پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار ائمه جمعه سراسر كشور

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى صبح امروز در ديدار ائمه جمعه سراسر كشور با ايشان طى سخنانى برادركشيها و بمباران شهرها و خانه هاى مردم بى دفاع افغانستان را به عنوان يك حركت غير اسلامى، تقبيح كردند و حمايت آمريكا از يك گروه ناآشناى با مسائل اسلامى در اين كشور را تلاشى در جهت مقابله با جمهورى اسلامى ايران دانستند.
مقام معظم رهبرى در اين ديدار كه در آغاز بكار گردهمايى سالانه ائمه جمعه سراسر كشور انجام شد، طى سخنانى فرمودند: در همسايگى ايران متأسفانه كارهايى به نام اسلام انجام مى شود و گروهى كه معلوم نيست چقدر از اسلام آگاهى دارد، دست به انجام كارهايى زده است كه از اسلام نيست و اسلام آن را نمى پذيرد و اگر قرار باشد از ارتجاع و تعصب و ناديده گرفته شدن حقايق بشرى سخن گفته شود، بايد آن را مثال بزنند. دنيا شاهد بود كه آمريكا از اين گروه با تعابير ستايش آميز سخن گفت و نه تنها آن را محكوم نكرد، بلكه پشت سر اين گروه نيز ايستاده است تا مخالفينش را سركوب كند و اين امر، پوچى تبليغات و ادعاهاى آمريكا در مورد حقوق بشر، آزادى زن و مسأله تعليم و تربيت را به روشنى نشان داده است.
رهبر انقلاب اسلامى در بخش ديگرى از سخنانشان از ائمه جمعه به عنوان مبلغان حقايق عاليه دينى در سطح ايران اسلامى ياد كردند و فرمودند: امروز كه مردم ايران در مسائل دين و دنياى خود حول محور روحانيت اجتماع كرده اند، براى دنيا اين مسأله مطرح شده است كه در يك حكومت اسلامى و جامعه دينى، روحانيت چه نقشى دارد و مشى و روش كار و زندگى او چگونه است.
بنا بر اين ائمه جمعه سراسر كشور بايد در گردهمايى سالانه خود به مسأله روحانيت و وظايف مهمى كه با آن روبروست، توجه كند.
حضرت آيت الله خامنه اى علم و معنويت را دو ركن اصلى در قوام روحانيت اسلام دانستند و فرمودند: اسلام دين دنيا و آخرت و اداره زندگى است و بر همين اساس علم روحانيت نيز وسيع و فراگير است و عقايد و معارف، فلسفه و مبانى اعتقادى و فقاهت بسيار گسترده دينى را شامل مى شود. علم دين در روحانيت اسلام، يك دانش حقيقى و پيچيده است و يك عمل فنى و تخصصى محسوب مى شود. همچنين توجه به خدا و اعراض از زخارف و متاع دنيا يك ركن اصلى براى روحانيت است، زيرا اصولا روحانيت با اقبال به دنيا و دلبستگى به آن هم ساز نيست.
رهبر معظم انقلاب اسلامى پيروزى انقلاب اسلامى ايران را مرهون تاريخ هزارساله روحانيت اسلام خواندند و فرمودند: در طول هزار سال تاريخ روحانيت اسلام، اعتقاد به روحانيت به صورت يكى از اساسيترين بنيانهاى فكرى و روحى مردم در آمده است و كار عظيم و بى نظيرى كه ملت ايران در پيروزى انقلاب شكوهمند اسلامى انجام داد، ريشه در اين نهاد اعتماد و اعتقاد به روحانيت دارد. بنا بر اين هر يك از علماى دين كه در طول ساليان و قرنهاى متمادى با علم و زهد و تقواى خود، ايمان به معنويت روحانيت را در عمق جان مردم ريشه دار كردند، در پيروزى انقلاب اسلامى سهيمند.
مقام معظم رهبرى توجه روحانيون را به ضرورت مقابله با وسوسه ها و جلوه هاى فريبنده دنيا جلب كردند و فرمودند: مردم بايد با مشاهده مشى زندگى روحانيون احساس كنند كه آنها دل بسته به دنيا نيستند و ائمه جمعه نيز در زمره كسانى هستند كه تمامى حركات و سكناتشان و اميال و تصرفاتشان، مورد توجه مردم است و بر همين اساس رفتار و مشى آنان بايد بگونه اى باشد كه ايمان همراه با عشق و محبت را در دل آحاد مردم تحكيم بخشد.
حضرت آيت الله خامنه اى وفور ثروت، پول و درآمد در شرايط امروز كشور را يادآور شدند و فرمودند: در وضعيت كنونى، ثروت در كشور مى جوشد و كسانى هستند كه مى توانند ثروتهاى زيادى را به دست آورند و بسيارى مجذوب آن مى شوند و از ياد مى برند كه هدف آنها از قيام و مبارزه چه بوده است؛ لذا در اين برهه حساس كه خطر فراموشى نيز وجود دارد، توجه و مراقبت دولتمردان و روحانيان از خود و نزديكان، يك مسأله مهم و اساسى است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با اشاره به وجود برخى محروميتها در كشور فرمودند: ما طرفدار فقر نيستيم، ولى مادامى كه نتوانيم عدالت اسلامى را به معناى حقيقى كلمه در كشور پياده كنيم، شاهد چهره كريه فقر در بخشى از مردم و محروميت در گوشه هايى از جامعه خواهيم بود. ما اميدواريم با توليد ثروت و كار و فعاليت هر چه بيشتر در ابعاد اقتصادى، فنى، علمى و تحقيقى به جايى برسيم كه در هيچ نقطه اى از كشور فقر باقى نماند.
مقام معظم رهبرى در بخش ديگرى از سخنانشان اهداف عمده تبليغات رسانه هاى خبرى تحت نفوذ صهيونيزم عليه جمهورى اسلامى ايران را برشمردند و فرمودند: يكى از اهداف تبليغات استكبارى عليه ايران اسلامى ترسيم، چهره اى تيره و تار از ايران براى مأيوس كردن مردم نسبت به آينده بوده است، اما پيشرفتها و تلاشهاى گوناگونى كه در زمينه سازندگى كشور به عمل آمد، تبليغات آنها را خنثى كرد. همچنين متزلزل كردن آحاد مردم نسبت به اصول و مبانى اسلامى و نيز خدشه در اصل حكومت اسلامى و ولايت فقيه هدف ديگرى است كه صهيونيزم از تبليغات شوم خود دنبال مى كند، اما به لطف خداوند، جامعه اسلامى بيدار است و مردم ذهنيت خوبى دارند و عملكرد رسانه هاى جمعى و نيز روحانيون، مساجد و ائمه جمعه نيز با گذشته تفاوت كرده است و بر همين اساس ناكامى تنها ثمره اى است كه عايد دشمن مى شود.
حضرت آيت الله خامنه اى تلاش دشمنان اسلام را براى معرفى نقاط قوت جمهورى اسلامى ايران، به عنوان نقاط ضعف، خاطرنشان كردند و فرمودند: در ايران بزرگ، يك حكومت اسلامى پرجاذبه بر سر كار است كه دلها را در اطراف و اكناف دنيا به سوى خود جذب مى كند و تكريم و احترامى را كه مردم دنيا، در استقبال از رئيس جمهور ايران ابراز مى كنند، نشان از نفوذ انقلاب اسلامى تا اعماق دنيا، از جمله كشورهاى آفريقايى دارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در پايان سخنانشان فرمودند: دشمنان اسلام از انقلابى مى ترسند كه قدرت خود را در اداره كشور و ملتى بزرگ نشان داده است. انقلابى كه مى تواند به نيازهاى يك ملت پاسخ دهد و ابهام موجود در نسلهاى جوان سراسر دنيا را برطرف كند. معارف اسلامى ما امروز توجه بسيارى از جوانان را در هر نقطه اى از دنيا به سوى خود جذب كرده است و اين همان نقطه قوتى است كه دشمنان اسلام از آن مى ترسند.
بر پايه همين گزارش پيش از سخنان مقام معظم رهبرى حجت الاسلام والمسلمين رسولى محلاتى رئيس شوراى سياستگذارى ائمه جمعه گزارشى از فعاليتهاى اين شورا و برنامه هاى آينده آن بيان كرد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /