پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار آقاى صفر مراد نيازوف رئيس جمهور تركمنستان و هيأت بلند پايه

آقاى صفر مراد نيازوف رئيس جمهور تركمنستان و هيأت بلند پايه همراه وى كه جهت انجام يك ديدار رسمى از ايران در تهران بسر مى برند، عصر امروز با حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى ديدار كردند.
در اين ديدار كه آقاى خاتمى رئيس جمهور نيز حضور داشت، مقام معظم رهبرى ضمن سخنانى همكارى نزديك و صميمانه ميان دو كشور همسايه را براى دو ملت مسلمان ايران و تركمنستان سودمند دانستند و بر عزم راسخ دولت جمهورى اسلامى ايران براى گسترش مناسبات و علائق ايران اسلامى با دولت و ملت تركمنستان تأكيد كردند.
حضرت آيت الله خامنه اى هوشمندى و خردمندى مقامات دو كشور را براى از ميان برداشتن موانع توسعه روابط دو كشور ضرورى دانستند و فرمودند: ايران و تركمنستان بايد همواره بر نقاط مهم و حساسى كه براى دو طرف وجود دارد، با كمال جديت تأكيد كنند و در مناسبات دوجانبه و نيز در مجامع جهانى مانند سازمان ملل، مواضع مشتركى را اتخاذ نمايند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى استفاده از ظرفيتهاى درياى خزر را مستلزم وجود آرامش و امنيت در اين منطقه مهم دانستند و فرمودند: آرامش درياى خزر هنگامى تأمين خواهد شد كه همه كشورهاى حاشيه اين دريا بر موضوعات مربوط به آن توافق كنند. مسأله تقسيم درياى خزر مسأله مهمى است كه به منافع اساسى همه كشورهاى حاشيه آن مربوط مى شود، بنا بر اين توافق جمعى كشورهاى ذينفع در اين زمينه، امرى لازم و ضرورى است.
مقام معظم رهبرى استفاده از ظرفيتهاى فراوان ايران در مسير آبادانى هر چه بيشتر تركمنستان را نيازمند ايجاد يك فضاى مناسب در روابط دوجانبه دانستند و فرمودند: جمهورى اسلامى ايران از حضور اسرائيليها در اين منطقه، احساس ناامنى مى كند و حضور صهيونيستها در پشت مرزهاى مهم ايران موجب دغدغه است، تركمنستان به اسرائيليها احتياجى ندارد و همه بايد توجه كنيم كه صهيونيستها هر جا كه وارد شوند، اختلاف درست مى كنند زيرا حياتشان وابسته به ايجاد اختلاف است.
حضرت آيت الله خامنه اى توجه رئيس جمهور تركمنستان را به ضرورت اجراى كامل قراردادهاى منعقده ميان دو كشور جلب كردند و فعال شدن كميسيون مشترك ايران و تركمنستان، بويژه در امر بازرگانى را مورد تأكيد قرار دادند.
بر پايه همين گزارش آقاى صفر مراد نيازوف رئيس جمهور تركمنستان نيز در اين ديدار بر روابط دوستانه و نزديك خود با دولتهاى آقايان هاشمى رفسنجانى و سيد محمد خاتمى تأكيد كرد و گفت كه در مورد وضع حقوقى درياى خزر و استفاده از منابع آن با دولت ايران همكارى نزديكى را به عمل خواهد آورد.
آقاى نيازوف با اظهار اميدوارى نسبت به توسعه هر چه بيشتر روابط دوجانبه گفت: از طرف دولت تركمنستان اعلام مى كنم كه در آينده با آحاد ملت ايران روابط دوستانه و برادرانه اى خواهيم داشت و از طرف تركمنستان هيچ لطمه اى به مناسبات ميان دو كشور وارد نخواهد شد.
وى گفت: ما قصد داريم دوستيها و برادريها را محكمتر كنيم و در زمينه علم و دانش و فرهنگ و مذهب نيز با يكديگر همكارى نزديكى داشته باشيم.
رئيس جمهور تركمنستان همچنين از رهبر معظم انقلاب اسلامى به سبب پشتيبانى از روابط دوستانه ميان دو كشور قدردانى كرد و در پايان سخنانش اطمينان داد كه دولت و ملت تركمنستان دوستى و برادرى خود را با دولت و ملت ايران حفظ خواهند كرد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /