پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

انتصاب اعضاي جديد شوراى عالى انقلاب فرهنگى

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى در آستانه سالروز تشكيل شوراى عالى انقلاب فرهنگى با صدور حكمى تركيب تازه شوراى عالى انقلاب فرهنگى را تعيين كردند.
متن حكم رهبر معظم انقلاب اسلامى به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
شوراى عالى انقلاب فرهنگى كه با تدبير حكيمانه ى امام راحل عظيم الشأن به جاى ستاد انقلاب فرهنگى قبلى پديد آمد، نقش فعال و مؤثرى را در عرصه ى امور فرهنگى كشور بخصوص دانشگاهها ايفا كرد و بركات ماندگارى از خود به جاى گذارد. اكنون با پيشرفت كشور در كار سازندگى و گسترش دامنه ى نياز به دانش و تخصص و لزوم فراگيرى علوم و فنون و پرورش محققان و نوآوران و استادان و متخصصان كارامد، اهميت اين بخش از مسائل فرهنگى تأكد مضاعف يافته است. توسعه ى دانشگاهها و پژوهشگاهها و ديگر مراكز آموزش و آموزش عالى كه پاسخ طبيعى به آن نياز است و افزايش چشمگير كميت دانشجوئى، به نوبه ى خود تكاليف تازه ئى را بر عهده ى مسؤولان امور فرهنگى كشور مى گذارد كه برتر از همه ى آنها اولا كيفيت بخشيدن به مايه هاى علم و تحقيق در اين مراكز و ثانيا پرداختن به تربيت معنوى دانشجويان و هدايت فكر و عمل آنان است.
در بخش ديگر و گسترده تر مسائل فرهنگى يعنى فرهنگ عمومى، وظايف مسؤولان كشور سنگين تر و حساستر است. امروز حتى ديرباورترين اشخاص نيز خط و نشان دشمنان سوگندخورده ى انقلاب اسلامى و جمهورى اسلامى را در صحنه ى پرماجراى تهاجم فرهنگى، بوضوح مشاهده مى كنند.
در اين تهاجم خطرناك، نه فقط ارزشهاى اسلامى بلكه فرهنگ اصيل ملى مردم، و بيشتر باورهاى راهگشا و مبارك آنان، آماج تيرهاى زهرآگين دشمنان قرار گرفته است و صدها رسانه ى گفتارى و تصويرى و نوشتارى و انبوهى از نويسندگان و پژوهشگران و گويندگان و هنرمندان و پشت سر آنان، سياست بازان و سرمايه داران و مزدورانشان از چهار گوشه ى جبهه ى استكبار، ايران اسلامى و ملت سرافراز آن و بويژه نسل جوان نام آور و شجاع آن را هدف گرفته اند .
همه ى اين حقايق مهم و هشدار دهنده، مسؤولان فرهنگى كشور را به تدبيرى برتر و اهتمامى بيشتر و تلاشى گسترده تر فرامى خواند و بويژه شوراى عالى انقلاب فرهنگى را كه در جهاد ملى، با بيسوادى و عقب ماندگى علمى و تبعيت فرهنگى، در حكم ستاد مركزى و اصلى است، به تحرك و نوآورى و همت گمارى بر مى انگيزد.
تقويت اين شورا در شرايط نوين وظيفه ئى بر دوش اينجانب است كه به كمك الهى، اينك با تركيب تازه و مخاطب سازى دوباره صورت مى پذيرد.
در اين تركيب، رؤساى محترم سه قوه، وزراى: فرهنگ و ارشاد اسلامى، فرهنگ و آموزش عالى، بهداشت و درمان و آموزش پزشكى، آموزش و پرورش، رؤساى: سازمان صدا و سيما، سازمان تبليغات اسلامى، نهاد نمايندگى ولى فقيه در دانشگاهها، جهاد دانشگاهى، شوراى فرهنگى اجتماعى زنان و دانشگاه آزاد اسلامى و رؤساى كميسيونهاى آموزش و پرورش، امور بهدارى، فرهنگ و آموزش عالى، هنر و ارشاد اسلامى در مجلس شوراى اسلامى، اعضاى ثابت و هميشگى اند.

آقايان محترمى كه هم اكنون در آن شوراى عالى عضويت دارند كه عبارتند از آقايان: دكتر حسن حبيبى، حجت الاسلام دكتر احمد احمدى، دكتر على شريعتمدارى، دكتر مصطفى معين، دكتر رضا داورى، دكتر على اكبر ولايتى، دكتر ايرج فاضل، دكتر پورجوادى براى مدت يك سال ديگر در عضويت آن شوراى عالى ابقا مى گردند.
و آقايان: آيت الله جنتى، آيت الله مصباح يزدى، مهندس ميرحسين موسوى، حجت الاسلام سيد محمد خاتمى، دكتر حداد عادل، دكتر گلشنى، حجت الاسلام صدر حسينى، محمدحسن زورق، دكتر كى نژاد، دكتر محمد رجبى، دكتر پورنجاتى براى مدت سه سال به عضويت آن شوراى عالى منصوب مى شوند.
و هر دو گروه پس از پايان مدت مذكور مى توانند از نو منصوب گردند.
دبير شوراى عالى از ميان اعضاء شورا پس از پيشنهاد آن شورا با تصويب اينجانب، بوسيله ى رئيس شوراى عالى منصوب خواهد شد.
نخستين وظيفه ى شوراى عالى در دوره ى تازه، تدوين شرح وظايف و ترسيم خطوط كلى فرهنگى كشور است كه در آن، متن حكم حضرت امام قدس سره و احكام اينجانب و توصيه هاى شفاهى در ديدارهاى مكرر اعضاى شو را مورد توجه و استناد قرار خواهد گرفت.
توفيقات حضرت حق جلت عظمته و رضايت و دعاى حضرت ولى الله الاعظم روحى فداه را براى همه ى حضرات مسألت مى نمايم.
سيد على خامنه اى
14/9/75
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /