پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار مسؤولان نهاد نمايندگى ولى‏فقيه در دانشگاه ها

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز در ديدار مسؤولان نهاد نمايندگى ولى فقيه در دانشگاهها تأكيد كردند اسلامى كردن دانشگاهها مسأله اى بسيار مهم و داراى ابعاد گوناگون است و آينده كشور و انقلاب نيز به آن وابسته است.
مقام معظم رهبرى در تبيين ويژگيهاى دانشگاه اسلامى افزودند: در محيط اسلامى عاليترين سطوح كيفى علم و دانش، تازه ترين پديده هاى علمى و گسترده ترين و موفقترين تلاشهاى علمى همراه با روشن ترين جلوه هاى اخلاق دينى و ايمان اسلامى وجود دارند و براى تحقق هدفى چنين عظيم بايد ضمن برنامه ريزى كوتاه مدت و بلندمدت، و همراهى اين دو، كارهاى عميق، اساسى و واقعى را انجام داد.
حضرت آيت الله خامنه اى با تأكيد بر لزوم پرهيز از سطحى نگرى در برخورد با مسأله اسلامى كردن دانشگاهها، به برخى برداشتهاى سطحى و اشتباه اشاره كردند و افزودند: اينگونه كارها منحرف كردن مسأله از مسير حقيقى و ظلم به هدف عالى اسلامى كردن دانشگاههاست، آينده اين كشور و اين انقلاب، به اسلامى كردن دانشگاهها وابسته است و هنوز پيشرفت محسوسى در اين زمينه نبوده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با اشاره به تلاشهايى كه در سالهاى پس از پيروزى انقلاب اسلامى براى بهبود وضع دانشگاهها صورت گرفته افزودند: اسلامى كردن دانشگاهها امروز نياز به تلاش جدى دارد و در اين زمينه علاوه بر مسؤولان علاقه مند وزارتخانه هاى آموزش عالى و آموزش پزشكى شأن مسؤولان دفاتر نمايندگى بسيار والاست. البته بارها گفته ايم كه حوزه علميه بايد در كار اسلامى كردن دانشگاهها كمك كند و سهمى برعهده گيرد، اما بخش عمده اين سهم، مربوط به شما آقايان روحانى است كه با دانشگاهها آشنايى و ارتباط داريد كه مى توانيد براى تحقق اين امر مهم از بهترين و نزديكترين و مهم ترين روش استفاده كنيد.
مقام معظم رهبرى با اشاره به لزوم استفاده از شيوه هاى مناسب براى اسلامى كردن دانشگاهها فرمودند: ملاك و معيار براى حضور در مديريتهاى فرهنگى و دانشگاهى بايد اين باشد كه كار را به بهترين وجه انجام بدهند چون كار اسلامى آن است كه كار علمى قوى ، داخل در آن باشد و كار علمى ضعيف، اسلامى نيست. اين علم بايد بتواند امروز و فرداى كشور را تأمين كند، بايد بهترين علوم كه يك كشور و يك ملت را به خودكفايى علمى و عملى مى رساند، تحصيل بشود.
حضرت آيت الله خامنه اى با قدردانى از آيت الله جنتى و حجت الاسلام والمسلمين صدر و ديگر مسؤولان نهاد نمايندگى ولى فقيه در دانشگاهها افزودند: حضور اين نهاد را در دانشگاهها كاملا ضرورى و واجب مى دانم و بر حضور اين نهاد، اصرار مى ورزم و بر تصويب مقرراتى كه دست اين نهاد را به قدر اختياراتى كه لازم دارد، باز بگذارد؛ تأكيد مى كنم و اين كار به عهده شوراى عالى انقلاب فرهنگى و بقيه دستگاههاى ذيربط است كه آنچه نشده است، انجام بگيرد و اين حركت به طور وسيع تر ادامه يابد.
حضرت آيت الله خامنه اى هدف اصلى از حضور روحانيان در دانشگاهها را تبيين علمى دين و انتقال عملى ارزشها و رفتار اسلامى خواندند و افزودند: روحانيت، دانش دين و معارف اسلامى را در دانشگاهها بصورت قوى، منطقى و كاملا مستدل و قابل ارائه و متناسب با سطح فهم دانشگاهيان مطرح مى كنند اما مهمتر از آن تأثير رفتار و عملكرد روحانيون در تقويت ايمان مذهبى دانشگاهيان است زيرا علماى دين همواره مشعل راهگشايى بوده اند كه مردم را بارفتار، روش زندگى و شيوه برخورد با مسائل، به دين دعوت كرده اند. مقام معظم رهبرى فلسفه حضور روحانيت در دانشگاهها را ضرورت ثمربخشى اين مراكز علمى توصيف كردند و افزودند: اين حضور به معناى دخالت در امور اجرايى و مديريتها نيست. بعضى اين گونه تعبير نكنند كه روحانيون مى خواهند به دانشگاه، دست اندازى كنند. دانشگاهها براى خود، مديريت، سياست گذار و كارگزارانى دارد كه هر يك كار خود را انجام مى دهند. علما و روحانيون هم در چارچوب وظايف و مقررات مربوطه، فعاليت خواهند كرد و در صورتى كه حضور آنان همراه با اجازه و ميدان كار نباشد حضور لغو و بيهوده اى است.
حضرت آيت الله خامنه اى همچنين تصريح كردند جوان به مقتضاى دوره جوانى نيازمند آن است كه خود را در پناه يك روح بزرگ و نيكخواه، فكر بلند و نفس مهربان و صبور قرار دهد و روحانيان در دانشگاهها مى توانند با همدلى و راهنمايى و طبابت روحى و معنوى اين نياز جوانان را برآورده سازند و ملجأ و پناه روحى آنها قرار گيرند.
در اين ديدار قبل از سخنان مقام معظم رهبرى آيت الله جنتى رئيس شوراى نمايندگان مقام معظم رهبرى در دانشگاهها و حجت الاسلام والمسلمين صدر رئيس نهاد نمايندگى ولى فقيه در دانشگاهها در گزارشهاى كوتاهى، برنامه ريزيهاى كوتاه مدت، ميان مدت و دراز مدت را براى تحقق هدف اسلامى كردن دانشگاهها برشمردند و خواستار رهنمودهاى رهبر معظم انقلاب اسلامى در اين زمينه شدند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /