پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار رئيس و جمعى از قضات ديوان عالى كشور

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى پيش از ظهر امروز در ديدار رئيس و جمعى از قضات ديوان عالى كشور با ايشان طى سخنانى بر اهميت سلامت قوه قضائيه در جهت قانونمندى رفتارهاى مردم و نيز رسيدن به اهداف نظام جمهورى اسلامى ايران از طريق قانون تأكيد كردند و اهتمام مستمر دستگاه قضايى را در احقاق حق و ابطال باطل مورد تمجيد قرار دادند.
مقام معظم رهبرى در اين ديدار از قضات ديوان عالى كشور به عنوان اركان علمى و فكرى قوه قضاييه نام بردند و فرمودند: قوه قضاييه يك مجموعه، مرتبط و متصل به يكديگر است كه مديريت اين قوه مغز آن و ديوان عالى كشور قلب آن در نظر گرفته مى شوند، بنا بر اين ديوان عالى كشور به لحاظ فكر، علم، احاطه و خبرويت خود در واقع تأمين كننده نيازهاى معنوى اين دستگاه و تصحيح كننده كمبودها و خطاهاى رفتارى آن محسوب مى شود و براى تضمين سلامت ساير اندامهاى مجموعه دستگاه قضايى بايد خوب، منظم و دقيق كار كند.
حضرت آيت الله خامنه اى بر افزايش كارايى قوه قضاييه، با توجه به حكومت قوانين اسلامى بر آن تأكيد كردند و فرمودند: روال فعاليت قوه قضاييه بر عدالتخواهى، احقاق حق و ابطال باطل است و قضات و مستشاران ديوان عالى كشور و بخشهاى ديگر قوه قضاييه همت خود را براى تحقق اين مهم بكار بسته اند اما با وجود پيشرفتهاى زيادى كه در اين زمينه به دست آمده است، بايد قوه قضاييه را در وضعيتى مشاهده كنيم كه به معناى حقيقى كلمه دادرس درماندگان و مظلومين در سراسر كشور باشد و به مانند فروغ اميدى به دل هر فرد ايرانى با هر شغل، عقيده، فكر و مذهبى كه دارد نور بتاباند و ملجأ و پناه هر فرد مظلوم و مغبونى باشد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با تأكيد بر ضرورت رعايت حدود قانون در امر قضا فرمودند: هميشه در مقابل ظواهر قانونى، يك روح و باطنى وجود دارد كه نبايد از آن غفلت شود. هيأت عمومى مى تواند با رعايت قانونمندى قوه قضاييه حق را بيابد و دست برخى افراد ناحق اما زرنگ، قانوندان و برخوردار از وكيل زبردست را كه توانسته اند به كار خود صورت قانونى بدهند كوتاه كنند.
مقام معظم رهبرى از پيشرفت كار ديوان عالى كشور و حل و فصل پرونده هاى عقب افتاده تمجيد كردند و فرمودند: ديوان عالى كشور امروز برخوردار از مجموعه قضاتى پارسا و پاكدامن است و بايد از وجود جناب آقاى محمدى گيلانى نيز كه از چهره هاى برجسته و مفاخر نظام جمهورى اسلامى و اركان كشور محسوب مى شوند و داراى مراتب عاليه علمى و نيز صفا و معنويت هستند استفاده لازم به عمل آيد.
بر پايه همين گزارش پيش از سخنان حضرت آيت الله خامنه اى، آيت الله محمدى گيلانى رئيس ديوان عالى كشور در سخنان كوتاهى به زهد و وارستگى اخلاقى قضات اين ديوان اشاره كرد و گفت: قضات ديوان عالى كشور صاحبنظران در حقوق و جزا هستند و وظايف خود را بر اساس شرف، انسانيت و عزت نفس انجام مى دهند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /