پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار وزير معادن و فلزات و رؤسا و اعضاى هيأت مديره ذوب آهن و توليد فولاد

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى شب گذشته در ديدار وزير معادن و فلزات و رؤسا و اعضاى هيأت مديره شركتهاى ذوب آهن و توليد فولاد با ايشان، طى سخنانى از تلاشهاى به عمل آمده در جهت نوآورى و نوسازى در صنايع فولاد و نيز بازشناسى، حفظ و استحصال معادن كشور تمجيد كردند و موفقيتهاى به دست آمده را نويدبخش و محصول تفكر اسلامى، اعتماد به نفس و استعداد و هوشمندى مردم ايران دانستند.
مقام معظم رهبرى در اين ديدار با تأكيد بر نامحدود بودن زمينه هاى پيشرفت در ايران اسلامى فرمودند: ملت ايران نيازمند فداكارى و تلاشهاى خالصانه نيروهاى با استعداد ميهن اسلامى است و كسانى كه در اين راه گام بر مى دارند، بايد استمرار توفيق خود را از خداوند متعال درخواست كنند و براى اعتلاى ميهن و مردم خويش، فداكارى و مجاهدت را سرلوحه كار خود قرار دهند.
حضرت آيت الله خامنه اى با تأكيد بر اهميت كشف استعدادهاى انسانى و طبيعى در كشور فرمودند: ايران امروز كشورى است كه در گذشته، وجود كارخانه فولاد در آن، يك روياى دست نيافتنى محسوب مى شد، اما اين ملت با استفاده از نيروهاى مستعد خود، محصولات معدنى ايران را استحصال كرد و در تمامى بخشهايى كه حيات دوباره منابع طبيعى و انسانى ايران محسوب مى شود، به پيشرفتهاى بزرگ و چشمگيرى دست يافت.
موفقيتهاى بسيار مهم و حياتى ايران اسلامى ثمره اعتماد به نفس ملت ايران و نسپردن كليد گنجينه هاى اين كشور به بيگانگان است و اين همان گوهر ارزشمندى است كه جهان بينى اسلامى، انقلاب و نظامى اسلامى به اين كشور بخشيده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى موفقيتها و پيشرفتهاى هر چه بيشتر ايران اسلامى را در عرصه هاى مختلف، امكان پذير دانستند و فرمودند: كشور ايران با ظرفيت انسانى و طبيعى موجود قادر است حتى بدون ايجاد تغييرات عمده در بافتها و كيفيتهاى ادارى و تشكيلاتى خود، تا ده برابر آنچه كه امروز تصور مى شود، پيشرفت كند و در عين حال موازين و اصول خود را در حراست از ارزشهاى حقيقى نظام اسلامى مراعات نمايد.
مقام معظم رهبرى در بخش ديگرى از سخنانشان، ضرورت خارج كردن كشور از اسارت منبع زوال پذير نفت را مورد تأكيد قرار دادند و فرمودند: رگ حيات ايران وابسته به نفت بوده است، اما حركت نظام اسلامى بايد بگونه اى باشد كه نفت را اسير خود كند زيرا دولت مقتدر، دولتى است كه بتواند اراده خويش را در آنچه كه قلمرو قانونى اوست، تحكيم بخشد و بر همين اساس دولت اسلامى ايران بايد بتواند هرگاه كه مصلحت دانست، صادرات نفت را به هر ميزان كه مايل بود، كاهش دهد. نفت بايد فروخته شود اما كجا، چه اندازه، در چه شرايطى و به چه كسانى ؟ اينها سؤالهاى تعيين كننده اى است و ما بايد در جهت تغيير وضعيت كنونى تلاش كنيم.
حضرت آيت الله خامنه اى ضرورت افزايش صادرات غيرنفتى ايران و نيز فعال شدن تمامى بخشهاى توليدى كشور را خاطرنشان كردند و خطاب به دست اندركاران ذوب آهن و توليد فولاد در كشور فرمودند: شما بايد كارى كنيد كه دولت ايران بتواند خود را از اتكا به ارز حاصل از فروش نفت رها كند و براى اين منظور لازم است نيروهاى خوب و كارامد و استعدادهاى موجود در بخشهاى مختلف بكار گرفته شوند تا پيشرفتهاى روزافزون و هر چه بيشتر را براى ميهن اسلامى به ارمغان آورند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى ضرورت برنامه ريزى در جهت خارج كردن دولت از اتكا بر درآمدهاى نفتى را مورد تأكيد قرار دادند و فرمودند: حادثه جنگ تحميلى فرصت برنامه ريزى براى چنين كار مهمى را از ملت ايران گرفت اما پس از خاتمه جنگ، اين كار شروع شد و بايد با دقت هر چه بيشترى ادامه پيدا كند. چشم انداز آينده كشور نشان مى دهد كه اگر بيست، تا سى سال براساس جهتگيرى و شتابى كه از سال 1369 به اين سو داشتيم حركت كنيم، به نقطه مطلوب خواهيم رسيد و براى اين منظور هر بخشى در كشور بايد تلاش خود را بر پيشرفت و تاختن و مسابقه گذاشتن با بخشهاى ديگر متمركز كند.
مقام معظم رهبرى تقويت روحيه كار و عشق و ايمان به كار براى خدا را ضرورى دانستند و در پايان سخنانشان ضمن تقدير از مجموعه دست اندركاران بخشهاى مختلف معادن و فلزات كشور فرمودند: حركتى كه شما شروع كرديد متكى بر روحيه عشق و ايمان است و اينجانب از كسانى كه در مجموعه پيشرفتهاى وزارت معادن و فلزات ابتكار به خرج دادند و تلاش موفقى را به انجام رساندند صميمانه تشكر مى كنم و بر اين نكته تأكيد مى ورزم كه در بخشهاى مختلف تشكيلات دولتى بايد از نيروهاى مؤمن و حزب الهى استفاده شود زيرا اين اقدام، روحيه عشق و ايمان را در محيط كار تأمين و تقويت خواهد كرد.
بر پايه همين گزارش پيش از سخنان حضرت آيت الله خامنه اى، آقاى محلوجى وزير معادن و فلزات گزارشى از پيشرفتهاى به دست آمده در بخش معادن و فلزات را به استحضار رساند و طى آن به افزايش معادن فعال كشور، رشد توليد مواد معدنى از 46 ميليون تن به 75 ميليون تن در سال و صدور آن به 23 كشور صنعتى جهان اشاره كرد.
وى همچنين توانائيهاى فنى متخصصين ايرانى را در طراحى ساخت، نصب و بهره بردارى از كارخانجات عظيم انواع فلزات خاطرنشان كرد و گفت: در سال 1370 ايران در رديف چهل و نهمين توليدكننده فولاد دنيا بود اما اكنون به بيست و چهارمين كشور توليدكننده فولاد تبديل شده است .ايران بزرگترين توليدكننده آهن اسفنجى جهان است و بزودى اولين توليدكننده فلز روى در خاورميانه خواهد بود.
وزير معادن و فلزات در اين ديدار همچنين اعلام كرد كه برنامه بيست ساله كشور در بخش معادن و فلزات تهيه و تدوين شده است.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /