پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پيام به مناسبت كنگره بزرگداشت مقدس اردبيلى

متن پيام حضرت آيت اللَّه خامنه اى رهبر كبير انقلاب اسلامى به كنگره بزرگداشت مقدس اردبيلى.
اين پيام امروز صبح در محل اين كنگره در شهر مقدس قم توسط آيةاللَّه استادى قرائت شده است .
بسم الله الرحمن الرحيم
برگزارى اين مجمع علمى - تحقيقى، يكى ديگر از ابتكارهاى حوزه ى علميه ى قم در بازخوانى تفصيلى تاريخ قطور فقاهت شيعه و تكيه بر نقاط برجسته ى اين تاريخ غنى و پرمضمون است. اين كار به اهل فن كمك مى كند تا ذخائر گرانبهايى را كه عادتا در نگاه اجمالى آنان به مجموعه ى ميراث سلف، چنانكه بايد به چشم نمى آيد، با ريزبينى و ژرف نگرى بيشترى مشاهده كنند و از متاع ارجمند هر يك از بزرگان و برجستگان، بهره ى مناسب آن را ببرند.
بى شك فقيه محقق متبحر عظيم الشأن، مرحوم ملا احمد مقدس اردبيلى قدس الله نفسه يكى از نقاط برجسته در آن تاريخ مشعشع است و در عين حال از جمله ى كسانى است كه در حوزه هاى فقاهت چنانكه شأن اواست مطرح نگشته و آراء فقهى و شيوه ى استنباط او در معرض نقد صاحبنظران و استفاده ى فقيهان در نيامده است.
اين بزرگوار كه عمر مبارك و نورانى اش بخش اعظم قرن دهم هجرى را فراگرفته، اگر در ميان سه شخصيت بزرگ فقهى اين قرن، نفر اول شمرده نشود، مى توان گفت كه در برخى از جهات علمى از آن دو بزرگمرد ديگر يعنى محقق كركى و شهيد ثانى (رحمهما الله) - كه بى شك وى از هر دو نفر آنان بالواسطه استفاده برده است - برجسته تر است. دقت نظر او در تطبيق مدارك با مدعاى فقهى در هر مسأله، و قوت تحقيق او كه بحق، عنوان محقق را در كلمات بزرگان براى او تثبيت كرده است، همراه با نوآورى و شجاعت علمى، از جمله ى خصوصياتى است كه وى را شايسته ى عنوان شيخ الطائفه و حبر محقق در كلمات مرحومين مجلسى و وحيد بهبهانى، و كتاب مجمع الفائده ى او را - بنابر معرفى بهبهانى رحمه الله - نوشته يى بى نظير در ميان كتب متقدمين و متاخرين و موجب شگفتى و حيرت خردمندان و انديشه وران قرار داده است.
رتبه ى مثال زدنى و منحصر به فرد او در تقوا و ورع چنان است كه مُحَشِّىِ جليل القدر مجمع الفائده، او را از جمله ى كسانى مى شمرد كه فرشتگان كمر به خدمت آنان بسته اند و بزرگانى چون صاحب جواهر كه آراء فقهى او را مورد خدشه قرار داده اند، بدان اعتراف كرده اند.
حوزه ى مبار كه نجف تجديد حيات علمى خود را مديون اوست و سلسله ى بى انتهاى فقهاى شيعه ى ايرانى تبار پس از دوره هاى نخستين فقاهت شيعه، آغاز گشته با شخصيت ممتاز و والاى اوست.
انتظار مى رود كه معرفى اين بزرگمرد و تحليل شيوه ى علمى و آراء فقهى او، براى حوزه هاى علمى و حلقه هاى درس روزگار ما، افقهايى تازه در روش فقاهت بگشايد و فقه اين روزگار را كه به استحكام و شمول و سهولت نيازمند است، هر چه غنى تر سازد.
اينجانب از علماء و فضلاى محترم حوزه ى علميه ى قم و نيز بزرگان و دانشوران شهر كهن اردبيل - كه صدف اين گوهر تابناك بوده است - به خاطر اقدام به اين مهم، سپاسگزارى مى كنم و اميدوارم كار بزرگ آنان با برگزارى اين مجمع علمى - تحقيقى پايان نيابد و بركات آن در محيط علمى - فقهى ما ماندگار باشد. از خداوند متعال دوام توفيقات شما عزيزان و از حضرت بقيه الله اعظم روحى فداه توجهات ويژه اش را به همگان مسألت مى نمايم.
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
سيد على خامنه اى
21/6/75
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /