پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار اعضاى كميته تبليغاتى كنفرانس اسلامى

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز در ديدار اعضاى كميته هماهنگى فعاليتهاى تبليغاتى سازمان كنفرانس اسلامى طى سخنانى بر گرايش روزافزون ملتها و بويژه نسل جوان دنياى امروز به اسلام و فرهنگ غنى آن تأكيد كردند و تبيين معارف و احكام نورانى قر آن را با توجه به جنبه هاى ايجابى و اثباتى اسلام، ضرورى دانستند.
مقام معظم رهبرى در اين ديدار از دعوت به اسلام، تبيين حقايق دين و فراخوانى مردم به راه هدايت، به عنوان يك افتخار بزرگ ياد كردند و فرمودند: اسلام به بركت دعوت توانست اين گستره عظيم را در عالم وجود تصرف كند. با تكيه بر جهاد و شمشير، موانع از ميان برداشته مى شود، تا دعوت بتواند در دلها نفوذ كند و شور و اشتياق فراوانى كه مردم قفقاز و آسياى ميانه پس از هفتاد سال حاكميت رژيم ماركسيستى، به اسلام ابراز مى كنند، به روشنى قدرت دعوت اسلامى، قوت مبانى الهى و عظمت قر آن را براى تسخير دلها و نفوذ در جانها نشان مى دهد.
حضرت آيت الله خامنه اى، دنياى امروز را نيازمند معارف و احكام نورانى اسلام دانستند و فرمودند: همچنانكه تفكرات الحادى ماركسيستى نتوانست معارف اسلامى را از صحنه زندگى مردم دور كند، يقينا معارف كنونى غربى نيز قادر به كاستن از شيرينى و نفوذ معارف و احكام اسلامى نخواهد بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامى قرن آينده ميلادى را متعلق به اسلام دانستند و فرمودند:دنياى امروز تشنه اسلام است و اگر داعيان اسلام به وظايف خود عمل كنند، معارف اسلامى، استعداد نفوذ در اعماق دلها و گسترش آن در سراسر دنيا را خواهد داشت و چشم انداز جهان امروز گوياى آن است كه قرن آينده ميلادى، قرن اسلام است.
مقام معظم رهبرى وجود دو گرايش و جهتگيرى خطرناك در زمينه اسلام را يادآور شدند و فرمودند: امروز در دنياى اسلام گرايشى وجود دارد كه اسلام را به اعمال عبادى و مسائل شخصى منحصر مى كند و مهمترين عرصه هاى زندگى از جمله سياست، روابط اجتماعى و اقتصاد را از دسترسى اسلام دور نگه مى دارد و گرايش ديگر نيز به جاى مراجعه به متن اسلام و حقيقت قرآن، به سراغ حرفهاى رايج دنيا مى رود و آن چيزى را به نام اسلام تكرار مى كند كه فرهنگ غربى با سيطره همه جانبه خود بر بسيارى از مناطق جهان، آن را به صورت سخنى قاطع و رايج درآورده است. اين دو ديدگاه، هر دو به يك اندازه غلط و بى اساس هستند و اين دو گرايش، آن اسلامى نيست كه دنياى امروز تشنه آن است.
حضرت آيت الله خامنه اى فرمودند: براى عملى شدن اسلام لازم است كه همه عرصه هاى زندگى تحت تصرف دين خدا قرار گيرد و اين همان كارى است كه پيامبر عظيم الشأن اسلام با برقرارى حكومت اسلامى انجام داد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در ادامه سخنانشان فرهنگ و تمدن غربى را موجب سلب سعادت و آرامش روحى انسانها دانستند و فرمودند: اروپاييها با تكيه بر تمدن غربى، بزرگترين جنگها را در جهان به راه انداختند و بيشترين كشتارها را با ابزارهاى همين تمدن انجام دادند.
فرهنگ غربى پديده استعمار را به مدت 150 سال بر دنيا حاكم كرد و ميليونها انسان در كشورهاى آسيايى و آفريقايى تحت سلطه استعمار زجر كشيدند و مدعيان و مناديان همين فرهنگ و تمدن با كمك مستبدين داخلى خود، ملت ايران را كه زمانى در زمره پيشگامان علم محسوب مى شد، دست كم صد سال از كاروان پيشرفت علم عقب نگهداشتند.
مقام معظم رهبرى خسارات و زيانهاى ناشى از فرهنگ و تمدن غربى را براى ملتها در اروپا و آمريكا برشمردند و فرمودند: امروز بنيان خانواده در غرب و بويژه در آمريكا و اروپاى شمالى متلاشى شده است و جوانان در زير سايه تمدن غربى دچار حيرت، اضطراب، سرگشتگى و عدم آرامش هستند، اما در همين حال مردم غرب بيشترين تجاوب را به اسلام نشان داده اند بنا بر اين دنياى امروز خواستار اسلام حقيقى است و ما به عنوان دعوت كنندگان به اسلام بايد احكام و معارف اسلام را به درستى براى مردم دنيا تبيين كنيم و در اين راه به جاى استفاده از واژه هاى فرهنگ غربى، واژه هاى خود اسلام را براى انتقال معانى دقيق معارف و احكام اسلام بكار ببريم.
حضرت آيت الله خامنه اى تبادل فرهنگها را امرى لازم و ممكن دانستند و ضمن برحذر داشتن رهبران فكرى جهان اسلام از مقهور شدن در مقابل فرهنگ بيگانه فرمودند: ما بايد فرهنگ اسلام را زنده كنيم و در برابر تهاجم همه جانبه غرب عليه فرهنگ اسلامى بايستيم . هيچ مشكلى بالاتر از اين نيست كه يك ملت، مقهور فرهنگ بيگانگان باشد و اين همان چيزى است كه بايد آن را در دنياى اسلام از بين ببريم. هجوم سلطه گران اروپايى و آمريكايى به دنياى اسلام براى مسلط كردن فرهنگ غربى به جاى فرهنگ اسلام يك تهاجم حقيقى است و مناديان اسلام و متصديان دعوت اسلامى بايد با تكيه بر جنبه هاى ايجابى و اثباتى و تبيين زيباييهاى اسلام، عليه هجوم دشمن دست به ضد حمله بزنند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى اشغال فلسطين و ناديده گرفتن حقوق ملت فلسطين در برابر اشغالگران را بزرگترين ظلم قدرتهاى جهانى توصيف كردند و فرمودند: در دنيايى كه فرهنگ غربى بر آن حاكم است دفاع از مردم مظلوم فلسطينى يك كار زشت محسوب مى شود و اين ظلم بزرگ را كسانى مرتكب مى شوند كه مدعى دفاع از انسان و آزادى هستند؛ در حالى كه آنها با سخن گفتن از انسان و آزادى، هدفى جز عوامفريبى ندارند.
مقام معظم رهبرى در بخش ديگرى از سخنانشان استفاده از تمامى ابزارهاى تبليغ از جمله هنر، فيلم، رمان و كتاب را براى تبيين معارف و احكام اسلام ضرورى دانستند و فرمودند: در دنياى اسلام هنرمندان زيادى هستند كه بايد در جهت احقاق حقوق مسلمين و تبيين تسلط ظالمانه بيگانگان بر كشورهاى اسلامى، بكار گرفته شوند.
حضرت آيت الله خامنه اى كنفرانس اسلامى را مكان بسيار خوبى براى حل مناقشات ميان كشورهاى اسلامى دانستند و در پايان سخنانشان با سطحى خواندن مناقشات ميان كشورهاى اسلامى فرمودند: جمهورى اسلامى ايران در دوره رياست خود بر كنفرانس اسلامى احساس مسؤوليت بيشترى در قبال مسائل جهان اسلام مى كند و اطمينان دارد كه ارتباطات رو به گسترش ايران با كشورهاى اسلامى و از جمله صميميت ايجاد شده ميان ايران و عربستان، بركاتى را براى جهان اسلام به دنبال خواهد داشت.
بر پايه همين گزارش پيش از سخنان مقام معظم رهبرى حجت الاسلام والمسلمين محمد على تسخيرى رئيس سازمان ارتباطات اسلامى به معرفى حاضران پرداخت و سپس آقاى عزالدين عراقى دبيركل سازمان كنفرانس اسلامى گزارشى از تشكيل اجلاس هماهنگى فعاليتهاى تبليغى مشترك اسلامى ارائه كرد و طى آن گفت كه جمهورى اسلامى ايران جايگاه مهمى در قلوب همه مسلمين جهان دارد و امت اسلام با چشم اميد به آن نگاه مى كنند. در اين ديدار كه وزراى امور خارجه و فرهنگ و ارشاد اسلامى ايران حضور داشتند چند تن از شخصيتهاى سياسى و فرهنگى جهان اسلام ديدگاههاى خود را پيرامون مسائل جهان تبيين كردند و از ديدار با حضرت آيت خامنه اى و آن معظم له در اجلاس كنفرانس اسلامى، همچنين از اظهارات امروز، ابراز خوشوقتى كردند و بيانات مقام معظم رهبرى مرا براى
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /