پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار اقشار مختلف مردم و مسؤولان و كارگزاران دستگاه ها

در خجسته سالروز ميلاد پربركت مولى الموحدين على بن ابى طالب(ع) امروز هزاران تن از اقشار مختلف مردم و نيز مسؤولان و كارگزاران برخى از دستگاهها در حسينيه امام خمينى (رض) با حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى ديدار كردند.
در اين ديدار مقام معظم رهبرى طى سخنانى ولادت مبارك امير مؤمنان على (ع) را به عنوان روز پرفيض تاريخ اسلام به مسلمانان، مستضعفان و حق طلبان جهان بخصوص ملت حق طلب و خداجوى ايران تبريك گفتند و از على بن ابى طالب (ع)، به عنوان محبوب ترين شخصيت عادل و برجسته در ميان ملتها و پيروان اديان مختلف تكريم و تمجيد كردند.
حضرت آيت الله خامنه اى از عدل اجتماعى و زهد نسبت به دنيا به عنوان بارزترين خصوصيات دوران حكومت اميرالمؤمنين على(ع) ياد كردند و فرمودند: عدالت اجتماعى به مفهوم آن است كه نظر و نگاه دستگاه قدرت و حكومت بايد نسبت به آحاد مردم در برابر قانون، امتيازات و برخوردها و رفتارها يكسان باشد و آحاد مردم از امتيازات و خيرات نظام اسلامى به صورتى عادلانه بهره مند شوند و هيچكس بدون دليل امتياز ويژه اى نداشته باشد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى اجراى عدل على(ع) را به قدر ممكن و توان و طاقت ملت مؤمن ايران ضرورى خواندند و فرمودند: اجراى عدالت بايد به صورت يك فرهنگ در آيد و مردم معناى عدالت را بفهمند و ضرورت اجراى آن را درك كنند و در اين صورت است كه اجراى عدالت قابل تحمل خواهد بود. براى اجراى عدالت بايد قدرت تحليل و فهم و درك مردم از مسائل سياسى جامعه افزايش يابد تا صاحبان نفوذ نتوانند روى ذهنهاى مردم اثر بگذارند.
مقام معظم رهبرى زهد على بن ابى طالب (ع) را برجسته ترين فراز نهج البلاغه و علاج بيماريهاى اساسى جامعه اسلامى توصيف كردند و فرمودند: اميرالمؤمنين على(ع) به كسانى كه براثر فتوحات دنياى اسلام و در سالهاى گسترش امپراطورى و قدرت بين المللى اسلام متمكن، ثروتمند و برخوردار از امتيازات شده بودند همواره هشدار مى داد كه مجذوب لذتها و زيباييهاى دنيا نشوند. واجب ترين زهدها، پرهيز از حرام، پارسايى و حفظ پاكدامنى است و در اين ارتباط كسانى كه مسؤوليتى دارند و مى توانند از زيباييها، لذات، تجملات، تنعمات و گسترش روزافزون زندگى بهره مند شوند، بيش از ديگران مخاطب سخنان و هشدارهاى على بن ابى طالب (ع) هستند.
حضرت آيت الله خامنه اى اهميت زهد از لذات حلال را به دارندگان مسؤوليتهاى دولتى خاطرنشان كردند و فرمودند: جامعه اسلامى ايران كه با انبوهى از خطرات و دشمنيها روبروست بايد زهد اميرالمؤمنين على(ع) را مورد توجه دقيق قرار دهد و آن را به صورت يك فرهنگ در آورد و همه آن را بدانند، بگويند و بخواهند و در اين صورت است كه اعمال چنين عدل و زهدى نظام اسلامى را نه تنها به خطر نمى اندازد، بلكه آن را قوى تر و آسيب ناپذيرتر هم مى كند، زيرا انسانهايى كه در برابر لذات و مطامع دنيا و شهوات زندگى از خود بيخود نمى شوند، در لحظه خطر در مقابل دشمنان مى ايستند و جامعه، نظام و ملت خود را نجات مى دهند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى عدل اجتماعى و زهد على بن ابى طالب (ع) را دو مشعل فروزان در تاريخ بشر دانستند و فرمودند: اميرالمؤمنين على(ع) اين مشعل را برافروخته است تا همه تاريخ را روشن كند و كسانى كه از اين راه پرفروغ سرپيچى كنند، به ضلالت و خسران دچار خواهند شد، اما نام و ياد و درس على(ع) در تاريخ جاودانه خواهد ماند.
مقام معظم رهبرى دوران جوانى على بن ابى طالب (ع) را برترين الگو براى جوانان در تمامى زمانها خواندند و با تأكيد بر ابراز ارادت، شيفتگى و محبت متفكرين، شعرا، ادبا و هنرمندان بزرگ جهان نسبت به مقام والاى مولاى متقيان على(ع) فرمودند: تعريفها و تمجيدهايى كه محدثين فرق مختلف اسلامى از زبان پيامبر اسلام براى اميرالمؤمنين على(ع) نقل كرده اند، براى هيچكس ديگر با اين كميت، كيفيت و محتوا نقل نشده است.
يكى از اين تعريف و تمجيدها كافى است كه يك انسان را مغرور و معجب به نفس خود كند و او را در انتخاب وظيفه به اشتباه بيندازد، اما اين انسان بزرگ نشان داد كه از همه عوامل گمراهى انسان، قوى تر و مقتدرتر است و همين اقتدار و قدرت است كه نسلها، تاريخها، انسانها و اجتماعات بشرى را در مقابل عظمت على بن ابى طالب(ع) به خضوع و خشوع و ابراز ارادت وادار كرده است.
حضرت آيت الله خامنه اى تسلط كامل بر نفس را يكى از ويژگيهاى شگفت آور مولاى متقيان على(ع) برشمردند و در پايان سخنانشان لازمه قرار گرفتن در جبهه آن حضرت را حركت همسو و هم جهت با عدل اجتماعى و زهد امير مؤمنان (ع) نسبت به دنيا دانستند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /