پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار هيأت دولت با مقام معظم رهبري در هفته دولت

حضرت آيت ا... خامنه اي رهبر انقلاب اسلامي صبح امروز در ديدار حجت الاسلام والمسلمين هاشمي رفسنجاني رئيس جمهور، حجت الاسلام و المسلمين سيد احمد خميني ،معاونين رئيس جمهور و نيز هيأت وزيران با ايشان ضرورت اولويت دادن به قشرهاي محروم، مناطق دور افتاده از مركز،‌ روستائيان و عشاير كشور در برنامه ريزي هاي آينده را مورد تأكيد قرار دادند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي ولي امر مسلمين در اين ديدار طي بيانات مبسوطي از شهيدان گرانقدر انقلاب رجائي و دكتر باهنر، به عنوان دو نمونه برجسته از ياران حقيقي انقلاب و امام نام بردند و با تشكر از خدمات ارزنده آقاي مهندس ميرحسين موسوي و اعضاي كابينه ايشان فرمودند: رئيس جمهوري همانند آقاي هاشمي رفسنجاني براي كشور، انقلاب و مردم ما حقيقتاً يك موهبت و نعمت الهي است و اطمينان دارم كه مردم قدر اين نعمت را مي دانند و تاكنون وفاداري خود را به ايشان نشان داده اند.
حضرت آيت ا... خامنه اي رأي اعتماد مجلس شوراي اسلامي به تمامي وزراي پيشنهادي رئيس جمهور را به اعضاء دولت تبريك گفتند و مباحث نمايندگان مجلس طي چند روز گذشته را استثتائي و حاكي از آزادي كامل مجلس توصيف كرده و فرمودند: كساني كه در اصول يك حكومت اسلامي و آزادي كامل اسلامي در كشور ترديد دارند شاهد بودند كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي چگونه با كمال شجاعت و صراحت و احساس وظيفه نظر خود را بيان مي كنند و اين خود نعمت بزرگي است كه ما از آن برخورداريم. مجلس در دادن رأي اعتماد به همه اعضاء كابينه پيشنهادي نشان داد كه به مسؤوليت بسيار خطير خود كاملاً آگاه است و واقعيات و مصالح كشور را به خوبي درك كرده و خود را در قبال آن مسؤول مي داند.
رهبر انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنانشان ضمن تشكر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به تشريح وظايف مسؤولين و مردم در برابر يكديگر پرداخته و خطاب به هيأت وزيران فرمودند: در اسلام مسؤوليت و تكليف يك جانبه نيست و مردم و مسؤولين هر يك وظايفي و حقي را بر يكديگر دارند. حق مردم بر مسؤولين اين است كه شما با همه وجودتان براي مردم كار كنيد و هر چه ظرفيت در جسم،‌ ذهن و ابتكار خود داريد براي اداره امور كشور صرف كنيد تا مردم زندگي خود را به سمت يك زندگي اسلامي ادامه دهند.
ولي امر مسلمين در توصيف زندگي اسلامي مردم كه در آن به مسائل مادي و معنوي توجه شده باشد فرمودند: گشودن گره هايي از زندگي ملتي كه هشت سال جنگ را پشت سرگذاشته و مشكلات و فشارهاي جهاني را تحمل كرده است به معناي دوري از معنويات و آرمان ها نيست.
اسلام براي دنيا و آخرت مردم برنامه و هدف دارد و مسؤولين اداره كشور موظفند بطور يكسان به امور مادي و معنوي مردم توجه كنند. بيگانگان اينگونه تبليغ مي كنند اگر يك مجموعه اي بخواهد مشكلات مردم را حل كرده و توليد را در كشور زياد، معادن و صنايع را فعال،‌ كشاورزي را پربار و كارخانه ها را با تمامي ظرفيت به كار وادارد، اين به معناي فراموش كردن و يا ضعيف كردن آرمان ها و معنويات است و دشمنان ما مي خواهند اين مطلب را در اذهان مردم ما القاء كنند.
رهبر انقلاب اسلامي فرمودند: اگر كسي تصور كند كه جامعه آرمانگرا به حل مشكلات مادي و رفاه مردم رسيدگي نخواهد كرد اين به معناي آن است كه گفته شود اديان، مقدسات و معنويات و آرمان ها به فكر دنياي مردم و زندگي مردم نيست و اين برخلاف صريح اسلام و قانون اساسي است. مطمئناً حركت در سمت گشودن گره مشكلات مردم و بازكردن راه به سمت يك زندگي مرفه، سالم و خوب كه در آن مردم از فراواني، ارزاني و امكانات استفاده كنند يك وظيفه اسلامي است كه بر دوش همه مسؤولين كشوراست و اين امر عملي و قطعاً جزء آرمان هاي اسلام و امام عزيزمان است.
ولي امر مسلمين در ادامه بياناتشان بر اين مطلب كه برنامه ريزي را بايد با صبر و حوصله درتمامي بخش هاي اقتصادي، فرهنگي، بهداشت و درمان، ‌خدمات و توليد به ويژه در بخش معادن و كشاورزي به مرحله عمل در آورد تاكيد كردند و در تشريح وظايف مردم در قبال مسؤولين فرمودند: مردم بايد از مسؤولين خود در حد اعلي حمايت كرده و آنان را امين و وكيل خود بدانند. هيأت وزيران را، رئيس جمهوري كه منتخب ميليون ها انسان است معرفي كرده و نمايندگان مجلس كه وكلاي مردم هستند بر آنها صحه گذارده اند. لذا مردم بايد از وزراء، كه در حقيقت وكيلان مردمند حداكثر دفاع و حمايت را به عمل آورند.
ايشان ضرورت توجه مردم به مشكلات انجام كار را مورد تأكيد قرار دادند و با بيان اينكه امروز قدرت هاي بزرگ جهاني،‌ اسلام را براي خود يك تهديد و خطر جدي مي دانند افزودند: استكبار جهاني به جمهوري اسلامي ايران به شكل يك تهديد مي نگرد. قلدرهاي دنيا و چهره هاي ضد مردمي دنيا و در رأس همه آنها آمريكا،‌ جمهوري اسلامي و نظام اسلامي را يك خطر بالقوه مي داند لذا طبيعي است كه آنها با ما دلي صاف نخواهند داشت.
رهبر كشورمان تأكيد كردند: ما مشكلاتي را كه دشمنان بر سر راه اسلام و جمهوري اسلامي ايران ايجاد مي كنند از سر راه بر مي داريم. اين مشكلات در مقابل اراده انسان و اراده يك ملت مؤمن مسئله عمده اي نيست و مي توان آنها را برطرف كرد و مردم بايد اين مشكلات را درك كرده و عجله و سراسيمگي به خرج ندهند.
حضرت آيت ا... خامنه اي ضرورت رعايت انصاف و عدالت در همه امور جامعه و لغو اميتازات بي دليل را در جهت استقرار عدل حقيقي اسلامي مورد تأكيد قرار دادند و در پايان سخنانشان فرمودند: قشرهاي محروم و دور افتاده از مركز،‌ روستائيان و عشاير و كساني كه مشكلات بيشتري دارند نه تنها در بخش هاي اقتصادي بلكه در انواع و اقسام خدمات فرهنگي بايد در اولويت قرار گيرند.
گزارش خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي حاكيست در اين ديدار همچنين حجت الاسلام و المسلمين هاشمي رفسنجاني رئيس جمهوركشورمان طي سخناني ضمن گراميداشت خاطره شهداي فاجعه انفجار دفتر مركزي حزب جمهوري اسلامي و نيز شهيد رجائي و شهيد باهنر خطاب به رهبر كشورمان گفت: دولت جديد درآغاز فعاليت خود به راهنمائي هاي جنابعالي نياز دارد و سياستگزاري هاي كلي نظام بايد توسط شما براي مجريان امور ترسيم شود تا بتوانيم آنگونه كه شايسته نظام جمهوري اسلامي و خواست مردم و اهداف امام امت است، به وظايفان عمل كنيم.
رئيس جمهور آمادگي كامل كابينه خود را براي اجراي خواست هاي رهبري و مردم اعلام داشت و در پايان سخنان خود گفت: امروز بحمدالله هماهنگي كامل بين مجلس و دولت و ساير نهادها و قوه ي قضائيه ديده مي شود و در سايه ي كمك هاي مقام معظم رهبري اين هماهنگي ها ادامه خواهد يافت.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /