پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار وزير و كاركنان وزارت امور خارجه

حضرت آيةا... خامنه اي رهبر جمهوري اسلامي ايران صبح امروز در ديدار وزير، معاونين و مديران كل وزارت امور خارجه و نيز سفرا و رؤساي نمايندگي هاي سياسي كشورمان درخارج با ايشان بر لزوم ادامه پايبندي به اصول و روش هاي انقلابي اسلامي همچون گذشته در سياست خارجي تأكيد فرمودند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي در اين ديدار رهبر كشورمان با ارائه رهنمودهائي به نمايندگان سياسي جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي گوناگون جهان به نقش و اهميت ديپلماسي در تعيين سرنوشت يك كشور اشاره كردند و افزودند: ما در عالم ديپلماسي دچار يك جنگ تحميلي و ناخواسته شده ايم و اكنون صهيونيزم سياسي و قدرت هاي استكباري نظير آمريكا و همپيمانانش در سراسر جهان كه نه فقط با اسلام بلكه با اصل ديانت مخالفند تمامي امكاناتشان را بر روي ديپلماسي ما متمركز كرده اند و جمهوري اسلامي ايران در صحنه سياست بين المللي يك تنه در برابر تمام كساني قرار گرفته كه به خودي خود با ما مسأله سياسي نداشتند بلكه اسلام، مسأله مورد اختلاف آنها با ماست.
ولي امر مسلمين فرمودند: با آنكه تشكيلات ديپلماسي ما از صفر شروع كرده ولي در عين حال به رشد ذهني و سياسي خوبي دست يافته و ميدان داري سياسي و موضع گيري هاي وزارت امور خارجه كشورمان طي چند سال اخير راه صحيح ديپلماسي انقلابي و اسلامي را ترسيم كرده است. رهبر انقلاب اسلامي در ادامه رهنمودهايشان ضرورت جهت گيري هاي اسلامي در سياست خارجي كشورمان را مورد تأكيد قرار دادند و فرمودند: ما در ديپلماسي انقلابي و اسلامي خود به هيچ وجه نبايد نسبت به دشمن از موضع ضعف و رعب برخورد كنيم بلكه با حاكم كردن عقل و منطق در تصميم گيري هايمان بايد كاملا شجاعانه و قدرتمندانه با قدرت هاي بزرگ مواجه شويم. انقلابيگري در صحنه سياسي به اين معناست كه ما مواضع اسلامي و انقلابي خود را قاطعانه وبدون دل بستن به برخي از چهره هاي اميد بخش كاذب حفظ كنيم و اين خط صحيح ديپلماسي ماست.
حضرت آيةالله خامنه اي به رضايت حضرت امام خميني قدس سره رهبر كبير انقلاب اسلامي از وزارت امور خارجه و خط كلي ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران اشاره كردند وفرمودند: امام بزرگوارمان رضوان الله تعالي عليه، آن شخصيت حكيم و دور انديش و نافذ البصيره، بارها رضايت و پشتيباني خود را از وزارت امور خارجه ابراز فرموده و با رضايت كامل از خط كلي ديپلماسي جمهوري اسلامي از ما جدا شدند.
ابهتي كه اكنون در دنيا از نظام جمهوري اسلامي وجود دارد و نيز توفيقي كه ديپلماسي ما به آن دست يافته از تقيد و پايبندي اسلامي نمايندگان سياسي ما ناشي مي شود و تقيدات اسلامي بايد بطور صد در صد حفظ شود زيرا قوام شخصيت سفرا و نمايندگان سياسي و ديپلماسي ما به آن بستگي دارد.
ايشان با بيان اين مطلب كه سفراي جمهوري اسلامي ايران بايد مستغني، متدين، آزاد، انقلابي و نفوذ ناپذير باشند به تشريح سياست خارجي كشورمان پرداختند و فرمودند: سياست خارجي ما در آينده تغيير نخواهد كرد و همانند گذشته ادامه خواهيم داد. ما بارها تصريح كرده ايم كه سياست خارجي ما مبتني بر منافع طرفين و عدم زورگوئي و سلطه گري و نيز بر اساس حفظ اصل تغيير ناپذير و زيربنائي نه شرقي و نه غربي مي باشد. ما براي ارتباط سالم و به دور از تكلف و تحميل جز درمواردي كه استثناكرده ايم، آماده مي باشيم.
رهبر جمهوري اسلامي ايران در پايان بياناتشان نمايندگان سياسي كشورمان در كشورهاي مختلف جهان را به حركت در جهت استحكام ارتباطات بر مبناي تفكر و عقيده ي اسلامي فراخواندند.
بنا بر همين گزارش در اين ديدار آقاي دكتر علي اكبر ولايتي وزير امور خارجه كشورمان نيز طي سخنان كوتاهي به برگزاري سمينار سفرا و نمايندگان سياسي جمهوري اسلامي ايران اشاره كرد و با بيان نقش فعال و حضور جدي جمهوري اسلامي ايران در صحنه هاي بين المللي گفت: ما بخش اعظم توفيقات خود را مرهون رهنمودها و پشتيباني هاي حضرتعالي مي دانيم و بايستي امكانات لازم را براي تمركز و هدايت صحيح سياست خارجي در دوره ي جديد فراهم سازيم.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /