پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار اعضاى شوراى عالى حوزه علميه قم

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى عصر روز گذشته در ديدار اعضاى شوراى عالى حوزه علميه قم با ايشان طى سخنانى بر ضرورت تقويت نظام مديريت حوزه و نيز تدوين برنامه بلند مدت براى اداره هر چه بهتر آن تأكيد كردند.
مقام معظم رهبرى در اين ديدار كه به مناسبت آغاز سال تحصيلى حوزه هاى انجام شد، وجود نظام مديريت حوزه علميه را از اوجب واجبات برشمردند و فرمودند: بدون ترديد نظام مديريت در حوزه علميه قم نيازمند تقويت و تكميل است؛ اما اگر همين مديريت هم نمى بود، كارهاى انجام شده بر زمين مى ماند و خلا ناشى از آن بر مشكلات حوزه مى افزود. بنا بر اين بايد مديريت حوزه از جهات لازم تكميل و حدود و مرزهاى آن مشخص شود، تا بر بخش عظيمى از حوزه اشراف داشته باشد و بتواند با اقتدار بر آن اعمال برنامه كند. اينجانب از هر اقدامى كه براى اصلاح اين حوزه عظيم و با بركت انجام گيرد، به سهم خود تشكر مى كنم و مراتب تقدير و سپاسگزارى خود را از اعضاى شوراى عالى و مديريت حوزه علميه قم اعلام مى كنم.
رهبر معظم انقلاب اسلامى از روز مره شدن در اداره امور به عنوان عيب مهمى براى يك تشكيلات بزرگ ياد كردند و اجتناب از روزمرگى در سياستگذارى و اجرا را مورد تأكيد قرار دادند.
حضرت آيت الله خامنه اى تحقق برنامه منطقى و مديريت مقتدر و كارامد براى حوزه علميه را مستلزم پيموده شدن چند مرحله مختلف دانستند و فرمودند: در گام اول بايد حوزه مطلوب و ايده ال به طور دقيق و مشخص ترسيم شود. زيرا گمان مى رود بسيارى از كوتاهيها در همراهى با كارهاى تنظيمى حوزه، از فقدان يك تصور صحيح از حوزه علميه مايه مى گيرد.
مقام معظم رهبرى در بيان ويژگيهاى يك حوزه علميه مطلوب افزودند: ما بايد حوزه اى داشته باشيم كه در آن شمار معتنابهى از علما و محققين با استفاده از پيشرفته ترين شيوه هاى تعليم و تربيت، به تدريس همه علوم اسلامى مورد نياز مشغول باشند دهها مركز در حوزه، دوره هاى كوتاه مدت را براى پاسخگويى به نيازهاى گوناگون علمى، تبليغى و فرهنگى برگزار كنند و بتوانند سنن و شيوه هاى تكامل يافته آموزشى نظير مباحثه و تعامل شاگرد و استاد را به نظام آموزشى دنيا ارائه دهند و نياز همه نقاط كشور و جهان به مبلغ و مدرس را متناسب با خصوصيات جغرافيايى، اقليمى، اخلاقى و عرفى هر منطقه تأمين كنند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى از تربيت شمار معينى فقيه، محقق، فيلسوف و متكلم در هر سال به عنوان يكى ديگر از ويژگيهاى حوزه علميه مطلوب ياد كردند و فرمودند: انسان هر روز به مسائل جديدترى از دين دست مى يابد. بنا بر اين معلومات و معرفت يك فقيه و دين شناس از دين، حدى براى توقف ندارد و حوزه علميه مطلوب حوزه اى است كه در آن، تحقيق در مسائل دينى و تعميق و گسترش آنها امرى رايج است و بخشهاى مخصوصى روز به روز سرگرم مطالعه و تعمق در زمينه معارف دينى هستند.
حضرت آيت الله خامنه اى پاسخگويى سريع و جامع به شبهات و ابهامات را از اقدامات بارز يك حوزه علميه مطلوب برشمردند و فرمودند: گروهى بايد بنشينند و اهداف و وضعيت حوزه مطلوب و ايده ال را ترسيم و تصويب كنند و هنگامى كه فضلا و طلاب جوان بدانند شوراى عالى و مديريت حوزه به سمت چنين هدفى در حركت است، از آن پشتيبانى خواهند كرد و پشتوانه اى براى كار شما خواهند شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى ضرورت تبيين اقدامات و تمهيدات لازم براى رسيدن به اهداف ترسيم شده را به عنوان گام دوم براى تحقق حوزه علميه مطلوب مورد تأكيد قرار دادند و فرمودند: تعيين كتابهاى درسى مورد نياز حوزه، حذف بخشهاى زايد و يا اضافه كردن نكات ضرورى به آنها نيازمند تحقيق است و براى تدريس اين كتابها بايد مدرسين نيز تربيت شوند. بنا بر اين انجام اقدامات و تمهيداتى از اين دست، جزو مهمترين كارهاى شوراى عالى و مديريت حوزه علميه است كه بايد مورد توجه جدى و قطعى آن قرار گيرد.
مقام معظم رهبرى برنامه ريزى كمى بلند مدت با هدف پرهيز از گرفتار شدن در كارهاى روزمره را ضرورى خواندند و فرمودند: اصلاح، يا تكميل نظام آموزشى و تغيير برخى از متون درسى، يكى از اقدامات لازمى است كه بايد در حوزه انجام شود. حوزه علميه به انجام كارهاى عظيمى نياز دارد و به اعتقاد اينجانب براى رسيدن به وضع مطلوب بايد فضلا و طلاب جوان را بكار بگيرند، به آنها تكيه كنيد و مسئوليت و اختيار بدهيد.
حضرت آيت الله خامنه اى با تأكيد بر اهميت حوزه علميه مطلوب براى آينده دنياى اسلام فرمودند: اگر بتوانيم مخزن عظيم و با بركت حوزه علميه را به درستى استحصال كنيم، آينده كشور، نظام اسلامى و دنياى اسلام تضمين خواهد شد و براى رسيدن به اين هدف، مديريت و برنامه دو ركن اصلى است كه بايد به طور قاطع تحقق پيدا كند.
بر پايه همين گزارش در اين ديدار كه آيت الله استادى مدير حوزه علميه قم نيز حضور داشت، پيش از سخنان مقام معظم رهبرى، آيت الله مكارم شيرازى دبير شوراى عالى حوزه علميه قم گزارش كاملى از اقدامات انجام شده در زمينه رشته هاى تخصصى و تغييرات نظام آموزش در حوزه علميه، همكاريهاى انجام شده براى اسلامى شدن دانشگاهها، رسيدگى به امور امتحانات حوزه و تأسيس بخشهايى براى بررسى مسائل و پاسخگويى به آنها را ارائه كرد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /