پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار مقامات و مسئولان عاليرتبه كشور

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى عصر امروز در ديدار مقامات و مسئولان عاليرتبه كشور، طى سخنانى با استناد به آيات قرآن كريم، عوامل ايجادكننده آرامش و سكينه روحى و قلبى در مسئولان نظام و مردم را برشمردند و ضمن تبيين مبانى اعتقادى نظام اسلامى، تأكيد كردند كه همه دست اندركاران و مسئولان نظام بايد در برابر ملت بزرگوار ايران خاضع و خاشع باشند.
مقام معظم رهبرى ايمان به غيب و اعتماد و اتكال به خدا را بزرگترين عوامل سكينه و آرامش قلبى در انسان مؤمن و متدين دانستند و فرمودند: براى استقرار روحى و آرامش قلبى در جامعه دينى بايد تكيه گاه اعتقادى محكمى وجود داشته باشد و اصولا اداره هيچ جامعه اى بدون تكيه بر يك مجموعه فكرى امكان ندارد و اين تفكر هر چه روشن تر، شفاف تر و قوى تر باشد، آن كشور بهتر اداره خواهد شد. همچنين اميد نسبت به آينده، مسأله مهم ديگرى است كه اگر انسان حركت خود را با اراده تشريعى خداوند همراه كند مى تواند از همه امكانات عالم وجود استفاده نمايد.
حضرت آيت الله خامنه اى با تأكيد بر امكان تحقق اهداف بزرگ در سايه استقرار و آرامش روحى فرمودند: بوضوح مشاهده مى كنم كه درهاى موفقيت به روى دولتمردان و مسئولين كشور گشوده مى شود و اين همه به بركت اخلاص بسيارى از مسئولان كشور ممكن خواهد بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامى از توحيد به عنوان اصل اساسى تفكرات، جهان بينى و عمل نظام اسلامى ياد كردند و فرمودند: نظام سياسى ايران از توحيد متولد شده است و بر اين اساس در اداره سياسى كشور، آنجا كه اطاعت انسان از هر چيز، به مفهوم اطاعت از خدا باشد مطلوب است و مسئولين نظام اسلامى نيز از آن جهت كه مدعى تحقق حكم خدا و اراده الهى هستند، عزيز و محترم شمرده مى شوند و رسميت مى يابند.
مقام معظم رهبرى، التزام عملى به شريعت را يك پايه اعتقادى مهم نظام توصيف كردند و فرمودند: عمل به شريعت در واقع تفسير نبوت و امامت است و نظام اسلامى، محور تلاش خود را بر تحقق شريعت متمركز كرده است و مسئوليت اصلى دست اندركاران نظام نيز، جز اين نيست، بنا بر اين با توجه به اين كه شريعت ما كامل و رساست، همه خيرات مادى و معنوى نيز تحقق پيدا خواهد كرد و هر جا مُرّ شرع را اعلام و به آن عمل كرديم، موفق بوديم. آنها كه ملت ايران را در دنيا دوست دارند و يا با او دشمنى مى ورزند به خاطر عمل به شريعت است، لذا همه ما بايد در صدد باشيم تا حكم شرع را به عنوان معيار اساسى نظام، تحقق ببخشيم.
حضرت آيت الله خامنه اى مساوات و برابرى در تكاليف حدود و حقوق را يكى ديگر از مبانى اعتقادى نظام برشمردند و فرمودند: در نظام اسلامى براى عمل به قوانين، بهره مندى از امكانات و رعايت حقوق فردى، اجتماعى و حدود الهى نبايد بين اشخاص هيچگونه امتياز خاصى وجود داشته باشد و اصل اين است كه هيچگونه امتياز مادى، شغلى، فاميلى، اسمى و عنوان وجود ندارد و بر اين اساس رهبر، مسئولين، رؤساى كشور و آحاد مردم، همه در برابر قانون يكسانند و با رعايت اين اصل جامعه آرامش و اطمينان خاطر خواهد يافت.
رهبر معظم انقلاب اسلامى مردم مؤمن، علاقه مند، دلسوز و فداكار ايران را يكى از امكانات استثنايى و بسيار مهم كه در اختيار حكومت و دولت اسلامى است توصيف كردند و فرمودند: ملت ايران عظمت خود را در همراهى با امام و به نتيجه رساندن انقلاب و نظام شكوهمند اسلامى نشان داده است و ما حقيقتا بايد در برابر اين ملت و بخصوص قشرهاى اعم مردم خاضع و خاشع باشيم. طبقات متوسط و غير برخوردار جامعه، لشكريان مخلص ، با صفا و هميشه حاضر به خدمت نظام اسلامى هستند و مسئولان كشور در هر مرتبه و مقامى كه هستند بايد قدردان اين امتياز بزرگ باشند.
مقام معظم رهبرى مسئولين مؤمن و با اخلاص را يك امتياز فوق العاده براى نظام اسلامى دانستند و فرمودند: من خدا را شكر مى كنم كه رئيس جمهورمان فردى مؤمن، فاضل، فرهنگى و متدين، اهل تعبد و توسل، خيرخواه، علاقه مند و داراى شرح صدر است و رؤساى قواى مقننه و قضاييه، نمايندگان مجلس، اعضاى دولت، مسئولين بخشهاى گوناگون كشور و فرماندهان و رؤساى نيروهاى مسلح انسانهايى پاك، با اخلاص و علاقه مند و مؤمن هستند و اين نعمت بزرگى است كه به خاطر آن بايد شكرگزار خداى متعال باشيم.
حضرت آيت الله خامنه اى با تأكيد بر عدم استفاده بهينه از امكانات نيروى انسانى كشور در طول سالهاى پس از انقلاب فرمودند: ضعفهاى مسلمى وجود دارد كه حتما بايد جبران شود و از نيروى انسانى و امكانات طبيعى فوق العاده اى كه در اختيار نظام اسلامى است به بهترين وجه استفاده كنيم و از مغزها و ذهنهاى فعال و دلهاى علاقه مند حداكثر استفاده را به عمل آوريم.
رهبر معظم انقلاب اسلامى بر ضرورت توكل به خدا در انجام كارها، تأكيد كردند و فرمودند: اينجانب با اعتقاد قلبى، خدا را شاهد مى گيرم كه افق آينده، بسيار روشن است و براى رسيدن به اين آينده درخشان، بايد در درجه اول به خداوند متعال و كمك الهى توكل كنيم و هرگونه يأس و انسان مأيوس و منفى باف را از خود برانيم و در مرحله بعد اتفاق كلمه واقعى را ملاك سخن و عمل خود قرار دهيم. جناحهاى موجود كشور بايد مصالح ملت را اصل بدانند و مصالح فردى، جناحى و گروهى را به هيچ وجه در تصميمات و اقدامات خود دخالت ندهند، بنا بر اين هر فردى و مجموعه اى در كشور كه مصالح خود را بر مصالح كشور و انقلاب ترجيح بدهد، بداند كه خيانت كرده است. اگر قرار است بار انقلاب را از زمين برداريم، همه نيروهاى انقلاب بايد در برداشتن آن به يكديگر دست كمك و برادرى بدهند و هيچكس هم نبايد خود را در رعايت اين اصل مبرا فرض كند.
حضرت آيت الله خامنه اى در پايان سخنانشان، اهميت بهره گرفتن از بركات ايام و ليالى ماه رمضان را به حاضرين خاطرنشان كردند و توفيق هر چه بيشتر آنان را در خدمت به جامعه اسلامى از خداوند متعال خواستار شدند.
در اين ديدار، قبل از سخنان مقام معظم رهبرى، آقاى خاتمى رئيس جمهورى در گزارشى از اوضاع اقتصادى اجتماعى كشور، به مشكلات ناشى از كاهش درآمدهاى نفتى اشاره كرد و افزود: به رغم همه دشواريها، سال جارى با همت و تلاش همه مسؤولان و دستگاهها، با خوبى و آبرومندى رو به پايان است. رئيس جمهورى با تشكر و قدردانى از حمايتهاى بيدريغ و هدايتهاى كارگشاى رهبر معظم انقلاب اسلامى ابراز اميدوارى كرد در پرتو همكارى و همدلى موجود ميان دولت و مجلس بررسى لايحه بودجه، به خوبى انجام گيرد و زمينه مناسبى براى اجراى طرح ساماندهى اقتصادى فراهم شود.
در پايان اين ديدار، نماز مغرب و عشاء به امامت حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى اقامه شد.
ضمنا خاطر نشان مى كنم مقامات و مسؤولان كشورى، امشب افطار را در فضايى صميمانه ميهمان مقام معظم رهبرى بودند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /