پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار اعضاى شوراى عالى كنگره بزرگداشت علامه مقدس اردبيلى(رض

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى پيش از ظهر امروز در ديدار اعضاى شوراى عالى كنگره بزرگداشت علامه مقدس اردبيلى(رض) با ايشان طى سخنانى شجاعت محقق اردبيلى را در صدور آراء مختلف فقهى مورد ستايش قرار دادند و تأثيرپذيرى بزرگانى چون مرحوم وحيد بهبهانى از محضر مقدس اردبيلى را دليلى بر مقام رفيع علمى و معنوى وى دانستند.
مقام معظم رهبرى از مقدس اردبيلى به عنوان سرسلسله علماى بزرگ ايرانى در تاريخ فقاهت شيعه نام بردند و فرمودند: پس از محقق اردبيلى، علماى برجسته فقه شيعه عموما ايرانى هستند و در اين ارتباط بيشترين شرف، متعلق به صفويه است و اينجانب بر خلاف كسانى كه صفويه را در چشمها ضد ارزش كردند، تأكيد مى كنم كه صفويه بزرگترين حق را به دانش، فقاهت و كلام شيعى دارند زيرا آنها بودند كه راه را باز كردند و علماى شيعه را در اين سطح پرورش و پرواز دادند.
حضرت آيت الله خامنه اى محقق اردبيلى را يكى از مقاطع اساسى تاريخ فقه شيعه توصيف كردند و فرمودند: مرحوم مقدس اردبيلى نجف را مسند و پايگاه علمى خود قرار داد كه اين خود يكى از خصوصيات وى محسوب مى شود زيرا اين مركز علمى همچنان پابرجا ماند و در زمان شيخ انصارى به اوج خود رسيد. مرحوم مقدس اردبيلى همچنين فقه عميق، دقيق و كاملا محققانه اى را عرضه كرده است كه از اين جهت نيز شخصيتى عظيم و برجسته محسوب مى شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامى جنبه هاى معنوى و زهد بى نظير مقدس اردبيلى را مورد تأكيد قرار دادند و در پايان سخنانشان از اعضاى شوراى عالى كنگره بزرگداشت مقام علمى مرحوم مقدس اردبيلى به سبب پذيرفتن اين مسؤوليت مهم و اساسى تقدير و تشكر كردند.
پيش از سخنان مقام معظم رهبرى، آيت الله مشكينى و حجت الاسلام والمسلمين استادى هر يك در سخنان كوتاهى به ابعاد علمى و معنوى مرحوم مقدس اردبيلى اشاره كردند و گزارشى از اقدامات انجام شده براى برگزارى كنگره بزرگداشت وى را به استحضار رساندند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /