پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار نمايندگان زن در مجلس شوراى اسلامى

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز در ديدار نمايندگان زن در مجلس شوراى اسلامى با ايشان طى سخنانى زنان اهل معرفت و تحصيلكرده را به يك حركت صحيح و جدى براى بازيافت شخصيت حقيقى زن مسلمان سفارش كردند و ضرورت انجام مبارزه اى اصولى، منطقى و مدبرانه براى مقابله با ستم تاريخى نسبت به زن را مورد تأكيد قرار دادند.
مقام معظم رهبرى در اين ديدار به برخوردار بودن مجلس شوراى اسلامى از يك ظرفيت مناسب از نمايندگان زن اشاره كردند و فرمودند: مجلس شوراى اسلامى از يك مجموعه كيفى و كمى قابل توجهى از زنان نماينده برخوردار شده است و اكنون اين ضرورت احساس مى شود كه بانوان اهل معرفت، حكيم، سنجيده و عاقل بايد وارد ميدان يك مبارزه صحيح براى تأمين حقوق واقعى زن مسلمان شوند و اجازه ندهند كه اين كار در دست افراد عامى و بى اطلاع متوقف بماند.
حضرت آيت الله خامنه اى از قدرت جسمانى برتر مرد نسبت به زن به عنوان يك دليل واضح براى ستم تاريخى نسبت به زن ياد كردند و فرمودند: مسأله زن در واقع، بحث مبارزه با يك ستم تاريخى است و بدون شك اگر اين مبارزه باشتاب، خام نگرى و بدون تعمق انجام شود پيروزى آن به تأخير خواهد افتاد بنا بر اين لازم است كه اين كار به صورتى مستمر و در عين حال پخته و عميق انجام شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامى ظلم و ستم نسبت به زن در فرهنگ غربى را بيشتر از ساير فرهنگها توصيف كردند و فرمودند: در فرهنگ غربى، زن و مرد از لحاظ رفتارهاى اجتماعى تفاوتى ندارند اما طبق آمارهاى قطعى، زن در داخل خانواده مورد ظلم قرار مى گيرد و رأى، همت، تواناييها و ثروت او ناديده گرفته مى شود و بزرگترين ضربه به زن در فرهنگ غربى آن است كه همسر او با زنان ديگر ارتباطات عاطفى، جنسى و روابطى كاملا صميمى و خودمانى دارد، در حالى كه زن خواستار آن است كه شريك زندگى او بيش از هر كس ديگرى به او نزديك باشد.
مقام معظم رهبرى زورگويى و كتك زدن به زن را در غرب و بويژه در آمريكا مورد اشاره قرار دادند و فرمودند: مطبوعات آمريكا آمار وحشت آورى را از ستم مردان نسبت به زنان در داخل خانواده هاى آمريكايى منتشر ساخته اند، بنا بر اين كسانى كه قصد دفاع از حقوق زن را دارند، بايد متوجه باشند كه فرهنگ منحط غرب را مايه مبارزه خود قرار ندهند زيرا اولا ناموفق است و ثانيا خداى متعال راضى نيست.
حضرت آيت الله خامنه اى ضرورت درك صحيح ديدگاه اسلام در مورد زن را مورد تأكيد قرار دادند و فرمودند: اگر نظر حقيقى اسلام درباره زن به درستى فهميده و استخراج شود، سزاوار است كه انسان براى آن حقيقتا مبارزه كند لذا در شناخت درد بايد واقع بينى نشان داده شود و خيالات و تصورات واهى با حقايق اسلامى در هم آميخته نشود.
رهبر معظم انقلاب اسلامى حجاب ميان زن و مرد را از ديدگاه اسلام منطبق بر يك حكمت دانستند و با تأكيد بر مذموم بودن جلوه گرى زن و استفاده از آرايش براى غير همسر فرمودند: آنچه در قرآن كريم، احاديث صحيحه اسلامى و در كلمات پيامبر عظيم الشأن اسلام در مورد زن آمده است حكمت است كه مسأله حجاب و وجود يك حفاظ ميان زن و مرد در يك منطقه خاص از آن جمله محسوب مى شود. در عين حال حجاب به هيچ وجه مانعى و محدوديتى براى ورود زن در عرصه هاى گوناگون علمى، فرهنگى، سياسى، مبارزاتى، انقلابى و نظامى ايجاد نمى كند و زن در صورتى كه يكى از مقامات عاليه حكومتى را احراز كند مى تواند در اين مقام با هزاران مرد مراجعه كننده مواجه شود و با برخوردى حكيمانه خواسته مشروع و به حق آنان را كه از آن مقام انتظار مى رود بر آورده سازد.
مقام معظم رهبرى ضرورت تصويب قوانين مورد نياز براى احساس امنيت زن در محيط خانه همسر را يادآور شدند و فرمودند: بايد كارى كرد كه زن احساس كند در برابر زورگويى همسرش مى تواند با استفاده از امكانات قانونى از حق خود دفاع كند و اگر چنين امكانى فراهم شود كار بزرگى در دفاع از حقوق زن انجام شده است و بيشترين همت و دغدغه خاطر اينجانب نيز اين است كه اين مهم تأمين شود.
حضرت آيت الله خامنه اى در پايان سخنانشان براى جبران ضعف قوت جسمى زن در برابر مرد بر اهميت وضع قوانين و مقررات لازم تأكيد كردند و فرمودند: بايد زنان و دختران وادار به تحصيلات عاليه شوند و تسهيلات لازم براى ورود دختران به مراكز عاليه علمى از طرق قانونى تأمين شود زيرا زنان تنها با تكيه بر علم و معرفت و در اختيار قرار گرفتن قانون مى توانند از حق خود دفاع كنند.
بر پايه همين گزارش بيش از سخنان مقام معظم رهبرى، يكى از بانوان نماينده در مجلس شوراى اسلامى، در مورد برنامه هاى مربوط به بازيافت شخصيت حقيقى زن مسلمان، گزارشى را به استحضار رساند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /