پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار رئيس، معاونان و مديران كل سازمان تربيت بدنى و رؤساى فدراسيونهاى ورزشى

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز در ديدار رئيس، معاونان و مديران كل سازمان تربيت بدنى و رؤساى فدراسيونهاى ورزشى با ايشان طى سخنانى توجه مسؤولان ورزش كشور را به پرهيز از عملكرد سليقه اى جلب كردند و ضرورت سياستگذارى در امر ورزش را به عنوان يك امر قطعى و جدى مورد تأكيد قرار دادند.
مقام معظم رهبرى در اين ديدار ورزش را يك ضرورت و نياز زندگى انسان دانستند و فرمودند: وظيفه اصلى دولت و مسؤولان ورزش كشور اين است كه اشتياق به ورزش و روح ورزشكارى و ورزش خواهى را در مردم زنده كنند.
ورزش براى جوانان امرى لازم و براى افراد مسن امرى واجب است زيرا در پرتو آن انسان مى تواند سلامتى خود را حفظ كند، اعتماد به نفس خويش را افزايش دهد و در خود نشاط و شادابى و زيبايى را به وجود آورد.
حضرت آيت الله خامنه اى ايجاد احساس نياز به ورزش در مردم را يك كار بلند مدت خواندند و فرمودند: كشورى كه بخواهد خوب اداره شود و به اهداف خود برسد و نيز جامعه اى كه بخواهد در دنيا سرافراز بماند و استقلال حقيقى را به دست آورد و در عرصه هاى نبرد سياسى، اقتصادى و نظامى پيروز شود نيازمند مردمى سالم، بانشاط و برخوردار از قدرت اراده و تصميم گيرى است كه اين همه از رهگذر توجه جدى به امر ورزش حاصل مى شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامى ورزش قهرمانى را براى كشور ضرورى دانستند و فرمودند: در هر كار دسته جمعى، قهرمان، يك رمز، نماد، سمبل و الگوست، بنا بر اين بدون قرار دادن برگزيدگان رشته هاى ورزشى در برابر چشم جوانان، نمى توان آنان را به سوى ورزش سوق داد. ورزش قهرمانى در عرصه هاى جهانى نيز مسأله مهم و لازمى است زيرا ايستادن جوان ايرانى بر سكوى قهرمانى، برافراشته شدن پرچم كشور و نواخته شدن سرود ملى مايه تفاخر و مباهات ملت ماست.
مقام معظم رهبرى ورزش قهرمانى را سنگ بنا و پشتوانه حقيقى ورزش عمومى برشمردند و فرمودند: مسؤولان ورزش بايد با يك ديد فلسفى و با اتكا به يك منطق قوى، صحيح و حكمت آميز حركت كنند. ملت ايران ملت بزرگى است كه تمامى قدرتهاى سياسى دنيا دست به دست هم دادند و نتوانستند او را به زانو در آورند بنا بر اين دولت و ملت بزرگ ايران بايد همگام و همراه با يكديگر و با انجام تلاشى مشترك و هماهنگ به پيش بروند و با اين نگاه، ايران اسلامى مى تواند در امر ورزش جلوتر از ديگران باشد.
حضرت آيت الله خامنه اى قرار گرفتن جمهورى اسلامى ايران در رده يكى از سه كشور اول جهان در مسابقات ورزشى را به عنوان هدف ورزش قهرمانى ايران مطرح كردند و فرمودند: برخى از رشته هاى ورزشى مطلقا فلسفه اى ندارند و در امر ورزش دليلى ندارد كه از ريسك پذيرى اروپاييها تقليد كنيم. ما بايد از برخى ورزشهاى دسته جمعى مانند فوتبال، واليبال و بسكتبال كه در دنيا به صورت ورزش مفيد پذيرفته شده اند استفاده كنيم و نيز ورزشهايى را كه در آن قدرت جسمانى مطرح است مورد توجه قرار دهيم.
رهبر معظم انقلاب اسلامى ضرورت احيا كردن ورزشهاى بومى را مورد تأكيد قرار دادند و فرمودند: ورزش بومى جزو مليت و فرهنگ ايران محسوب مى شود و زنده كردن آن نيازمند تلاش، ابتكار و فكر كردن است و با اجراى برنامه هاى بلند مدت، مى توان ورزش بومى را به فراتر از مرزها نيز منتقل كرد.
مقام معظم رهبرى مسؤولان ورزش كشور را به گزينش چند رشته ارزشمند ورزشى و تمركز نيروها براى ارتقاء سطح آن در ايران سفارش كردند و فرمودند: فوتبال ورزش خوبى است كه در آن هنرمندى، چابكى، حركت هماهنگ دسته جمعى و همكارى ملاك عمل است. مسؤولان ورزش كشور بايد چند رشته ورزشى را مشخص كنند و با متمركز كردن نيروهاى خود در اين رشته ها، سطح آنها را تا رده هاى اول تا سوم جهان ارتقا دهند. اين كار نيازمند همت و ابتكار است و در امر ورزش نيز بايد مانند جبهه جنگ و عرصه سازندگى وارد صحنه كار و تلاش شد.
حضرت آيت الله خامنه اى تدوين سياست مشخص در امر ورزش را ضرورى خواندند و فرمودند: عملكرد سليقه اى در امر ورزش موجب بر باد رفتن زحمات و تلاشهاى به عمل آمده مى شود. بدترين نحوه اداره يك كشور اداره سليقه اى آن است بنا بر اين همه بايد طبق سياستهاى مدون عمل كنند، سياستهايى كه در قالبهاى كمى برنامه ريزى شده اند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى از ايمان، تقوا و پاكدامنى به عنوان روح ورزش در ايران اسلامى ياد كردند و خطاب به مسؤولان ورزش فرمودند: بايد نيروهاى حزب الهى و مؤمنين به دين و انقلاب در امور حساس مربوط به ورزش كشور به كار گمارده شوند. ورزشكارى ملازم با بى دينى نيست و متدين ترين انسان اين زمان، حضرت امام (رض)، خود يك ورزشكار بود كه تا آخر عمر و تا سن 90 سالگى هر روز ورزش مى كرد، بنا بر اين در امر ورزش بايد به مفاهيم دينى اهميت داده شود و مورد احترام قرار گيرد.
مقام معظم رهبرى ورزش بانوان را امر لازمى برشمردند و فرمودند: محيط ورزش بانوان بايد بگونه اى باشد كه حدود اسلامى در آن دقيقا رعايت شود. حدود اسلامى سليقه اى نيست و آنچه در كشور بايد انجام شود تابع سياستگذاريها و نظر فقهى رهبرى است. در ورزش بانوان تبرج و خود نمايى زن ممنوع است زيرا اگر جامعه به محيطى براى خودنمايى زن تبديل شود امور جدى جامعه نظير خانواده، سلامت، عفاف و عصمت جوانان ضربه مى خورد.
حضرت آيت الله خامنه اى در پايان سخنانشان از دستاوردهاى ورزشى جانبازان در مسابقات بين المللى اظهار رضايت كردند و ضرورت سرمايه گذارى و توجه هر چه بيشتر به مسأله ورزش جانبازان را مورد تأكيد قرار دادند.
بر پايه همين گزارش پيش از سخنان مقام معظم رهبرى، آقاى هاشمى طبا رئيس سازمان تربيت بدنى گزارشى را در مورد فعاليتهاى عمرانى در امر توسعه ورزش كشور به استحضار رساند و طى آن اقدامات اين سازمان را جهت حمايت از ورزشكاران در رشته هاى مختلف ورزشى برشمرد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /