پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

مراسم سالگرد ارتحال امام خمينى (رض)

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى طى سخنان مهمى كه در مراسم سالگرد ارتحال امام خمينى (رض) ايراد كردند ضمن تبيين دستاوردهاى عظيم ناشى از استقرار نظام مستقل اسلامى در ايران فرمودند: ملت ايران عزت و سربلندى خود را از استقلال، خودباورى و نفى خودباختگى به دست آورده است و حركت خود را به سمت كمال، علم و معرفت، گسترش فرهنگ و تجلى بخشيدن به همه نيكيها و زيباييها ادامه خواهد داد.
مقام معظم رهبرى در اين مراسم، سالگرد رحلت امام (رض) را فرصت تازه اى براى ابراز علاقه و عشق و وفادارى ملت ايران به آن بزرگوار توصيف كردند و فرمودند: واقعه غم انگيز رحلت امام عظيم الشأن (رض) تا اعماق جان ملت ايران و مسلمانان جهان را مصيبت زده و داغدار كرد و با گذشت هشت سال از اين حادثه دردناك، ياد و نام و خاطره امام، روز به روز در دلهاى مردم شادابى و طراوت بيشترى يافته است.
حضرت آيت الله خامنه اى از برقرارى نظام اسلامى به جاى نظام استبدادى، فاسد، وابسته و منحرف شاهنشاهى به عنوان هنر بزرگ امام خمينى (رض) ياد كردند و فرمودند: امام بزرگوار به كمك ملت بزرگ ايران نظام منحط و تحميل شده پهلوى را برانداخت و به جاى آن يك نظام سالم، مستقل و كارامد را بر سر كار آورد، نظامى كه در آن عشق به مردم و سرنوشت ملت مطرح است، خودباورى در مردم به جاى خودباختگى در مقابل بيگانگان روز به روز توسعه پيدا مى كند، استقلال سياسى، اقتصادى و فرهنگى هدف قرار گرفته است، مردم روش زندگى خود را از ديگران تقليد نمى كنند و با تكيه بر فرهنگ غنى و عميق اسلام و آموزشهاى قرانى مى توانند، زندگى شيرين، باشكوه، مرفه و با عزتى را براى خود ترتيب دهند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با بيان ويژگيهاى نظام جمهورى اسلامى فرمودند: نظام اسلامى زير بار تحميل قدرتمندان جهانى و سلطه استكبارى نمى رود، استقلال كشور متكى به مصالح مردم است و مسؤولان كشور منتخبين ملت هستند.
در اين نظام، مردم در تعيين سرنوشت سياسى خود داراى نقش و تأثير هستند و روشها و برنامه هاى كشور برخاسته از مقررات، احكام و منابع اسلامى است.
مقام معظم رهبرى اتكاء نظام سياسى ايران به اسلام را موجب فراتر رفتن ابعاد آن از محدوده سرزمين ايران دانستند و فرمودند: امام بزرگوار به عنوان طراح و معمار انقلاب اسلامى، نظام سياسى ايران را بر اساس هدفهاى اسلامى به وجود آورد و به آن جنبه فرامرزى، جهانى و بين المللى داد. امروز در سراسر جهان، آحاد مسلمانان اين نظام و انقلاب را از خود مى دانند، به آن افتخار مى كنند و از عزت و استقلال آن در صحنه هاى سياسى و سازندگى كشور به خود مى بالند و اين همان چيزى است كه استكبار را به شدت خشمگين كرده است و به آن صدور انقلاب مى گويند.
حضرت آيت الله خامنه اى با تأكيد بر نقش امام (رض) در تنظيم نظام سياسى ايران فرمودند: نظام جمهورى اسلامى ايران به فضل پروردگار و هدايت الهى، روشى را برگزيده است كه منبعث از روش پيامبران و بندگان متصل به منبع غيب است و ما اين همه را مرهون كسى مى دانيم كه شاگرد مكتب قرآن بود، كتاب خدا را دوست مى داشت و با آن مأنوس بود، قرآن براى او برنامه زندگى به حساب مى آمد و از آن استمداد مى كرد، بنا بر اين نظام اسلامى ايران يكى از نتايج بزرگ و شكوهمند اين حقيقت محسوب مى شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در ادامه سخنانشان از تحجر و انفعال به عنوان دو آفت بزرگ در راه حركت عظيم اسلامى در ايران نام بردند و فرمودند: امام بزرگوار (رض) فقه شيعه را كه عميق ترين فقهاى اسلامى است به سمت فقه اجتماعى و حكومتى و فقه اداره نظام زندگى ملتها سوق داد زيرا كسى كه مى خواهد يك نظام و مجموعه عظيمى از انسانها را اداره كند بايستى بتواند شرايط را بشناسد و پاسخ هر نيازى را در هنگام آن نياز به آن بدهد و امام با كشاندن فقه شيعه به سمت فقه حكومتى خود را از آفت و بلاى بزرگ تحجر مبرا كرد.
مقام معظم رهبرى به ايستادگى حضرت امام خمينى (رض) در برابر آفت انفعال، خودباختگى و تأثيرپذيرى ناخواسته از اراده ديگران اشاره كردند و فرمودند: دشمنان نظام جمهورى اسلامى هنگامى كه نمى توانند در ميدان مبارزه روياروى كار مؤثرى را انجام دهند، به آن ضربه نظامى بزنند، انفجار داخلى درست كنند و يا با محاصره اقتصادى آن را به زانو درآورند، از طريق فشارهاى تبليغاتى، سياسى و فرهنگى تلاش مى كنند نظام اسلامى و انقلابى را به مواضعى بر خلاف اصول و موازين خود سوق دهند. آنها جو را آنچنان از فشار انباشته مى كنند كه انسانهاى ضعيف النفس نمى توانند در مقابل اين فشار از خود مقاومتى را نشان دهند و اين همان بلايى است كه امروز بر سر مسأله فلسطين آورده اند و دولتهايى كه سالها قبل به نام فلسطين شعار مى دادند امروز تحت فشارهاى گوناگون دستگاههاى متمركز استكبار به خودباختگى و انفعال كشانده شده اند .
حضرت آيت الله خامنه اى انفعال و خودباختگى را در زمينه مسائل اعتقادى و مواضع اصولى بسيار خطرناك توصيف كردند و فرمودند: خطر بزرگى كه انقلابها، اصالت ملتها و صاحبان بزرگ فكر و انديشه را تهديد مى كند، خطر انفعال در مسائل عقيدتى است ولى امام در مقابل اين خطر، همانند كوهى استوار با قاطعيت ايستاد و به فشارهاى تصميم گيرندگان جهانى در داخل دولتهاى استكبارى وقعى ننهاد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى اتهامات بوقهاى تبليغاتى استكبار عليه ملت ايران را تلاشى در جهت زير سؤال بردن عقايد اصولى ايران اسلامى دانستند و فرمودند: ملت ايران مى تواند با سربلندى و در يك عرصه جهانى اثبات كند كه غربيها در مسائلى مانند حقوق بشر، دموكراسى و حقوق زنان از ملت ايران عقب ترند و بدون ترديد اگر قرار باشد كشورهاى غربى در اين زمينه در پشت ميز محاكمه قرار بگيرند آبروى آنها خواهد ريخت.
مقام معظم رهبرى حضور و دخالت آراء مردم در انتخابات رياست جمهورى را تودهنى ملت ايران به ياوه گوييهاى دشمنان اسلام برشمردند و فرمودند: شركت در صد بالايى از مردم در انتخاب رئيس جمهور نمونه اى از يك حضور آشكار و غير قابل انكار مردم در صحنه هاى گوناگون و پرهيجان انقلاب است و جمهورى اسلامى ايران اين افتخار را دارد كه تصميم گيرى در مسائل مهمى نظير انتخاب رئيس جمهور كشور به عهده مردم است.
حضرت آيت الله خامنه اى به تضييح حقوق زن در كشورهاى غربى در نيمه اول قرن حاضر اشاره كردند و فرمودند: غربيها مى خواهند در كشورهاى اسلامى و در نظام اسلامى كه بر پايه اسلام و قرآن است بساط فساد و بى بندوبارى راه بيندازند و اين در حالى است كه دلسوزان در كشورهاى غربى و از همه بيشتر در آمريكا، نگران فساد و بى بندوبارى ناعلاج و غيرقابل كنترلى هستند كه غرب را فراگرفته است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در پايان سخنانشان بر تسليم ناپذيرى ملت ايران در برابر دشمنان اسلام تأكيد كردند و فرمودند: راه ميان تحجر و خودباختگى، راهى بود كه امام بزرگوار (رض) انتخاب كرد و اين درس بزرگى بود كه توانست انقلاب را نجات دهد و امروز نيز همين راه و خط در ايران اسلامى معتبر است و اجرا مى شود.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /