پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار رئيس جمهور، معاونين رئيس جمهور و اعضاى هيأت دولت

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز در ديدار رئيس جمهور، معاونين رئيس جمهور و اعضاى هيأت دولت با ايشان ضمن تجليل از فعاليتها و تلاشهاى آقاى هاشمى رفسنجانى و هيأت وزيران، طى سخنان مهمى بر لزوم استمرار حركت سازندگى همراه با توجه كامل به ارزشهاى اسلامى - انقلابى تأكيد كردند.
در اين ديدار كه در آخرين روز از هفته دولت و سالروز شهادت شهيدان بزرگوار رجايى و باهنر صورت گرفت، مقام معظم رهبرى با تبريك هفته دولت، اين مناسبت را فرصت مغتنمى براى قدرشناسى از مسؤولان و دست اندركاران امور اجرايى كشور و نيز خرسند كردن مردم از طريق آشنايى آنها با برنامه ها و فعاليتهاى انجام شده توصيف كردند و افزودند: در اين هفته مردم تا حدودى مطلع شدند كه وعده هاى نظام و دولت خدمتگزار در مقام عمل نيز تحقق يافته است.
حضرت آيت الله خامنه اى خروج از معضلات و تنگناهاى دوران بعد از جنگ را هنر بزرگ دولت و مسؤولان برشمردند و در تبيين اين امر بسيار مهم گفتند: جنگ جدا از دستاوردهاى عظيم معنوى از لحاظ شهادت بهترين جوانان كشور و خسارات و ويرانيهاى ببار آمده و همچنين گرفتن فرصت سازندگى و بازسازى، زيانهاى بزرگى بر كشور تحميل كرد. اما در سالهاى اخير براى جبران اين خسارتها و سازندگى كشور كارهاى بسيار بزرگى شده است. بگونه اى كه مى توان گفت: ايجاد زير ساخت مستحكم اقتصادى كه در سالهاى نه چندان دور تنها يك آرزو به شمار مى آمد، اكنون تحقق يافته و اين افتخار ناشى از كار خستگى ناپذير و بى وقفه و مديريتهاى علاقمند بويژه مديريت قوى و بسيار خوب شخص رئيس جمهور است كه بدون آن، دستاوردهاى اخير قابل حصول نبود.
مقام معظم رهبرى استحكام و اعتلاى سياسى داخلى و خارجى نظام را از جمله آثار حركت توسعه و سازندگى خواندند و افزودند: در سالهاى اخير در زمينه هاى فرهنگى نيز انصافا كارهاى با ارزشى انجام شده كه بايد اينگونه كارها با جديت و گستردگى بيشتر دنبال شود.
حضرت آيت الله خامنه اى با تأكيد بر لزوم استمرار فعاليتهاى سازندگى گفتند: نبايد به دليل سال پايانى دولت فعلى، حتى اندكى در فعاليتهاى سازندگى سستى ايجاد شود چرا كه برمبناى طبيعت نظام اسلامى و قانون اساسى، سياستهاى كشور، سياستهاى واحد، مستمر و داراى روال ثابتى است. بنا بر اين حركت سازندگى بايد همچنان با قوت و قدرت ادامه يابد.
مقام معظم رهبرى لزوم توجه كامل و هميشگى به ارزشها و اهداف متعالى نظام را خاطرنشان كردند و افزودند: سازندگى و توسعه زمينه ساز اعتلاى نظام اسلامى در جهان است اما در تمامى اين فعاليتها حتى لحظه اى نبايد از ارزشهاى اسلامى و انقلابى غفلت شود.
حضرت آيت الله خامنه اى با اشاره به دو ديدگاه موجود در مورد سازندگى و حفظ ارزشها ، يعنى ديدگاهى كه با تكيه صرف بر ارزشها، توسعه را داراى اهميت كمى مى داند و نيز ديدگاهى كه سازندگى را در درجه اول اهميت بر مى شمارد، تصريح كردند هيچكدام از اين دو نظريه در محتواى خود لزوما رد حرف ديگر نيست. كشور بايد از همه ابعاد ساخته شود اما در هر حال ارزشهاى معنوى بايد در نظر باشد. چرا كه در غير اين صورت توسعه به مفهوم واقعى تحقق نمى يابد و نخواهد توانست قدرت دين و احكام الهى را در اداره جوامع بشرى به دنيا نشان دهد.
مقام معظم رهبرى اعتماد به نفس مسؤولان و مديران كشور را اصلى اساسى و عامل پيشرفت واقعى جامعه خواندند و گفتند: اين واقعيت كه استعداد و توان نيروهاى داخلى و تحليل و فهم خودى از مسائل مى تواند كشور را به پيش ببرد بايد در باور نسل جوان و سطوح مختلف مديريتى كشور تعميق يابد و در اين راه عدم وابستگى به تحليلها و نظريات و ارزيابيهاى بيگانه ارزشى اساسى است.
حضرت آيت الله خامنه اى با تأكيد بر لزوم توجه كامل به عدالت اجتماعى و رسيدگى به همه قشرها، مشاركت مردم در همه زمينه ها را از جمله اصول انقلاب اسلامى برشمردند و گفتند: تمتع قشرهاى مختلف مردم از امكانات مشاركت در امور بايد متعادل باشد و بگونه اى عمل نشود كه برخى افراد زرنگ حتى با استفاده از قوانين بتوانند در سايه مسأله مشاركت در امور، ثروتهاى بادآورده جمع كنند. لازمه وجود ثروتهاى كلان و بادآورده برخيها، استمرار فقر و محروميت برخى قشرهاست و تا وقتى اين وضع ادامه يابد فقر ريشه كن نمى شود.
مقام معظم رهبرى با اشاره به اين كه براى جلوگيرى از سوء استفاده غير منطقى منجر به ثروتهاى كلان در صورت لزوم برخى قوانين و مقررات نيز بايد تغيير كنند، افزودند: بايد تلاش كرد امر مشاركت مردم در مسايل منجر به فاصله بيشتر قشرهاى مختلف نشود.
حضرت آيت الله خامنه اى حل مشكلاتى نظير تورم، ضعف قدرت خريد مردم و مسأله ارزش پول ملى را مورد توجه قرار دادند و افزود: برخى از مشكلات موجود آثار طبيعى فعاليتهاى سازندگى دراز مدت است و البته با آشكارتر شدن نتايج فعاليتهاى زيربنايى انجام شده، اين مشكلات در دراز مدت حل خواهد شد. اما در كوتاه مدت نيز براى حل اين مشكلات خاص خصوصا حفظ ارزش پول ملى و بالا رفتن قدرت خريد مردم بايد تلاش مضاعفى انجام شود.
مقام معظم رهبرى توجه به ايثارگران را در بخشهاى مختلف از جمله سپردن مسؤوليتها و مديريتها به آنان، ضرورى خواندند و افزودند: همه مسؤولان و ملت مديون ايثار و فداكارى حماسه آفرينان دفاع مقدس و صبر و پايدارى خانواده هاى معظم شهدا هستند و بايد مراقب بود كه در هيچ بخشى حق اين افراد ضايع نشود و به آنها رسيدگى و توجه كامل گردد.
حضرت آيت الله خامنه اى همچنين با اشاره به برخوردارى مسؤولان كشور از مسائل معنوى، لزوم اجتناب از ملاحظات شخصى و گروهى را در همه احوالات خاطر نشان كردند و با تبيين لزوم توجه مستمر به ناظر بودن خداوند در همه اعمال و نيات فرمودند: مراقبت از نفس هنگام پذيرفتن مسؤوليتها و وظايف سنگين، بسيار ضرورى تر و دشوارتر است و در اينگونه امور بهتر است از وارد شدن به هر كارى بجز مسؤوليت ويژه خود، اجتناب كرد.
مقام معظم رهبرى در پايان با قدردانى از خدمات هيأت وزيران تصريح كردند ان شاءالله خداوند نيز از شما راضى خواهد بود.
در اين ديدار، قبل از سخنان مقام معظم رهبرى، آقاى هاشمى رفسنجانى رئيس جمهور ، با گراميداشت ياد شهيدان رجايى و باهنر، در گزارشى از فعاليتهاى انجام شده گفتند: مهمترين ويژگى دوره هشت ساله اخير، فعاليتهاى برنامه ريزى شده بوده است كه اين كار به دليل طبيعت جنگ، در آن زمان مقدور نبود اما اكنون كشور در پرتو اجراء برنامه هاى توسعه، زيرساخت مستحكمى پيدا كرده است. رئيس جمهور با تشكر و قدردانى از توجهات، هدايتها و حمايتهاى مقام معظم رهبرى ، رهنمودهاى ايشان را در پيشبرد اهداف دولت بسيار كارساز و مؤثر خواندند و با سپاس از همكارى جدى و مؤثر قواى مقننه و قضائيه در اجراء طرحها و برنامه هاى دولت افزودند: تجربه فعاليت برنامه ريزى شده، تجربه خوبى براى انقلاب و نظام است و ارزيابى فعاليتهاى انجام شده نشان مى دهد كه اهداف مورد نظر با تلاش همه جانبه محقق شده است.
آقاى هاشمى رفسنجانى با قدردانى از مردم به دليل حضور در صحنه هاى مختلف و فهم ضروريات توسعه از جمله تحمل برخى مشكلات افزودند: روال سازندگى امروز در جامعه به صورت يك ارزش در آمده و اميدواريم با توجه به استحكام بنيانى كشور، آثار فعاليتهاى و سرمايه گذاريهاى زيربنايى، در آينده بيشتر آشكار شود.
و افزودند: بسيارى از اشعار حزين لاهيجى از لحاظ روانى، سلاست، پرمغزى و زيبايى لفظ، فوق العاده است. حضرت الله خامنه اى حزين لاهيجى را از لحاظ قدرت نويسندگى و عمق عرفان و حكمت، شخصيتى برجسته خواندند و گفتند: در زمينه شناساندن اين مرد بزرگ هر قدر كار شود از رش دارد و برگزارى كنگره بزرگداشت او انصافا كار با ارزشى است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با تأكيد بر لزوم جمع آورى و چاپ مناسب آثار حزين لاهيجى و كار دقيق بر روى مطالب و آثار عرفانى او، به شخصيتهاى برجسته منطقه لاهيجان اشاره و بر لزوم تلاش بيشتر براى شناساندن آنها به جامعه تأكيد كردند.
در اين ديدار، پيش از سخنان مقام معظم رهبرى، حجت الاسلام والمسلمين زين العابدين قربانى دبير ستاد كنگره بزرگداشت حزين لاهيجى، گزارش كوتاهى در مورد چگونگى برگزارى اين كنگره و جمع آورى و تدوين آثار اين حكيم و عارف و شاعر برجسته، به استحضار رساند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /