پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار مسؤولان نمايندگى ولی ‏فقيه در دانشگاه ها و اعضاى شوراى مركزى تشكلهاى اسلامى

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز در ديدار مسؤولان نهاد نمايندگى ولى فقيه در دانشگاهها و اعضاى شوراى مركزى تشكلهاى اسلامى دانشگاههاى سراسر كشور، طى سخنانى محيطهاى دانشجويى را زنده، فعال، پرتنش، پرنشاط و در بسيارى از موارد راهگشا خواندند و ضرورت تلاش در جهت كيفيت بخشيدن به ارزشهاى دين و انقلاب در محيطهاى دانشجويى را مورد تأكيد قرار دادند.
مقام معظم رهبرى در اين ديدار با بيان موقعيت قشر دانشجو در كشور فرمودند: قشر دانشجو به مجموعه اى از نيروهاى جوان، فرهنگى، با هوش، روشنفكر و آگاه اطلاق می شود كه نسبت به جهتگيريهاى جامعه خود مسؤوليت مضاعف احساس می كند. بنا بر اين از چنين مجموعه اى انتظار می رود كه در وضع كلى مردم و كشور و نيز در تلطيف فضاى عمومى آن داراى نقش باشد و در مقابل هرگونه انحرافى كه فضاى تنفس فكرى جامع را مسموم و آلوده می كند واكنش نشان دهد.
حضرت آيت الله خامنه اى تلاش نافرجام گروههاى سرسپرده رژيم ستمشاهى و نيز روشنفكرهاى چپ را براى جذب عناصر جوان و روشنفكر دانشجو در سالهاى اول پس از پيروزى انقلاب اسلامى، خاطر نشان كردند و فرمودند: خصوصيت بالقوه دانشجويان در اين است كه با تحرك، گرايش، استنباط و فهم خود فضا را تغيير می دهند. بنا بر اين در محيطهاى دانشجويى كسانى كه مسؤوليتى را بر عهده دارند، اهميتى مضاعف پيدا می كنند، زيرا خصوصيات ذهنى، فكرى، عملى، منشها و رفتار ظاهرى آنها در قشر دانشجو تأثير مهم خود را بر جاى می گذارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى امكان سو استفاده برخى از افراد و جريانهاى به كمين نشسته از محيطهاى دانشجويى را به عنوان نقطه ضعف عمده اينگونه محيطها يادآور شدند و فرمودند: زودپذير بودن و لطافت روح و دل جوانان دانشجو به مثابه يك شمشير دو لب است زيرا هم تفكرات صحيح می تواند با استفاده از آن، دانشگاه را به يك بهشت برين تبديل كند و هم تفكرات و روشهاى غلط می تواند حركت آن را به انحراف بكشاند و در اين ميان تشكيل انجمنهاى اسلامى به عنوان يك حركت خودجوش، طبيعى و كاملا صحيح و فطرى در زمره زيباترين كارهايى بود كه انقلاب در كشور به وجود آورد.
مقام معظم رهبرى حركت در جهت كيفيت بخشيدن به ارزشهاى دين و انقلاب را براى اسلامى دانستن هر تشكل دانشجويى ضرورى خواندند و فرمودند: هر تشكلى از دانشجويان كه حركت آن در جهت كيفيت دادن به ارزشهاى دين و انقلاب نباشد و لو آن كه نام انجمن اسلامى بر خود نهاده باشد، مطلقا جزو مخاطبين ما نيست و چنين عنوانى برآن دروغ است و دانشجويان بايد در برابر آن هوشيارانه برخورد كنند.
حضرت آيت الله خامنه اى در بخش ديگرى از سخنانشان ادعاى غرب را در مورد طرفدارى از آزادى فكر و راى و دموكراسى، يكى از دروغهاى بزرگ قدرتها توصيف كردند و فرمودند: آنچه كه به نام دموكراسى در اصطلاحات جهانى تعريف می شود و غرب خود را مفتخر به آن می داند، در آمريكا، انگليس و حتى فرانسه كه خود را مهد دموكراسى می داند، مطلقا وجود ندارد. اما طبيعت و خصوصيت اخلاقى غربيها در اين است كه زشت ترين پديده ها را به صورتى بسته بندى شده و زيبا عرضه می كنند كه آمريكا نمونه روشن آن است. زيرا در سطح جهان همانند يك سزار و نمرود عمل می كند و خباثت خود را در برابر دولتها و ملتهاى مبارز و انقلابى در قالب حمايت از دموكراسى، افكار آزاد و حقوق بشر بروز می دهد.
رهبر معظم انقلاب به تسلط مطلق پول و قدرت تبليغات كمپانيهاى بزرگ در كشورهاى غربى اشاره كردند و فرمودند: در داخل ايران انقلابى همه چيز براساس عواطف و خواست مردم به پيش می رود و ابراز احساسات بيدريغ مردم شهرها و روستاهاى ايران در استقبال از رئيس جمهور خود، حضور حقيقى مردم در صحنه و عواطف و احساسات قلبى آنها را نشان می دهد. بنا بر اين قلم بدستان به اصطلاح روشنفكرى كه در اين كشور براى دموكراسى دروغين غربى آه حسرت، می كشند،در واقع يك فريب سياسى و يك غلط فكرى و سياسى را مرتكب می شوند.
مقام معظم رهبرى تغذيه مجموعه هاى دانشجويى را از لحاظ روحى و معنوى به عنوان يك تكليف بزرگ تشكلهاى اسلامى دانشگاهها ضرورى دانستند و فرمودند: شرط اصلى در تضمين امروز و فرداى دانشجو، ميزان برخوردارى او از معنويات است. فارغ التحصيل دانشگاه ما بايد نسبت به كشور و ميهن خود وفادار و متعهد باشد، با رأفت و عطوفت با انسانها برخورد كند و تنها در انديشه پركردن جيب خود نباشد و براى رسيدن به اين هدف، انس با خدا و چشيدن لذت ذكر و دعا و تضرع اجتناب ناپذير است و هديه بزرگ را تشكلها و انجمن هاى اسلامى بايد به دانشجويان تقديم كنند.
حضرت آيت الله خامنه اى از اعتكاف دانشجويان در مسجد دانشگاه به عنوان يك مسأله شيرين و لذت بخش ياد كردند و فرمودند: موفقيتهاى نظام اسلامى ايران در عرصه هاى مختلف يك قدرت نمايى خدايى است و اينجانب نيز امروز آن دست قدرتمند الهى را در پيشبرد امور احساس می كنم و آن را مرهون عبوديتها، تضرعها و توسلات اين ملت به پروردگار می دانم.
رهبر معظم انقلاب اسلامى توجه مسؤولان و دست اندركاران تشكلهاى اسلامى دانشجويى را به مراقبت از خود و تهذيب نفس جلب كردند و با تأكيد بر نقش آنها در سياسى كردن دانشگاهها فرمودند: تمامى مشكلاتى كه در طول تاريخ دردآور و غمبار اسلامى بروز كرده است، ريشه در تركيب دو عامل يعنى خيانت برخى از خواص و دنباله روى بسيارى از عوام دارد و اين مشكلى است كه امكان وقوع آن هميشه وجود دارد و ممكن است تعدادى از خواص دانسته و فهميده خيانت كنند، از راه راست منحرف شوند، در خدمت هواى نفس خود قرار گيرند و به مال اندوزى و قدرت طلبى گرفتار شوند و بسيارى از عوام را نيز به دنبال خود به گمراهى و ضلالت بكشند.
مقام معظم رهبرى از ميان بردن عوامی گرى در محيطهاى دانشجويى را يك هدف مهم از سياسى كردن دانشگاهها دانستند و فرمودند: معناى سياسى شدن دانشگاهها در اين است كه در محيطهاى دانشجويى هيچ فرد عوامى وجود نداشته باشد و يكايك عناصر دانشجو از قدرت تحليل مسائل سياسى جامعه برخوردار باشند. دانشجويان امروز صاحب منصبان فرداى كشور هستند و قدرت تحليل و جهتگيرى صحيح آنان می تواند خطر خيانت خواص و دنباله روى عوام را به مراتب كم كند.
حضرت آيت الله خامنه اى در پايان سخنانشان همدلى و همكارى دانشجويان مسلمان را در داخل دانشگاهها ضرورى خواندند و فرمودند: دانشجويان بايد از هرگونه اختلاف و درگيرى كه موجب خنثى شدن توان كارى آنان می شود پرهيز كنند، با چشمانى باز به مسائل بنگرند و افق ديد را در ميان خود فراگير كنند.
بر پايه همين گزارش، پيش از سخنان مقام معظم رهبرى، حجت الاسلام والمسلمين سيد رضا صدر مسؤول نهاد نمايندگى ولی فقيه در دانشگاهها طى سخنان كوتاهى به گردهمايى شوراهاى مركزى تشكلهاى اسلامى دانشگاههاى سراسر كشور اشاره كرد و فلسفه وجودى اين تشكلها را حركت در جهت حفاظت از نظام با بركت اسلامى و ارزشهاى متعالى آن دانست.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /