پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار رؤساى دانشگاهها و مراكز آموزش عالى و دانشگاههاى علوم پزشكى كشور

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز در ديدار رؤساى دانشگاهها و مراكز آموزش عالى و دانشگاههاى علوم پزشكى كشور با ايشان طى سخنانى نقش دانشگاهها را در آبادى و پيشرفت مادى و معنوى كشور بسيار حائز اهميت دانستند و خواستار طراحى يك برنامه علمى كلان و استراتژيك براى آينده كشور شدند.
مقام معظم رهبرى در اين ديدار، علم را براى انسان به مثابه چشم باز توصيف كردند و فرمودند: جامعه ى اسلامى ايران در مديريتهاى بزرگ خود و سازماندهى مسائل عظيم و عمومى كشور و نيز براى گسترش اخلاق و معنويت و دستيابى به تكنولوژى پيشرفته اى كه دنياى امروز، لحظه به لحظه قدمهاى بلندى را به سوى آن بر مى دارد نيازمند ارتقاء علمى است.
حضرت آيت الله خامنه اى از علم به عنوان وسيله اقتدار ياد كردند و فرمودند: علم و معرفت، گوهر بسيار عزيز، شريف و ارزشمندى است كه انسان هميشه بايد به دنبال آن باشد. هيچكس نمى تواند ادعا كند علم همان است كه غربيها به دست آورده اند و يا قدم بالاتر در جهت علم متعلق به غربيهاست. علم را مى توان با تلاش و كوشش به دست آورد و جوانان ما در محيطهاى علمى با دستيابى به چشمه جوشان علم و پيدا كردن راههاى ميان بر مى توانند پيشرفت و ارتقاى كشور را در آينده تضمين كنند.
رهبر معظم انقلاب توجه مسؤولان و برنامه ريزان دانشگاهها را به تلاش در جهت شكوفا كردن استعدادهاى علمى دانشجويان جلب كردند و فرمودند: دانشگاه و اداره آن بايد جدى گرفته شود و اولين و مهمترين اقدامى كه در اين زمينه مى توان انجام داد طراحى يك برنامه كلان علمى براى آينده كشور است كه در آن موقعيت علمى كشور و اهدافى كه بايد به آن برسد، مشخص و تبيين شود و متناسب با حركت عجيب و سريع علم، برنامه هاى زمان بندى شده نيز به اجرا در آيد.
مقام معظم رهبرى در بخش ديگرى از سخنانشان بر ضايعات سنگين جدايى علم از دين در جهان تأكيد كردند و فرمودند: اسلام براى علم، عزت و شرف اصيل قائل است و علم را نور مى داند، بنا بر اين اسلامى كردن دانشگاهها واجب تر است.
حضرت آيت الله خامنه اى در بيان ويژگيهاى دانشگاه اسلامى فرمودند: يكى از شاخصه هاى اسلامى شدن دانشگاهها علمى شدن آنهاست. عميق شدن، خودباور بودن و اتكا به نفس داشتن استاد و دانشجو، از جمله نكات بارز دانشگاه اسلامى است. در دانشگاه اسلامى تدين و دين باورى وجه غالب است و در آن ايستادگى بر روى اصول، تسليم ناپذيرى در برابر دشمن و عزم و اراده در برابر تهاجم به زير بناى مستحكم فكرى است. دانشگاه اسلامى شكوفا و پرنشاط است و در آن علم و عالم عزيز و با كرامتند، دانشجو به قصد قربت درس مى خواند و مظاهر فسق و فساد در آن وجود ندارد بنا بر اين لازمه علمى شدن دانشگاهها اسلامى شدن آنهاست كه بايد به عنوان يك مسأله اساسى و بسيار مهم مورد توجه قرار گيرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با تأكيد بر اهميت فعاليتهاى سياسى در دانشگاهها فرمودند: تحرك سياسى در دانشگاه لازم و واجب است و اصلا نبايد از آن اجتناب شود. دانشجو عنصر بسيار عزيز و مهم است و بايد آنچنان كه حق اوست با او رفتار كرد حق او اين است كه ديگران او را ابزارى براى كارهاى سياسى خود ندانند و يا او را به سمت بى تفاوتى و بى اطلاعى نسبت به مسائل سرنوشت ساز كشور سوق ندهند.
مقام معظم رهبرى آرمانگرايى را مايه پيشرفت دانشجويان دانستند و فرمودند: وقتى حكومت مورد قبول، علاقه، عشق و محبت و انتخاب مردم است، دانشجويان بايد حالت طرفدارى و جانبدارى از حكومت و دولت را به عنوان يك عرف رايج در دانشگاهها در آورند و نسبت به مسؤولان نظام و دولت گرايش جانبدارانه داشته باشند، اما هستند كسانى كه تحرك سياسى دانشجو را به مفهوم معارضه نسبت به دولت و نظام وانمود مى سازند كه چنين تلاشى ناشى از كج انديشى، خطا و انحراف است.
حضرت آيت الله خامنه اى انتقاد خصمانه از حكومت مورد قبول مردم را اقدامى نادرست خواندند و فرمودند: حركت سياسى دانشجويى به معناى حفظ آرمانگرايى و داشتن حالت جانبدارى از دولت، همراه با انتقاد منصفانه و غير خصمانه است . انتقاد لازمه آرمانگرايى است؛ اما انتقاد اگر خصمانه باشد مضر خواهد بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامى ضرورت همكارى رؤساى دانشگاهها با مسؤولان دفاتر نمايندگى ولى فقيه، تأمين نيازهاى مادى و معيشتى استادان دانشگاهها و نيز اهتمام در امر پژوهش را كه موجب نشاط علمى دانشجويان مى شود يادآور شدند و در پايان سخنانشان توجه رؤسا و استادان دانشگاهها را به اهميت مطالعه علمى مستمر، نشست مشورتى با دانشجويان، استفاده كامل از فرصتها، كاهش تعطيلات غير رسمى و ارتباط هر چه بيشتر با مراكز علمى جهان جلب كردند.
بر پايه همين گزارش پيش از سخنان مقام معظم رهبرى، آقايان دكتر معين وزير فرهنگ و آموزش عالى و دكتر فرهادى وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكى هر يك گزارشى از برنامه هاى در دست انجام براى سامان دادن به نظام علمى كشور در حوزه هاى تحت مديريت خود ارائه كردند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /