پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى و دست‏اندركاران برگزارى هفته كتاب

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى و دست اندركاران برگزارى هفته كتاب با ايشان، ضمن تأكيد بر ضرورت گسترش فرهنگ كتابخوانى در كشور و تسهيل زمينه پديدآورى و عرضه كتاب، سالم سازى امر نشر كتاب را وظيفه مهم مسؤولان دانستند.
مقام معظم رهبرى در اين ديدار كه به مناسبت هفته كتاب صورت گرفت، با سپاسگزارى از اهتمام عملى به مسأله كتاب فرمودند: كتاب، موضوع بسيار مهمى است، ليكن وضع كنونى كتاب در كشور، متناسب با شأن، سابقه و داعيه فرهنگى ايران و هدفهاى ترسيم شده براى جمهورى اسلامى نيست.
رهبر معظم انقلاب اسلامى افزودند: اگر مى خواهيم ملتى با فرهنگ و طى كننده راههاى ميانبر جهت رفع عقب ماندگيها داشته باشيم كه بحمدالله ملت ما اين استعداد و ظرفيت را دارد ناگزير بايد مسأله معلومات و مطالعات در زمينه مسايل مورد نياز، بسيار فراتر از وضع كنونى برود.
حضرت آيت الله خامنه اى لزوم افزايش كميت مطلق كتاب را در جامعه، خاطر نشان كردند و اظهار داشتند: اگر روزى در همه زمينه هاى مورد نياز، كتاب كافى به لحاظ عنوان و تعداد، در دسترس باشد و مردم بتوانند سؤالهاى خود را در كتابها بيابند، شرايط متفاوت با وضع امروز در كشور خواهيم داشت، چرا كه هر جا با كتاب سر و كارى هست، از لحاظ كيفيت روحى و وضع فكرى، تفاوت محسوسى وجود دارد.
مقام معظم رهبرى كمبود علاقه به كتاب را در جامعه خاطر نشان كردند و با تأكيد بر اهتمام به گسترش فرهنگ كتابخوانى در ميان قشرهاى مختلف مردم، مسؤولان را به اتخاذ تدابير مناسب در اين زمينه، توصيه فرمودند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى تسهيل زمينه پديدآورى و عرضه كتاب را يكى ديگر از وظايف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى دانستند و گفتند: در زمينه هايى كه كمبود كتاب وجود دارد، بايد با تشويق كسانى كه آمادگى تأليف و نشر را دارند، زمينه لازم براى رفع اين كمبود فراهم شود، تا كتاب وزين و متقن به ميزان كافى در دسترس قرار گيرد و قدرت انتخاب براى مردم به وجود آيد.
حضرت آيت الله خامنه اى با اشاره به مسؤوليت صيانت از حريم ذهنها، موضوع نظارت بر كتاب را امرى جدى و مهم خواندند و فرمودند: نظارت بر كتاب، به مفهوم ايجاد محدوديت براى دانشمندان، اصحاب فكر و آدمهاى كارامد نيست، واقعيت موجود در بازار كتاب، نشانگر اين حقيقت است، ليكن بحث، جلوگيرى از رهزنى انديشه و اخلاق است.
مقام معظم رهبرى افزودند: هر چند بهترين راه در ايفاى اين مسؤوليت، عرضه فكر درست و هدايتگر در برابر فكر غلط و رهزن است، ليكن در صورت نبود امكان كافى در اين زمينه، بايد به فكر علاج بود، و اهميت امر نظارت از همين جا روشن مى شود؛ هر چند كه در اين زمينه، ضرورت پرهيز از تنگ نظرى و اعمال سليقه نيز، امرى بديهى است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى خاطر نشان كردند: البته در مورد كتابهايى كه با هدف ايجاد انحراف اخلاقى در جامعه، بويژه در قشر جوان، نوشته مى شود، علاج كار تنها حساسيت و جديت بخش نظارت بر كتاب است، و امكان جبران پس از نشر آن وجود ندارد. اگر ما به گسترش كتاب مى انديشيم، بايد به فكر سالم سازى هم باشيم.
پيش از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى، آقاى مهاجرانى وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى، گزارشى را از وضع كنونى نشر كتاب در كشور و برگزارى هفته كتاب به استحضار رساند، و مشاركت نهادهاى فرهنگى مختلف را در برگزارى جشن كتاب زمينه مساعدى براى گسترش نشر كتاب ذكر كرد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /