پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار رؤساي جمهوري كامبيا، مالديو، بنين، مغرب

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى در ادامه ديدارهاى جداگانه رؤساى جمهور شركت كننده در كنفرانس سران كشورهاى اسلامى،امشب آقاى يحيى جامع، رئيس جمهور گامبيا و هيأت عاليرتبه همراه، آقاى عبدالقيوم، رئيس جمهور مالديو، آقاى ماتيو كركو، رئيس جمهور بنين و آقاى عبداللطيف الفيلالى نخست وزير پادشاهى مراكش مغرب را به طور جداگانه به حضور پذيرفتند.
مقام معظم رهبرى در ديدار رئيس جمهور گامبيا با ايشان، اهميت استفاده از استعداد عظيم نهفته در كشورهاى مسلمان آفريقا را خاطر نشان كردند و آمادگى جمهورى اسلامى ايران را براى همكارى دوجانبه با كشور مسلمان گامبيا به اطلاع وى رساندند.
آقاى يحيى جامع نيز بر رشد سريع اسلام در كشورش تأكيد كرد و فشار ابر قدرتها را بر دولت متبوعش كه با هدف وادار كردن اين كشور به تسليم در برابر خواست آنها صورت مى گيرد، محكوم به شكست دانست و از حضرت آيت الله خامنه اى براى پيشرفت كشورش درخواست دعا كرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى همچنين در ديدار رئيس جمهور مالديو با ايشان، ضرورت اهتمام اعضاى سازمان كنفرانس اسلامى را در جهت تحقق اهداف تعيين شده، مورد تأكيد قرار دادند و اين مهم را در پرتو افزايش فعاليت كشورهاى عضو اين سازمان، ممكن دانستند.
آقاى عبدالقيوم، رئيس جمهور مالديو، از امكان حضور در اجلاس سران كشورهاى اسلامى در تهران، ابراز خوشوقتى كرد و ضمن ستايش از سخنان حضرت آيت الله خامنه اى در مراسم گشايش اين اجلاس، گفت: سخنان حضرتعالى بسيار مهم و روشنگر بود و مسير مباحثات بعدى اجلاس را تنظيم كرد و اينجانب با در نظر گرفتن خرد و بينش جنابعالى، فكر مى كنم كه اجلاس موفقى را خواهيم داشت. وى افزود: ما اطمينان داريم كه جمهورى اسلامى ايران با فرهنگ اسلامى و شخصيت بين المللى خود، خدمات شايسته اى را براى سه سال آينده جهان اسلام به انجام خواهد رساند.
برپايه همين گزارش، حضرت آيت الله خامنه اى همچنين در ديدار رئيس جمهور بنين و هيأت همراه با ايشان، مقاومت بسيارى از كشورهاى آفريقايى را در برابر استعمار و اتخاذ مواضع اصولى و ارزشى آنها را در سه دهه اخير، ستايش برانگيز خواندند و خاطر نشان كردند كه با احياى شخصيت و هويت مردم آفريقا، آينده بهترى در انتظار اين منطقه مهم جهان است.
مقام معظم رهبرى حركت ملتها و سران كشورهاى مستقل در جهت مصالح و منافع خود را حائز اهميت بسيار خواندند و فرمودند: هر ملتى كه با هويت و عزت خود آشنا شود، به قدرتهاى استكبارى اجازه نخواهد داد كه با او رفتار تحقيرآميز داشته باشد.
آقاى ماتيو كريكو نيز در اين ملاقات، علائق شخصى خود و ملت بنين را نسبت به جمهورى اسلامى ايران و رهبر معظم انقلاب اسلامى مورد تأكيد قرار داد و گفت: يكى از اهداف حضور من و هيأت همراهم در ايران، زيارت اين مكان مقدس بوده است و من به ملت بنين خواهم گفت كه آنها يك پدر روحانى به نام آيت الله خامنه اى دارند. وى گفت: من يك مسيحى هستم، ولى به رؤساى تمام كشورهاى آفريقايى خواهم گفت كه براى حل اختلافات خود، پيام وحدت بخش ايران اسلامى را بشنوند و به نصايح پدرانه شما گوش دهند.
رئيس جمهور كشور بنين با آرزوى سلامتى و طول عمر براى رهبر معظم انقلاب اسلامى گفت: خدا بزرگ است، زنده باد آيت الله خامنه اى و پاينده باد وجود شما براى تمام ملت ها.
بر پايه همين گزارش، حضرت آيت الله خامنه اى در ديدار نخست وزير پادشاهى مراكش با ايشان، موفقيت كنفرانس اسلامى را در گرو برخورد فعال و همكارى مؤثر اعضاى آن دانستند و فرمودند: كشور مراكش به عنوان عضو با سابقه كنفرانس اسلامى، براى موفقيت آن و عملى كردن توافقات انجام شده، همكارى مجدانه اى با جمهورى اسلامى ايران به عمل آورد.
مقام معظم رهبرى، فعال بودن كنفرانس اسلامى را داراى نتايج سودمند براى تمامى كشورهاى عضو توصيف كردند و با تأكيد بر وجود تهديدهاى بزرگ از سوى دشمنان اسلام، فرمودند: ما حقيقتا صهيونيستها را دشمن دنياى اسلام مى دانيم و معتقديم كه كشورهاى مسلمان بايد از آن برحذر باشند و همفكرى و تبادل نظر ميان كشورهاى عضو سازمان كنفرانس اسلامى مى تواند به اين مفهوم كمك كند.
آقاى فيلالى نخست وزير پادشاهى مراكش نيز در اين ديدار، اظهار تأسف پادشاه مراكش از عدم حضور در كنفرانس تهران را خاطرنشان كرد و به عنوان رئيس سابق اين كنفرانس گفت : اجلاس سران كشورهاى اسلامى در تهران، به بهترين شكل ممكن، موفقيت آميز بوده است.
وى همچنين تماسها و ارتباطات فعال دولت متبوع خود را با ايران، جهت برگزارى اين كنفرانس يادآور شد و گفت: دو كشور براى فعال كردن روابط دوجانبه، اتفاق نظر دارند و ديدارهاى مستمر و متعدد ميان مسؤولان دو كشور، مى تواند به توسعه مناسبات و ارتباطات فيمابين بيانجامد.
نخست وزير مراكش، فضاى موجود در روابط جمهورى اسلامى ايران و مغرب را مثبت خواند و نقش كميسيون مشترك دو كشور را در افزايش همكاريها حايز اهميت دانست.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /