پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار هزاران تن از علما،روحانيون، فضلا و ائمه جماعات

در آستانه ماه محرم ماه ايثار و شهادت و بروز عاليترين جلوه هاى اخلاق، هزاران تن از علما، و روحانيون، فضلا و ائمه جماعات صبح امروز در حسينيه امام خمينى (رض) با حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى ديدار كردند.
مقام معظم رهبرى در اين ديدار ضرورت اهتمام هر چه بيشتر به مسأله تبليغ براى رساندن حقايق به اذهان و دلهاى مخاطبان را تأكيد كردند و از گزينش جوانان به عنوان مخاطبين و نيز محتواى متناسب با نيازهاى اساسى آنها به عنوان اركان مهم تبليغ نام بردند.
حضرت آيت الله خامنه اى تبليغ را يكى از مسائل اساسى در حيات اجتماعى انسانها دانستند و فرمودند: تبليغ به مفهوم ابلاغ، بيان و تبيين سخن حق است و وظيفه مقدسى محسوب مى شود كه انبيا الهى و معلمان، دانايان و متفكران جوامع بشرى به انجام آن اهتمام ورزيده اند و از آن جهت كه مبلغ اسلامى با بيان و تبليغ سخن حق، از دلها و اذهان كسانى كه دچار شك، جهالت و بى اطلاعى هستند، دستگيرى مى كند، مى توان گفت كه تبليغ از نظر اسلام، داراى دو جنبه الهى و انسانى است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى تبليغ دين، اخلاق و معنويات را مشعل فروزانى در دست روحانيت متعهد اسلام توصيف كردند و با تأكيد بر نقش تعيين كننده و بسيار مهم مبلغين دين در زدودن اختلاف، تشنج و كدورت از جامعه اسلامى فرمودند: تبليغ دين به شكل سنتى آن و حضور مبلغ دين در اجتماعات مختلف مردم، داراى بركات الهى و آثار بسيار مهمى است كه از مواجهه مستقيم با انسانها به دست مى آيد. بنا بر اين منبر دين و تبليغ، يكى از مهمترين ابزارها و نعمتهايى است كه خداوند متعال براى تبليغ دين در اختيار روحانيون قرار داده است و بايد در راه خدا بيشترين و بهترين استفاده از آن به عمل آيد.
مقام معظم رهبرى گزينش مخاطب و تعيين محتواى مناسب با مخاطب را دو مسأله اصلى در امر تبليغ برشمردند و فرمودند: در ايران اسلامى، جوانان در اكثريت هستند و دشمنان اسلام با استفاده از روشها و ابزارهاى گوناگون سعى دارند دلها و افكار آنان را تسخير كرده و در جوانان اعمال نفوذ كنند. بنا بر اين مبلغين اسلامى بايد جوانان را مخاطب قرار دهند و متناسب با نيازهاى آنان تبليغ كنند. دلهاى جوانان ما نورانى است و به راحتى حقيقت را درك مى كنند و به آسانى و فوريت آن را مى پذيرند؛ بر همين اساس، هدف تبليغ بايد جوانان باشد.
حضرت آيت الله خامنه اى توجه مبلغين اسلامى را به ضرورت راسخ كردن عقايد دينى در جوانان و پاسخگويى شايسته به سؤالات و شبهات مهم آنان جلب كردند و فرمودند: امروزه امواج مخرب و مفسده انگيزى از خارج براى تأثيرگذارى بر اذهان جوانان مسلمان ايران كار مى كنند و مبلغ دين بايد اين امواج تخريب كننده را به درستى بشناسد و بداند كه كدام خلا را بايد پر كند و چه دردى را علاج كند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى بر ضرورت راسخ كردن اعتقاد به حاكميت اسلام به عنوان يك نكته اساسى در امر تبليغ تأكيد كردند و فرمودند: تلاش براى حاكم كردن دين خدا، ادامه راه پيامبران است و متفكرين، انديشمندان و علماى بزرگ جهان اسلام همواره در پى استقرار حكومت اسلامى بوده اند؛ اما با اين وجود، دستها، زبانها، نوشته ها و امواج تبليغاتى دشمن به صورتى فعال در تلاش هستند تا در اين امر واضح خدشه وارد كنند. مبلغين دين بايد اعتقاد به حاكميت اسلام يعنى حاكميت عدل، علم و انصاف بر مجموعه انسانها را در اذهان مردم و بويژه جوانان راسخ و مستحكم كنند و به سؤالات آنان در اين زمينه پاسخ بدهند.
مقام معظم رهبرى سوق دادن جوانان به انديشيدن، تعقل، بردبارى و حلم، اجتناب از شتابزدگى، تندخويى و اعمال خشونت در محيط اسلامى را يك مسأله ضرورى در امر تبليغ دين و اخلاق برشمردند و فرمودند: در زندگى روزمره، مبناى كار جامعه اسلامى بايد بر تأمل، تدبر، انديشيدن، جوانب كارها را بررسى كردن، عاقلانه و منصفانه با مسائل مواجه شدن و در داورى، شتابزده عمل نكردن، استوار باشد؛ زيرا هنگامى مى توان حقايق را به اعماق دلها نفوذ داد كه زبانى لين و رفتارى انديشمندانه و عاقلانه وجود داشته باشد و اين همه از جمله مسائلى است كه بايد به جوانان تعليم داده شود، تا بتوان گفت كه جوانان ما ساخته و پرداخته دست اسلام و اخلاق اسلامى هستند.
حضرت آيت الله خامنه اى حاكميت بيگانگان و سرسپردگان فاسد او بر سرنوشت ملت ايران را در طول دهها سال قبل از پيروزى انقلاب اسلامى خاطر نشان كردند و فرمودند: جمهورى اسلامى نعمت بزرگى است كه خداوند متعال آن را ارزانى كرد و ايستادن در پشت سر رهبر عظيم القدر خويش، ملت ايران توانست به بركت قيام عظيم اسلامى، ننگ و ذلت ناشى از حكومت بيگانگان و سلاطين دست نشانده آنها را از دامن خود بزدايد و اكنون حكومتى تشكيل شده است كه ملاك آن بر علم، تقوا، عدالت، مردم دوستى، در خدمت مردم بودن است و مسؤولان آن اهل سوء استفاده، دزدى و سرسپردگى به دشمن نيستند؛ و اين همان حقيقتى است كه بايد براى مردم و بويژه جوانان ايران، هر چه بيشتر تبيين شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در بخش ديگرى از سخنانشان بر ضرورت اهميت دادن به مسأله وحدت، اتفاق و اتحاد ملت ايران در امر تبليغ تأكيد كردند و فرمودند: امواج تبليغاتى دشمنان اسلام با شيوه هاى روانشناسانه، خط اختلاف، ايجاد تشنج و درگيرى ميان آحاد مردم و بزرگ نمايى مسائل كوچك را دنبال مى كنند. در اين ميان در منابر عمومى، تنها بايد دين و اخلاق تبيين شود و به هيچ وجه مسائل اختلافى مطرح و مورد بحث قرار نگيرد.
مقام معظم رهبرى فضاى آرام و همدلى ميان آحاد مردم را از نيازهاى جدى دولت خدمتگزار و مسئولين كشور براى ساماندهى به مسائل اقتصادى كشور دانستند و در پايان سخنانشان توجه گويندگان، نويسندگان، تحليل گران و تصميم گيرندگان مسائل مهم كشور را به قصد قربت و جلب رضاى خدا در انجام وظايف خود معطوف كردند
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /