پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار اعضاى شوراى عالى انقلاب فرهنگى

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امشب در ديدار اعضاى شوراى عالى انقلاب فرهنگى با ايشان طى سخنانى جايگاه اين شورا در حل مسائل فرهنگى كشور را بسيار حائز اهميت دانستند و دستگاههاى ذيربط اجرايى را موظف كردند كه مصوبات شوراى عالى انقلاب فرهنگى را در دستور كار خود قرار دهند.
مقام معظم رهبرى در اين ديدار بررسى حكيمانه و علاج جويانه مسائل فرهنگى را نسبت به ساير مسائل جامعه داراى اولويت دانستند و فرمودند: وجود شوراى عالى انقلاب فرهنگى براى كشور ضرورى است و هيچ جايگزينى ندارد زيرا اين مجموعه مى تواند حقيقتا يك خلاء بزرگ را در باب فرهنگ پركند و بصورت پيگير و دنباله دار مسائل فرهنگى از جمله خلقيات سياسى، اجتماعى، عمومى و رفتارى جامعه را مورد بحث و بررسى قرار دهد و نسبت به آنها تصميم گيرى كند.
حضرت آيت الله خامنه اى بر فوايد فراوان شوراى عالى انقلاب فرهنگى تأكيد كردند و فرمودند: هيچكس در كشور از وجود يك دستگاه متفكر، جامع، داراى همه خصوصيات برجسته و آگاه به كمبودها و او نيازها مانند شوراى عالى انقلاب فرهنگى بى نياز نيست. اين شورا متصدى شناخت مسائل فرهنگى و بحث و تصميم گيرى در مورد آنها و ابلاغ مصوبات براى اجراست. بنا بر اين مصوبات شوراى عالى انقلاب فرهنگى لازم الاجرا است و همه دستگاهها بايد خود را موظف به اجراى تصميمات اين شورا بدانند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در بخش ديگرى از سخنانشان فرهنگ را عرصه يك مبارزه توصيف كردند و فرمودند: اسلام فرهنگ جامعه اسلامى را با آنچه از خيرات و حسنات در فرهنگهاى ديگر وجود دارد تكميل مى كند اما در دنياى امروز فرهنگهاى مختلف در مقابل هم صف آرايى مى كنند و با يكديگر در حال مقابله هستند. طبيعت فرهنگ ما ديگرى بگونه اى است كه در مقابل فرهنگ معنوى يك نوع صف آرايى دارد و هر دو فرهنگ با يكديگر در تضاد هستند اما گاهى متوليان يك فرهنگ به دلايلى در صدد غلبه دادن فرهنگ خود بر ديگران بر مى آيند كما اين كه استعمارگران به صورتى حساب شده همواره تلاش كرده اند تا فرهنگ خود را در مناطق استعمار شده حاكم كنند.
مقام معظم رهبرى معارضه فرهنگى قدرتمندان جهان با بخشهاى مزاحم منافع آنان در فرهنگهاى ديگر را يادآور شدند و فرمودند: قدرتهاى استكبارى كه از انقلاب اسلامى آزرده هستند و از آن ضرر ديده اند، بدون ترديد روى مفاهيمى از اين انقلاب و فرهنگ مردم كه براى آنها منشاء اصلى مشكلات محسوب مى شود، كار مى كنند و ايمان مردم و بويژه نسل جوان ايران از جمله مواردى هستند كه مورد هجوم قدرتهاى استكبارى قرار گرفته است.
حضرت آيت الله خامنه اى قوت استدلال، منطق قوى تر و بويژه امكانات تبليغاتى بيشتر و تجربه بكارگيرى آن را لازمه برترى در برابر تهاجم فرهنگى استكبار دانستند و فرمودند: ما با يك تهاجم و جنگ حقيقى و سازمان يافته مواجه هستيم كه از راههاى مختلف و بسيار هنرمندانه به اجرا گذاشته شده است و كسانى كه نسبت به مسائل فرهنگى حساسيت داشته باشند، متوجه مسأله تهاجم فرهنگى خواهند شد و نشانه هاى بارز و بى شمارى را در اين زمينه مشاهده خواهند كرد، بنا بر اين كار فرهنگى در ايران اسلامى مسأله اى است كه توان لحظه اى از آن غفلت كرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با تأكيد بر جدى بودن تهاجم فرهنگى عليه انقلاب اسلامى و فرهنگ ملت ايران فرمودند: دشمنانى وجود دارند كه دين و استقلال ما و حتى ارزشهاى ملى و غير دينى ما را با ابزارهاى فرهنگى و تبليغى مانند فيلم، سينما، خبرسازى و جريان سازيهاى جهانى مورد تهاجم قرار داده اند و براى سست كردن پايه هاى آنها تلاش مى كنند، بنا بر اين سازندگى كشور بدون توجه به اين مهم كار حكيمانه و عاقلانه اى نيست.
مقام معظم رهبرى شوراى عالى انقلاب فرهنگى را مركز اصلى مقابله با تهاجم دشمن به ارزشها، اصول و مبانى انقلاب اسلامى دانستند و در پايان سخنانشان از كاركرد اين شورا ابراز رضايت كردند.
بر پايه همين گزارش پيش از سخنان مقام معظم رهبرى، حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمى رئيس جمهور و رئيس شوراى عالى انقلاب فرهنگى در سخنان كوتاهى از زحمات آقاى هاشمى رفسنجانى رئيس سابق اين شورا تقدير كرد و گفت: ما سعى كرده ايم با نگاه ويژه و تازه اى به شرح وظايف و اهداف اين شورا توجه كنيم و اميدواريم در چارچوب سياستهاى راهبردى و اجرايى بتوانيم به صورتى هر چه فعالتر اهتمام خود را مصروف مسائل فرهنگى كشور نماييم.
اين گزارش همچنين حاكيست كه اعضاى شوراى عالى انقلاب فرهنگى سپس نماز جماعت مغرب و عشا را به امامت حضرت آيت الله خامنه اى اقامه كردند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /