پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار اساتيد، علما، روحانيون، فضلا و طلاب حوزه علميه اهواز

حضرت آيت الله خامنه اى شب گذشته در ديدار اساتيد، علما، روحانيون، فضلا و طلاب حوزه علميه اهواز با ايشان طى سخنانى تاريخ روحانيت و علماى اسلام را مجموعه اى از زيبائيهاى كم نظير توصيف كردند و شناخت تاريخ صحيح پديده ها را موجب برخوردار شدن انسان از توانايى تحليل و پيش بينى درست آينده دانستند.
مقام معظم رهبرى در اين ديدار كه با ابراز احساسات پرشور حاضرين همراه بود طلاب و فضلاى حوزه علميه اهواز را مجموعه اى جوان و داراى اشتغال علمى و فكرى و جهتگيرى اسلامى و انقلابى توصيف كردند و فرمودند: علماى ما در طول زمان مظهر تلاش و كار علمى كه مقدس ترين كارهاست بوده اند و اين تلاش را بدون طمع مالى و دنيايى انجام داده اند .
عاليترين و راغى ترين تحقيقات علمى در فقه، اصول و كلام را كسانى به اين پايه رساندند كه هدف آنان كسب پول، شغل و منافع مادى نبوده است بلكه آنان انگيزه خدايى و يا تنها انگيزه علمى داشته اند .
حضرت آيت الله خامنه اى به پيشرفتها و درخشندگيهاى تاريخ ممتد و مستمر روحانيت اشاره كردند و فرمودند: فقه اهل بيت (ع) عميق ترين، پرمغزترين و پرفروغ ترين مجموعه حقوقى فردى و اجتماعى است و هيچ مجموعه حقوقى را نمى توان با آن مقايسه كرد، بنا بر اين ترديدى نيست كه فقه شيعه كم نظير و بسيار برجسته است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى تاريخ درخشان روحانيت شيعه را ناشى از زهد، تقوا و بى اعتنايى به دنيا دانستند با تأكيد بر وجود قصورهايى در مجموعه روحانيت فرمودند: در طول زمان قصورهايى در مجموعه روحانيت پيدا شد كه عدم اعتنا به جريان سياسى و كلى كشور از جمله آنهاست و جاى شك نيست كه اين تقصير بزرگ به فاصله گرفتن روحانيون از امور سياست و اداره امور كشور و نيز مسأله نظام اجتماعى و حكومت مربوط مى شود و تأكيدهاى مكرر حضرت امام خمينى (رض) بر عدم تفكيك دين از سياست و هشدار نسبت به توطئه دشمنان براى جدا كردن روحانيت و علماى دين از امور اجتماعى و سياسى نشان دهنده آن است كه امام يكى از بزرگترين انسانهاى هوشيار و آگاه زمان خود بوده است.
مقام معظم رهبرى از ضعف در تشخيص موضوعات و احكام شرعى به عنوان مسأله مهم ديگرى كه روحانيت شيعه درباره آن قصور كرده است نام بردند و فرمودند: در بسيارى از مسائل عمده اجتماعى به سبب عدم دسترسى صحيح و عدم تنقيح موضوع، حكم اسلامى در مورد آن صادر نشده است و اينجانب خطاب به فضلاى جوان حوزه هاى علميه اين نكته را يادآور مى شوم كه امروز روحانيت در يك مقطع حساس گذر از يك مرحله به مرحله اى ديگر است و در اين مرحله روحانيت عهده دار كارهاى بزرگى است كه بايد نسبت به آن اهتمام ورزد.
حضرت آيت الله خامنه اى تبليغ را به مفهوم رساندن پيام و سخن حق به دل انسانها دانستند و فرمودند: انتقال يك سخن قوى، محتواى متقن و بيان نافذ به مخاطب مستلزم استفاده از شيوه هاى هنرى، تسلط بر مخاطب از لحاظ روحى و روانى و بهره گرفتن از شرايط زمان و مكان است، بنا بر اين تبليغ دين و حقيقت با هر كيفيتى امكان پذير نيست و روحانيت شيعه بايد مدرن ترين شيوه هاى تبليغ را براى رساندن پيام حق خود به ديگران مورد استفاده قرار دهد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى خطاب به فضلا و طلاب جوان حوزه هاى علميه فرمودند: شما به عنوان پرچمداران انديشه درست بايد در فكر و تلاش هر چه بيشتر و اصولى تر باشيد و خوشبختانه روحانيت حركت را آغاز كرده است و اين حركت بايد عمق، توسعه، كيفيت و سازماندهى بشود و فضلاى جوان با خوب درس خواندن و فراگرفتن فقه، كلام، تفسير و علوم عقلى، تبليغ را به عنوان فن و هنر مورد توجه قرار دهند.
مقام معظم رهبرى آگاهى از پيشرفتهاى زمان و جهان و شناخت جبهه بنديهاى دشمن را براى روحانيت شيعه ضرورى دانستند و در پايان سخنانشان فرمودند: طلاب جوان بايد به صورتى فعال و سازنده وارد اين ميدان شوند و آينده اسلام را تضمين و نيازهاى آن را تأمين كنند.
بر پايه همين گزارش پيش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامى، حجت الاسلام والمسلمين موسوى جزايرى نماينده ولى فقيه و امام جمعه اهواز حضور معظم له را در حوزه علميه اهواز گرامى داشت و آن را مقطعى مهم در مسير حركت علمى آن دانست.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /