پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار مسئولان و كارگزاران برگزارى مراسم حج

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز در ديدار مسئولان و كارگزاران برگزارى مراسم حج با ايشان، طى سخنانى از فريضه حج به عنوان گنجينه اى عظيم، ذخيره اى تمام نشدنى و سرچشمه اى فيّاض براى امت اسلام ياد كردند و آن را نشان دهنده عظمت اسلام و موجب تقويت روحيه مسلمين دانستند.
مقام معظم رهبرى در اين ديدار كه در آستانه هفته حج انجام شد، حج را متضمّن منافع مادّى و معنوى مسلمانان جهان توصيف كردند و فرمودند: حج در برگيرنده تربيت فردى، اجتماعى و سياسى، تهذيب نفسانى، احساس اخوّت، وحدت و يگانگى و نظم و ترتيب است و مجمعى براى متّحد كردن آراء و دلهاى امّت اسلام محسوب مى شود و در اين فريضه الهى سياست، اقتصاد، معنويت، روحيه فردى و جمعى و اقتدار جهانى نيز قرار داده شده است.
حضرت آيت الله خامنه اى با تأكيد بر تأثير شگفت آور، ژرف، عميق و ماندگار اجتماع عظيم حج فرمودند: حج نعمت بزرگ خداوند متعال به مسلمين جهان است و براى شكر عملى و كامل اين نعمت و واجب عظيم، رفتار مسلمانان در حج بايد مبتنى بر اراده الهى باشد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى به تهاجم همه جانبه استكبار جهانى عليه دنياى اسلام اشاره كردند و فرمودند: قدرتهاى استكبارى امروز در هر نقطه اى از جهان كه منافع آنها اندكى با روش، سخن و حضور اسلامى، در تعارض واقع شود، به شدّت عليه مسلمين نقشه مى كشند و رفتار خصمانه و كينه توزانه خود را با مسلمانان با تحميل جنگ، مسلّح كردن سياسيون وابسته فاسد، و اعمال فشارهاى گوناگون امنيّتى، سياسى، تبليغاتى و اقتصادى نشان مى دهند.
مقام معظم رهبرى تلاشهاى خباثت آميز صهيونيزم و عوامل وابسته به آن را با انديشه اسلامى خاطر نشان كردند و فرمودند: يكى از خطوط اصلى در تلاش صهيونيستها، قدرتهاى استكبارى و عوامل رسانه هاى ارتباط جمعى آمريكايى ضديّت و خصومت با دنياى اسلام است و اين امر دلايل واضح و روشنى دارد بنا بر اين اظهارات لفظى آنان مبنى بر عدم مخالفت با اسلام، كاملاً بى اعتبار است و اصولاً نمى توان براى انسانهاى بدسابقه و دروغگو كه قول خود را به طور واضح و در عمل نقض مى كنند؛ اعتبار قائل شد.
حضرت آيت الله خامنه اى، ايجاد تفرقه و دامن زدن به اختلافات ميان جوامع و فرق مختلف اسلامى را نمونه روشنى از تلاشهاى خصمانه استكبار عليه اسلام و مسلمين دانستند و فرمودند: هر عامل تفرقه اى كه در دنياى اسلام مشاهده شود، در نهايت با ايادى خبيث استكبار ارتباط پيدا مى كند و تحريكات تفرقه افكنانه آنان ميان قوميّتها، ملّتها و مذاهب اسلامى اكنون به جايى رسيده است كه با پول، تشويق، تدبير و طرّاحى ايادى استكبار برخى از مسلمين برخى ديگر را تكفير مى كنند و آنان را كافر مى خوانند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى از وحدت و يگانگى ميان مسلمين به عنوان يكى از اولين پيامهاى انقلاب اسلامى و امام خمينى (رض) ياد كردند و فرمودند: فرق مختلف شيعه و سنّى با حفظ اعتقادات خود بايد از لحاظ سياسى و عاطفى در برابر دشمنان اسلام متّفق و يكدل باشند و به تلاشهاى توطئه آميز دشمن تن ندهند. قدرتهاى مادّى و شيطانى در تلاش هستند تا مسلمانان نيروهاى خود را صرف معارضات درونى كنند و از پرداختن به حلّ مسائل اساسى خود باز بمانند.
مقام معظم رهبرى اقدام حضرت امام خمينى (رض) در عرصه وحدت و همدلى امت اسلام را يكى از درخشان ترين موفقيتهاى انقلاب اسلامى خواندند و فرمودند: جوامع اسلامى در مقابل دشمنان اسلام و قرآن نيازمند وحدت و همدلى هر چه بيشتر هستند بنا بر اين هر كسى كه موجب جدايى دلهاى مسلمانان و فرق مختلف اسلامى از يكديگر شود ، آشكارا به اسلام و مسلمين خيانت كرده است.
حضرت آيت الله خامنه اى ضرورت و اهميت ابراز نفرت، انزجار و بيزارى و برائت مسلمانان از دشمنان اسلام را در حج مورد تأكيد قرار دادند و فرمودند: در شرايطى كه دشمن براى تفرقه ميان مسلمين به طور جدّى سرمايه گذارى كرده است، حج مى تواند معنى دار، رسا، پرسود و خنثى كننده نقشه هاى استكبار و صهيونيزم باشد. بنا بر اين فريضه حج بايد به عنوان فرصت عظيم و ذى قيمتى براى نزديك كردن دلها، روشن شدن اذهان مسلمانان و معرفى دشمنان اسلام در نظر گرفته شود كه همه مسلمانان از آن سود خواهند برد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى احياى حج ابراهيمى و اسلامى را يكى از افتخارات بى نهايت امام بزرگوار (رض) و مردم مسلمان ايران برشمردند و فرمودند: زائرانى كه به حج مشرّف مى شوند، بايد اين نعمت بزرگ را قدر بدانند و عزّت اسلامى و عزت ناشى از برافراشته شدن پرچم اسلام را در ايران اسلامى حفظ كنند و به هيچ وجه اجازه ندهند كه عزت اين نظام و انقلاب و شكوه و عظمتى كه در اين سرزمين به اسلام داده شده است اندكى مخدوش شود.
مقام معظم رهبرى توجه زائران ايرانى را به ضرورت رعايت مصالح ملت و نظام اسلامى ايران جلب كردند و در پايان سخنانشان يادآور شدند كه عموم زائران ايرانى بايد حفظ آبروى اسلام و پرچم برافراشته شده جمهورى اسلامى ايران را بر مسائل شخصى ترجيح دهند و يكديگر را به رعايت اين مهم متذكر شوند.
بر پايه همين گزارش پيش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامى، حجت الاسلام والمسلمين محمدى رى شهرى نماينده ولى فقيه و سرپرست حجاج ايرانى بيت الله الحرام در سخنان كوتاهى گفت: كارگزاران حج با ارزيابى اقدامات گذشته و كسب تجربيات جديد، توانسته اند حج را از قوت، رونق و شكوه بيشترى برخوردار كنند و بدون ترديد حج زائران ايرانى خانه خدا در حال حاضر از ابعاد اجرايى، عبادى و سياسى در جهان بى نظير است.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /