پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار وزير، معاونين و مديران كل ستادى و استانى وزارت تعاون

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز در ديدار وزير، معاونين و مديران كل ستادى و استانى وزارت تعاون با ايشان طى سخنانى بر نقش تعيين كننده بخش تعاون در امور سياسى، اجتماعى و اقتصادى كشور تأكيد كردند و تعاون را يكى از منطقى ترين و بنيانى ترين فعاليتها براى استقرار عدالت دانستند.
مقام معظم رهبرى از تعاون به عنوان يك كار بسيار مهم، نو، سودمند و پرجاذبه نام بردند و فرمودند: تشكيل وزارت تعاون نشان دهنده اهميتى است كه بخش تعاون در نظام جمهورى اسلامى ايران دارد و براى آن كه تعاون در وضع كنونى كشور جايگاه واقعى خود را پيدا كند تعاونى ها بايد از لحاظ كيفيت كار خود رشد پيدا كنند و دامنه فعاليت آنها به بخشهاى جديد مانند كشاورزى، دامدارى، محصولات دريايى، صنايع و بازرگانى گسترش يابد.
حضرت آيت الله خامنه اى توجه جدى و همه جانبه به بخش تعاون در برنامه سوم را ضرورى خواندند و افزودند: در نظام جمهورى اسلامى ايران، اساس همه فعاليتها بايد مبتنى بر عدالت باشد زيرا قسط و عدل از همه آرمانها و اهداف نظام اسلامى والاتر و بارزتر است و بر اين اساس، رونق و شكوفايى اقتصادى هنگامى خوب و ارزشمند است كه جهت آن مبتنى بر اقامه قسط و عدل در جامعه باشد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى نظام اقتصادى ايالات متحده آمريكا را از نظر اسلام مردود دانستند و فرمودند: درست است كه آمريكا، كشورى ثروتمند است، سرمايه هاى زيادى در اختيار دارد و توانسته است علم را پيشرفت دهد و از قدرت و نفوذ سياسى برخوردار شود، اما در كنار آن واقعيت ديگرى نيز وجود دارد و آن اين است كه قسط و عدل در كشورى كه خود را پرچمدار آزادى مى نامد، قربانى شده است، بنا بر اين آزادى مورد علاقه و اعتقاد ما به طور كلى از نظر مفهوم و مصداق با آزادى آمريكايى متفاوت است و آزادى مندرج در اعلاميه استقلال آمريكا آن چيزى نيست كه دل ملت ايران براى آن مى تپد.
مقام معظم رهبرى ملزم نبودن انسانها به ترحم و محبت در نظام اقتصادى و اجتماعى آمريكايى را خاطر نشان كردند و فرمودند: منطق آزادى اسلامى مبتنى بر نوع دوستى، محبت و كمك بدون چشمداشت مسلمانان به يكديگر است، چنين منطقى به هيچ وجه اجازه نمى دهد كه عده اى از انسانها به قيمت چند برابر شدن توليد ناخالص ملى زير دست و پا له و نابود شوند؛ اما ادبيات و معارف آمريكا نشان مى دهد كه، قانون به نفع ترك تازى سرمايه داران و آزادى بى قيد و بند آنان در تمامى تصرفات زندگى خويش است.
حضرت آيت الله خامنه اى استفاده بيدريغ عده اى خاص، از موجودى يك جامعه و نيز دست نيافتن عده اى ديگر به كمترين نيازهاى خود را خلاف عدل و زشت ترين شكل بى عدالتى در نظام اسلامى دانستند و فرمودند: بخش تعاون و فعاليت تعاونيها از جمله مسائلى است كه مى تواند جلوى بى عدالتى را به شكل اصولى و منطقى سد كند. تعاون از آن جهت مورد تأييد است كه در وضع كنونى كشور مى تواند سرانگشت گره گشايى باشد و كشور را از لحاظ اقتصادى نجات دهد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى از وابستگى اقتصاد كشور به نفت اظهار تأسف كردند و فرمودند: براى ملت آزاد، شجاع، فداكار و هوشمند ايران كه قابليت خود را در دنيا نشان داده است، بسيار سخت و تلخ است كه سرنوشت اقتصاد او بسته به چيزى باشد كه مطلقا در اختيار او نيست و آن قيمت گذارى اوپك است.
حضرت آيت الله خامنه اى ايجاد اشتغال با تكيه بر منابع جديد را نقطه بن بست شكن اقتصاد كشور دانستند و فرمودند: بخش تعاون مى تواند يك بازوى قوى در تحقق اين هدف باشد. وزارت تعاون بايد تعاونى ها را در زمينه هاى گوناگون از جمله صيد ماهى و ميگو ، بسته بندى و كارهاى صنعتى ميوه اى و صادرات آن و نيز آباد كردن دشتهاى وسيع و حاصلخيز كشور فعال كند و در هماهنگى با وزارتخانه هاى ذيربط، بخش تعاون را به سطح مطلوب و مورد انتظار برساند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى بر اهميت و ضرورت حمايت بخش تعاون از قالى بافان كشور تأكيد كردند و در پايان سخنانشان خطاب به مسؤولان و دست اندركاران وزارت تعاون فرمودند: شما بايد يك حركت بزرگ را انجام دهيد و بن بست گشايى كنيد و براى رسيدن به اين هدف مهم از هنرمندان متعهد و ملتزم براى كارهاى تبليغاتى مناسب استفاده نماييد.
بر پايه همين گزارش پيش از سخنان مقام معظم رهبرى، آقاى حاجى وزير تعاون گزارشى از وضعيت بخش تعاون ارائه كرد و طى آن گفت كه در حال حاضر بيش از 9 ميليون نفر از جمعيت كشور در 48 هزار تعاونى عضويت دارند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /