پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

مراسم گراميداشت مرحوم حجت‏الاسلام والمسلمين محمدتقى فلسفى

مراسم گراميداشت ياد و خاطره خطيب نامدار و سخنور برجسته مرحوم حجت الاسلام والمسلمين "محمدتقى فلسفى "روز دوشنبه از سوى رهبر معظم انقلاب اسلامى در مدرسه عالى شهيد مطهرى تهران برگزار شد.
در اين آيين كه با حضور گسترده قشرها مختلف مردم روزه دار تهران و خانواده مرحوم "فلسفى" برگزار شد، حجج السلام مهدى گلپايگانى رئيس دفتر مقام معظم رهبرى، محمد على ابطحى رئيس دفتر رئيس جمهورى، قواى مقننه و قضاييه، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، معاون اول رئيس جمهورى، رئيسان چند تن وزيران، نمايندگان مجلس شوراى اسلامى، علما و روحانيون و جمعى از شخصيتهاى لشكرى و كشورى نيز حضور داشتند.
شركت كنندگان در اين مراسم روحانى، با قرائت فاتحه و قرآن كريم از مقام علمى و روحانى مرحوم حجت الاسلام والمسلمين "فلسفى" تجليل و تكريم كردند.
حجت الاسلام والمسلمين دكتر "حسن روحانى" نايب رئيس مجلس شوراى اسلامى در اين مراسم طى سخنانى با تأكيد بر اين نكته كه همواره در طول تاريخ، "مبارزه عليه استعمار "يكى از مسئوليتهاى بزرگ روحانيت بوده اظهار داشت: پاسدارى از فرهنگ اسلام و استقلال كشور، مبارزه عليه استبداد و استعمار و دلسوزى براى مردم، اساس كار روحانيت است.
وى گفت: مهمترين هدف استعمار در ايران، "دين و اسلام زدايى و از بين بردن فرهنگ مستقل ملى و جايگزينى فرهنگ غرب" بوده است و اين هدف همچنان در دستور كار غرب است.
نايب رئيس مجلس شوراى اسلامى تصريح كرد: دشمنان همواره تلاش كرده اند تا اساس اسلام را از بين ببرند و امروز در دوران عظمت اسلام و اقتدار فرهنگ اسلامى در ايران اسلامى نيز بار ديگر اين توطئه و هدف خائنانه به شيوه و روش ديگرى در برنامه غرب است.
وى در عين حال گفت كه از آنجايى كه اهداف استعمار، با اسلام و بويژه تشيع سرخ و حضور گسترده مردم و روحانيت در صحنه، قابل جمع نيست، در گذشته تلاش شده تا آثارى از دين، مذهب، فرهنگ اسلام و روحانيت در ايران باقى نماند.
دكتر روحانى افزود: امروز نيز دشمنان با توجه به جوان بودن جامعه ايران، تصور مى كنند، مى توانند در اين زمينه فعال باشند و با برنامه هاى مختلف سعى دارند، جوانان را از مسير اسلام و انقلاب منحرف سازند.
وى با اشاره به نقش تعيين كننده حضرت امام خمينى (ره) در مبارزات عليه رژيم ستمشاهى خاطر نشان كرد: راهبرى مبارزه با استعمار و استبداد را روحانيت و در راس آن حضرت امام (ره) بر عهده گرفت.
نايب رئيس مجلس شوراى اسلامى در ادامه سخنانش با اشاره به پيام تسليت رهبر معظم انقلاب اسلامى به مناسبت رحلت حجت الاسلام والمسلمين فلسفى گفت: رهبر معظم انقلاب در اين پيام، بر ويژگى مرحوم آقاى فلسفى در بنيانگذارى يك روش و شيوه نوين در امر تبليغ، وعظ و خطابه، تأكيد ورزيده اند .
وى تصريح كرد: بايد اين پيام به جان، روح، قلب، ذهن و افكار مردم برسد و مبلغ كسى است كه رسالت و پيام را به هدف نهايى يعنى عمق جان واصل كند.
وى افزود: فلسفى همواره در خط ولايت و مرجعيت حركت مى كرد و اين مسأله بسيار روشن و واضح است.
دكتر روحانى از تلاشهاى دشمنان براى ايجاد "سد و ديوار" و آويختن "پرده" ميان افكار مردم و رسالت الهى سخن گفت و اظهار داشت: اين مردان خدايند كه بايد اين سدها را بشكنند و اين پاسداران حريم اسلام هستند كه بايد پرده ها را بدرند و اين پيام را با بهترين و رساترين كلام به گوش و قلب مردم ابلاغ كنند.
نايب رئيس مجلس شوراى اسلامى در بخش ديگرى از سخنانش حضور مرحوم فلسفى در جريان نهضت و انقلاب اسلامى را به عنوان يكى ديگر از ويژگيهاى او برشمرد و گفت: فلسفى براى اعتلاى اسلام و در دوران "غربت اسلام "پرچمدارى بزرگ بود و او در آن شرايط، نه تنها پا به صحنه "منبر" گذاشت بلكه پا به صحنه سياست و مبارزه عليه استعمار گذاشت.
وى گفت: مرحوم فلسفى، زبان گوياى اسلام بود و او در دوران پيروزى انقلاب اسلامى و طى سالهاى اخير، همواره براى تثبيت انقلاب و براى تربيت مبلغين تا پايان عمرش تلاش كرد.
دكتر روحانى از مرحوم حجت الاسلام والمسلمين فلسفى به عنوان "سردار خطابه و سخن "ياد كرد و گفت: او يك عالم، محقق و سياستمدار و عنصرى بود كه در ميدان مبارزات سياسى در تاريخ ايران و انقلاب اسلامى نقش بسيار ارزنده و حائز اهميتى داشت .
وى افزود: مرحوم فلسفى در دوران حكومت رضاخان، به ميدان آمد و مسئوليت او براى تبليغ اسلامى در زمانى بود كه استعمار، تصميم به نابودى اسلام و فرهنگ اسلام گرفته بود.
نايب رئيس مجلس شوراى اسلامى گفت: او حتى در زمانى كه ممنوع المنبر بود با نوشتن كتابهاى مختلف، براى تبليغ اسلام تلاش كرد و مرحوم فلسفى در سخنرانى شب عاشوراى سال 1342، دولت وقت را در ده ماده "استيضاح ملى "كرد.
دكتر روحانى از "شناخت زمان و مكان" به عنوان يك ويژگى خاص مبلغان و كار تبليغ ياد كرد و اظهار داشت: مرحوم آقاى فلسفى، عالمى زمان شناس بود و او همواره بر شناخت زمان و مكان، تأكيد داشت.
گزارش خبرنگار سياسى خبرگزارى جمهورى اسلامى حاكيست، پيش از سخنان نايب رئيس مجلس شوراى اسلامى، آيين قرائت قرآن و مديحه سرايى برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمين حاج شيخ محمد تقى فلسفى روز جمعه گذشته در سن 93 سالگى دعوت حق را لبيك گفت و به ديار باقى شتافت.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /