضرت على (ع) و با همبستگى، همدلى و سعه صدر بيشتر و پيروى از راه امام (ره) در جهت آبادانى و پيشرفت كشور تلاش كنند.
آقاى خاتمى رئيس سازمان كنفرانس اسلامى هم چنين اتحاد و همبستگى مسلمانان جهان را يكى از نيازهاى اساسى دنياى اسلام برشمرد و با اشاره به بحران كوزوو، مداخله غير قانونى ناتو را در اين بحران، موجب پيچيده تر شدن اوضاع دانست و تأكيد كرد: اميدواريم مسلمانان جهان با همبستگى و اتحاد خود در سراسر جهان اسلام بويژه كوزوو و فلسطين به حقوق حقه خود برسند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /