پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار اعضاي شوراي عالي و مدير حوزه علميه قم

حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي امروز در ديدار اعضاي شوراي عالي و مدير حوزه علميه قم با ايشان تأكيد كردند حوزه عليمه بايد با برنامه ريزي صحيح و بكارگيري ابزارها و شيوه هاي پيشرفته به گونه اي حركت كند كه امكان دست يابي و استفاده از عمق ذخائر عظيم علمي و معنوي آن، سهل الوصل تر شود و به نقطه اي برسد كه قادر به پاسخگويي و تأمين كليه نيازهاي ايران و جهان اسلام باشد.
مقام معظم رهبري در اين ديدار كه در هفته اول آغاز سال تحصيلي حوزه هاي عليمه انجام شد، با قدرداني از زحمات اعضاي شوراي عالي و مدير حوزه علميه قم به دليل قبول اين مسئوليت بسيار سنگين افزودند: نياز به حوزه علميه چه در سطح كشور و چه در سطح جهان، هر روز بيشتر احساس مي شود و اگر امروز حوزه، پشتيبان و خدمتگزار اهداف نظام اسلامي نباشد و ذخيره عميق آن به بهترين وجه به كار گرفته نشود؛
اهداف نظام اسلامي يعني اعلاء كلمه اسلام، گسترش تفكر اسلامي به اقصي نقاط عالم و تعميق آن در ملت ايران و ديگر ملتهاي مسلمان، محقق نخواهد شد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به پيشرفتهاي سريع و وسيع جهان امروز در روشهاي آموزشي، تعليم، تعلم و تقسيم علوم تصريح كردند: حوزه علميه از لحاظ محتوا و ماهيت مطالب و توان علمي، معنوي و تقوايي، هيچ كمبودي ندارد. بايد با استفاده از پيشرفتهاي علمي در مسائل سازماني و روشها و به كارگيري شيوه ها و ابزارهاي مختلف، امكان استفاده بهتر و سهل الوصول تر از اين محتوا را فراهم آورد.
مقام معظم رهبري با تأكيد بر لزوم تعمق و تأمل در مسئله كتابهاي درسي و "شيوه ها و برنامه ريزي آموزشي" حوزه، اين مسئله را امري بسيار جدي خواندند و افزودند: بايد با دقت در اهداف مورد نظر مقاطع مختلف آموزشي حوزه، تغيير حجم برخي متون و كوتاه كردن طول مدت كلي آموزش، حركت حوزه علميه را براي دستيابي به اهداف متعالي تسريع كرد. حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به لزوم توجه كامل به رشته كلام در حوزه علميه بموازت پرداختن به "فقه"، افزودند: طرح مباحث كلامي با توجه به تشكيكهاي فراواني كه در مسائل اعتقادي مي شود، نيازي بسيار جدي است چرا كه بدون تعميق عقايد و باروها، نمي توان محيط ها وانسانها را اسلامي ساخت، اسلامي كردن دانشگاهها و ديگر محيطهاي آموزشي، نياز به تهيه كتابهاي مناسب و بويژه، تربيت مبلغ و مدرس توانا و آگاه دارد و حوزه بايد در اين جهت نيز همكاري و مساعدت جدي كند.
مقام معظم رهبري همچنين با بيان رهنمود هاي لازم در زمينه برخي مسائل حوزه و طلاب تصريح كردند: استقرار نظام اسلامي امكان اداء مسئوليت سنگين حوزه ها را فراهم آورده و بايد با استفاده از اين فرصت، بگونه اي عمل كرد كه رضايت خداوند حاصل شود. در اين ديدار پيش از سخنان مقام معظم رهبري، آيت الله استادي مدير حوزه علميه قم، از برنامه ريزي ها و تلاش هاي انجام شده در زمينه هاي سياستگذاري، تغيير نظام آموزشي، توجه حوزه علميه به نيازهاي روز، برنامه ريزي جديد مدارس علميه در قم، حل برخي مشكلات طلاب و همچنين افزايش چشمگير داوطلبان تحصيل در حوزه علميه گزارشي بيان كرد. و با طرح برخي مشكلات حوزه هاي علميه شهرستان ها و طلاب حوزه علميه، خواستار رهنمودهاي مقام رهبري شد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /