پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار كارگزاران و مقامات كشورى و لشكرى

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى صبح امروز در ديدار كارگزاران و مقامات كشورى و لشكرى با ايشان، طى سخنانى از بعثت نبى مكرم اسلام (ص) به عنوان بزرگترين، مهم ترين و برجسته ترين حادثه تاريخ بشر ياد كردند و علم، تمدن بشرى و خلقيات و عادات نيكو در ميان انسانها را ريشه در اديان و معارف الهى و در راس آنها بعثت رسول گرامى اسلام دانستند.
در اين ديدار كه به مناسبت سالروز بعثت پيامبر عظيم الشأن اسلام انجام شد و سران سه قوه و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز حضور داشتند، مقام معظم رهبرى عيد سعيد و عظيم مبعث را به امت اسلام، ملت بزرگ ايران و همه انسانهاى آزاده در سراسر جهان تبريك گفتند.
حضرت آيت الله خامنه اى بعثت انبياء الهى را مؤثرترين حادثه در جهت دهى به سرنوشت بشر توصيف كردند و فرمودند: هيچ حادثه اى نظير انقلابهاى بزرگ و ظهور مكتبهاى گوناگون با اهميت تر از بعثت انبياء الهى براى بشريت نيست و ماندگارترين شكلهاى فكرى و ذهنى آحاد بشر همان است كه اديان الهى براى انسانها به ارمغان آورده اند و تا ابد نيز چنين خواهد بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامى توجه آحاد امت اسلام را به ضرورت تفكر درباره حادثه عظيم بعثت نبى مكرم اسلام جلب كردند و فرمودند: حاكميت كامل اسلام بر زندگى انسانها در زمان وجود مقدس نبى اكرم (ص) تجربه بزرگى است كه امت اسلام به بركت آن، بزرگترين ملتها را در برهه اى از زمان به وجود آورد و آنچنان مشعلى از علم، تمدن، فرهنگ، اخلاق ، پيشرفت و درسهاى ماندگار برافروخت كه بشريت همچنان از پرتو و اشعه آن استفاده مى برد.
مقام معظم رهبرى خروج از ظلمت و ورود به نور را يك بخش مهم از پيام عظيم بعثت دانستند و فرمودند: جهل، عادات زشت، خلقيات بد، فتنه هاى ميان جوامع مختلف، ظلم و طغيان و نيز خرافات حاكم بر اذهان بشر كه موجب انحراف انسانها از راه مستقيم مى شود، ظلماتى هستند كه اسلام و پيام بعثت انسانها را از همه اين ظلمات خارج و به نورى كه در مقابل آن است، هدايت و دلالت مى كند و اين همان مفهومى است كه در آيات متعدد قرآن كريم به عنوان تحول در زندگى انسانها از لحاظ فردى و اجتماعى و هدف گيرى مورد تأكيد قرار گرفته است.
حضرت آيت الله خامنه اى از مسأله اخلاقيات و تزكيه نفوس به عنوان يك نقطه برجسته در بعثت نبى مكرم اسلام ياد كردند و فرمودند: گرفتاريهاى امروز بشر و طغيانهاى سياسى جهان به ريشه هاى اخلاقى و نيز جهالت توده هاى مردم مربوط مى شود و اين چيزى است كه تنها اسلام قادر به برطرف كردن آن است.
ملت ايران اين توفيق بزرگ و كم نظير را يافته است كه يكبار ديگر در تاريخ بشر، جامعه را بر اساس احكام، معارف و دستورالعمل اسلامى به وجود آورد و آن را ساماندهى و هدايت كند و از همين رو امروز فاصله نظام اسلامى ايران با نظامهاى اجتماعى رايج بشرى كه از دين خدا دور افتاده اند، بسيار زياد است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى موفقيتهاى به دست آمده از پيروزى انقلاب اسلامى در ايران را برشمردند و فرمودند: انقلاب توانسته است در راه و در جهت اسلام حركت كند، قوانين اسلام را در جامعه به وجود آورد و در حد وسع و توان خود، آنها را در زندگى مردم پياده كند، ارزشهاى اسلامى را به عنوان ارزشهاى برتر معرفى و مطرح نمايد و دلها را به سمت كلام رايج شده خدا در جامعه متوجه كند و اين راهى است كه ملت ايران بايد آن را با جديت ادامه دهد.
مقام معظم رهبرى شرايط سخت و رنج آور ملت ايران در دوران حكومت طواغيت را تبيين كردند و فرمودند: خداوند متعال به بركت معنويت اسلام و پيام بعثت، ملت ايران را از رنجهايى كه حكومت طواغيت، طى ساليان متمادى بر او تحميل كرده بود، نجات داد و مردم ثمرات شيرين حاكميت اسلام را در زندگى خود چشيدند و امروز ملت ايران بايد به سمت الگوهايى كه اسلام معين كرده است پيش برود.
حضرت آيت الله خامنه اى خودسازى، اصلاح اخلاقى و نزديكى باطنى به خدا را براى مسؤولان كشور به عنوان يك مجاهدت شخصى ضرورى خواندند و فرمودند: كسانى كه در جامعه اسلامى مسؤوليتى را بر عهده گرفته اند بايد از خود شروع كنند و با نوسازى معنوى و نزديكى هر چه بيشتر به خدا، شرايط لازم را براى انجام وظايف خود در قبال مردم و جامعه به بهترين وجه ممكن فراهم آورند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى ملت مسلمان ايران را نيازمند مجاهدتى بزرگ در جهت نوسازى معنوى و تهذيب بر روى نفوس خود دانستند و در پايان سخنانشان اظهار اميدوارى كردند كه نظام اسلامى بتواند با برنامه ريزيهاى دقيق، فضاى زندگى جامعه را از لحاظ انسان سازى، بگونه اى آماده كند كه آحاد كشور و بويژه جوانان ايران اسلامى موفقيتهاى هر چه افزونترى را براى دين خدا تضمين كنند.
بر پايه همين گزارش پيش از سخنان مقام معظم رهبرى حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمى رئيس جمهور در سخنان كوتاهى عيد سعيد مبعث نبى مكرم اسلام (ص) را به رهبر معظم انقلاب اسلامى تبريك گفت و پيام بعثت رسول خدا را رمز سربلندى دنيا و آخرت مسلمانان خواند.
رئيس جمهور گفت: انقلاب كبير اسلامى برآمده از پيام الهى و جمهورى اسلامى حاصل اين پيام مبارك است و امروز انقلاب ما دوران تازه اى از قانونمندى، نظم، استقلال و پيشرفت معنوى و مادى را تجربه مى كند.
آقاى خاتمى در سخنان خود همچنين نشست سران كشورهاى اسلامى در تهران را يكى از رويدادهاى مهم سياسى جهان اسلام دانست و گفت: اميدواريم كه اين نشست گام بلندى در جهت نزديكى هر چه بيشتر دولتهاى مسلمان، تأمين منافع ملتهاى اسلامى، رسيدن به هدفهاى مشترك و شناخت دشمنان و تهديدهاى مشترك باشد و كشورهاى اسلامى با همدلى و تفاهم، يكديگر را در جهت حل مشكلات و نيل به آينده بهتر يارى دهند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /