پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار وزير و معاونين وزارت بهداشت و رؤساى دانشگاههاى علوم پزشكى كشور

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز در ديدار وزير و معاونين وزارت بهداشت و درمان و رؤساى دانشگاههاى علوم پزشكى و خدمات بهداشت درمانى كشور با ايشان، ضمن ارائه رهنمودهايى به آنان، بر لزوم گسترش خدمات پزشكى و ارزان بودن آن و نيز فراهم آوردن امكان دسترسى مردم به داروى مفيد، مؤثر و كامل تأكيد كردند.
مقام معظم رهبرى در اين ديدار اهميت مسأله اسلامى شدن دانشگاهها، از جمله دانشگاههاى علوم پزشكى را خاطر نشان كردند و فرمودند: آنچه كه دانشگاههاى علوم پزشكى را از ساير دانشگاهها متمايز مى كند، تلاش دانشجويان و اساتيد آنها در ميدان علم و عمل است و اكنون مى توان نشانه هاى قابل تأييد را در مسأله دانشگاههاى علوم پزشكى، درمان و پيشگيرى، افزايش كمى استاد و دانشجو و گسترش خدمات بهداشت و درمان به نقاط دور دست مشاهده كرد اما فاصله واقعيتها با خواسته ها و شعارها كم نيست و براى تحقق اهداف و رسيدن به مقاصد مطلوب، همت و تلاش لازم است.
حضرت آيت الله خامنه اى اهميت مسأله درمان را به عنوان يكى از ضرورتهاى اوليه زندگى مردم مورد تأكيد قرار دادند و فرمودند: دانش پزشكى بايد آنچنان اعتلا پيدا كند كه حقيقتا بتوان به كمك همه ى بيماران شتافت. افزايش كمى در زمينه علوم پزشكى و ارتقاء سطح علمى را نمى توان از مسأله گسترش تفكيك كرد بنا بر اين برنامه ريزيهاى دولت در اين زمينه بايد بگونه اى باشد كه همه مردم اعم از فقير و ثروتمند به پزشك و سرچشمه درمان دسترسى داشته باشند و براى تحقق اين هدف گسترش خدمات پزشكى و ارزان بودن آن و نيز دسترسى مردم به داروى مفيد، مؤثر، اصلى و كامل ضرورى است و دولت بايد عهده دار انجام اين وظيفه مهم باشد زيرا دولت براى مردم است و مردم در درجه اول اهميت براى آن است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى تأمين امكانات درمانى براى عموم مردم را ضرورى دانستند و فرمودند: مسؤولان امور پزشكى و دارويى كشور بايد اطمينان خاطر پيدا كنند كه در سراسر كشور هيچ يك از مردم براثر نبود پزشك و دارو دچار درد و رنج نخواهند بود. درمان بايد در اختيار همه مردم باشد و اين كارى است كه دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكى بايد آن را محقق كنند.
مقام معظم رهبرى از پزشك به عنوان محرم مردم ياد كردند و فرمودند: طبيب همانند يك روحانى از آغاز تولد تا پايان زندگى يك انسان، با او در ارتباط است و به همين نسبت اخلاق و رفتار پزشكان در شكل بخشيدن به اخلاق جامعه مؤثر است، بنا بر اين دانشگاههاى علوم پزشكى بايد در سطح عالى، پزشك با اخلاق و متدين تربيت كنند.
حضرت آيت الله خامنه اى توجه مسؤولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكى كشور را به ضرورت سر آمد بودن بيمارستانها و مراكز درمانى دولتى نسبت به بيمارستانهاى خصوصى جلب كردند و فرمودند: دستگاه درمان دولتى بايد بگونه اى آماده به كار باشد، كه دولت و مسؤولان كشور به آن مباهات و افتخار كنند و خوشبختانه گزارشهاى مردمى از برخى واقعيتهاى بخش دولتى دريافت كرده ايم كه واقعا مايه تفاخر، خشنودى و خوشحالى است و اين مسأله بايد عموميت پيدا كند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى از اقدامات پيشگيرانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكى در جهت واكسيناسيون كودكان نسبت به فلج اطفال تقدير كردند و در پايان سخنانشان خواستار سرمايه گذارى هر چه بيشتر دولت در امر حرفه پزشكى براى بانوان و جذب دختران متدين به سوى دانشگاههاى علوم پزشكى شدند.
بر پايه همين گزارش، پيش از سخنان مقام معظم رهبرى، آقاى دكتر مرندى وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكى گزارشى را در مورد خدمات شبكه بهداشت درمانى به سراسر كشور، كاهش مرگ و مير مادران و كودكان، كنترل نرخ افزايش جمعيت، تربيت نيروى انسانى، افزايش هيأتهاى علمى دانشگاههاى علوم پزشكى و اهميت دادن به تحقيقات ارائه كرد. در اين ديدار، نمايندگانى از كميسيون بهدارى و بهزيستى مجلس شوراى اسلامى نيز حضور داشتند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /