پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار وزير و معاونان وزارت راه و ترابرى

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز در ديدار وزير و معاونان وزارت راه و ترابرى با ايشان طى سخنانى از راه به عنوان زير ساخت توسعه كشور ياد كردند و توجه هر چه بيشتر دست اندركاران وزارت راه و ترابرى را به رعايت جهتگيريها و مصالح ملى نظام و نيز تأمين خواست و نياز مردم در برنامه توسعه شبكه راههاى كشور، ضرورى دانستند.
مقام معظم رهبرى در اين ديدار اهميت توسعه راههاى كشور را جهت دستيابى به اهداف برنامه در بخشهاى مختلف، مورد تأكيد قرار دادند و فرمودند: در دوران حاكميت رژيم طاغوت، احداث راهها، فرودگاهها و خدمات ترابرى عموما از خواست و منافع شاه، دربار و يك طبقه خاص تبعيت مى كرد اما امروز بر خلاف آنچه كه در رژيم ستمشاهى انجام گرفت، توسعه شبكه راههاى كشور بايد در جهت خواست نظام و نياز مردم باشد.
حضرت آيت الله خامنه اى اهميت حفظ راههاى روستايى كشور را به عنوان ثروت ملى يادآور شدند و فرمودند: اينجانب از مجموع كاركرد وزارت راه و ترابرى در بخش هاى مختلف راضى هستم و آنچه را كه تا كنون در زمينه توسعه شبكه هوايى و راه آهن كشور و نيز احداث راههاى فرعى و اصلى به انجام رسيده است خوب و مثبت ارزيابى مى كنم.
رهبر معظم انقلاب اسلامى احداث خط آهن بافق - مشهد را براى اتصال آسياى ميانه به آبهاى آزاد ضرورى و با اهميت خواندند و فرمودند: ايجاد راه آهن و شبكه راههاى هوايى و ساخت فرودگاههاى كشور تنها بايد در خدمت توسعه كشور باشد و به هيچ وجه ملاحظات سياسى و روابط دوستانه مد نظر قرار نگيرد. در انجام اين كار بايد به بهبود وضع تجارت، رفت و آمد و حمل و نقل محصولات كشاورزى و صنعتى اولويت داده شود و از هر اقدامى كه حقيقتا در جهت توسعه كشور نباشد اجتناب گردد.
مقام معظم رهبرى ضرورت فراهم آوردن امكان استفاده هر چه بيشتر مردم از شبكه راه آهن كشور را به مسؤولان وزارت راه و ترابرى گوشزد كردند و فرمودند: مردم و بويژه اقشار متوسط و ضعيف جامعه بايد بتوانند از امكانات ترابرى زمينى كشور به سهولت استفاده كنند و در زمينه ارائه خدمات ترابرى به جامعه نيز تأمين نياز مردم مورد توجه جدى قرار گيرد.
حضرت آيت الله خامنه اى همچنين لزوم فراهم آوردن امكان نماز خواندن براى مسافران در سفرهاى زمينى و هوايى را به عنوان يك اصل مهم مورد تأكيد قرار دادند و از مسؤولان وزارت راه و ترابرى خواستند كه ايجاد مساجد در نقاط مختلف راههاى كشور و نيز نصب تابلوهاى بزرگ مزين به ذكر خدا در طول راهها را در دستور كار خود قرار دهند.
بر پايه همين گزارش آقاى اكبر تركان وزير راه و ترابرى پيش از سخنان مقام معظم رهبرى گزارش مبسوطى را در مورد فعاليتهاى اين وزارتخانه به استحضار رساند و طى آن گفت: در حال حاضر طول شبكه راههاى فرعى و اصلى حمل و نقل كشور 75 هزار كيلومتر است و تا پايان برنامه دوم نيز بخشهاى مهمى از 12 هزار كيلومتر راه در دست احداث به انجام خواهد رسيد.
وى همچنين مجموع فرودگاههاى كشور را 45 باب اعلام كرد و گفت: مجموع گردش مالى حمل و نقل كالا در كشور معادل 1200 ميليارد تومان است و 170 هزار دستگاه كاميون و تريلى 200 ميليون كالا را در سطح كشور جابجا مى كنند.
وزير راه و ترابرى به افزايش تعداد پايانه هاى باربرى، تجهيز راهها به خدمات جانبى و اصلاح نقاط حادثه خيز راههاى كشور اشاره كرد و از ترابرى 9 ميليون و دويست هزار مسافر در خطوط پروازهاى داخلى و خارجى كشور طى يك سال خبر داد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /