پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پيام به مناسبت افتتاح دوره پنجم مجلس شوراى اسلامى

متن پيام حضرت آيةاللَّه خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى به مناسبت افتتاح دوره پنجم مجلس شوراى اسلامى كه امروز صبح توسط حجت الاسلام والمسلمين محمدى گلپايگانى مسؤول دفتر مقام معظم رهبرى در محل مجلس شوراى اسلامى قرائت گرديد.
بسم الله الرحمن الرحيم
با تفضلات الهى و عنايات حضرت بقيه الله (ارواحنا فداه)، اكنون مجلس شوراى اسلامى كه يكى از زيباترين جلوه هاى مردم سالارى در نظام جمهورى اسلامى است، براى يك دوره ى چهارساله ى ديگر قدم در راه مى گذارد و محصول انتخابات پرشور و پرتلاش اخير، كار و تكليف قانونى خود را آغاز مى كند. خداوند قادر متعال را بر اين موفقيت و نعمت بزرگ سپاس مى گويم، و از ملت عظيم الشأن ايران كه با اراده ى قوى و ذهن بيدار و ايمان شورانگيز خود اين بار نيز بر مكر دشمنان فائق آمده، راه عزت و سعادت خود را در پرتو راهنمائيها و نصايح امام راحل شناخته و پيمودند، تشكر مى كنم. همچنين در اين فرصت از نمايندگان محترم دوره ى چهارم مجلس به خاطر تلاش چهارساله ى آنان در راه اعتلاى كشور در زير پرچم عزيز و سربلند اسلام، قدردانى كرده بويژه زحمات دلسوزانه ى رئيس محترم و هيأتهاى رئيسه ى آن دوره را گرامى مى دارم و اميدوارم خداوند به يكايك آن برادران و خواهران به قدر مجاهدتى كه كرده و اخلاصى كه ورزيده اند، اجر جزيل عنايت فرمايد.
برعهده ى همه ى آحاد ملت و مخصوصا مسؤولان بخشهاى مختلف و بالاخص نمايندگان دوره ى پنجم مجلس شوراى اسلامى است كه نعمت تشكيل مجلس مردمى را در موعد مقرر قانونى كه به همت دست اندركاران امور انتخابات فراهم گشته است قدر دانسته خداى بزرگ را بر اين دستاورد گرانبها كه مايه ى عزت كشور و سربلندى ملت انقلابى ما است، شكر گزارند.
اين حركت متين و مداوم كه در طول سالهاى پرحادثه ى انقلاب و در ميان همه ى دشواريهاى گوناگون شانزده سال اخير، بى وقفه ادامه داشته، نمايشگر ثبات كشور و پويايى انقلاب و بيدارى مردم و توانايى مسؤولان است. و در وراى اين همه، نمايشگر لطف و فضل الهى بر اين ملت و اين كشور، و نشانه ى دست اعانتى است كه به بركت اخلاص مؤمنان و فداكارى جوانان و خون شهيدان و گذشت ايثارگران اين ملت، از آستين قدرت كامله ى الهى به يارى آنان بر آمده است.
اينجانب با تضرع و ابتهال به درگاه حضرت بارى تعالى، تداوم اين چشمه ى فياض را از ذات مقدسش مسألت مى كنم و نكاتى را كه با توجه به شرايط كنونى كشور و اوضاع و احوال فعلى جهان، تذكر آن لازم و رعايت آن، وظيفه ى حتمى است، به عرض شما نمايندگان محترم و منتخب مردم در دوره ى پنجم مجلس شوراى اسلامى مى رسانم:
1 - نخستين نكته ناظر به جهتگيرى كلى مجلس است كه بايد در سمت و سوى هدفها و شعارها و ارزشهاى متعالى اسلام باشد. اين نكته اگر چه با توجه به اين كه مجلس، عصاره ى ملت مسلمان و انقلابى و محصول انقلاب اسلامى است، سخن تازه يى نيست و توصيف افتخارآميز « اسلامى » در دنباله ى نام مجلس شورا خود گوياى طبيعت و جهت آن هست، ليكن در وضع كنونى كشور كه بحمدالله حركت سازندگى با شتاب و استحكام، در حال اوجگيرى است، توجه و اعتناء به اين خصوصيت، نقش و اهميت تازه يى مى يابد. شايد يكى از عوارض دوران سازندگى در نظامهاى ارزشى آن است كه برخى افراد ساده انديش و ظاهر بين را از نقش عامل ايمان و عقيده و اصول پايه يى نظام غافل مى سازد و اين پندار غلط را بر آنان مسلط مى كند كه گويا با ورود به مراحل پيشرفت سازندگى كشور، دوران شعارهاى مقدس و ارزش هاى اصيل به سر آمده است. اين تصور باطل همراه با برخى انگيزه هاى مادى و شخصى موجب آن مى شود كه اينگونه اشخاص ارزشها را مورد بى اعتنايى قرار داده، رابطه ى تنه و شاخه را با ريشه، انكار كنند. براى پيشگيرى از اين پديده ى خطرناك، بر زبدگان ملت است كه در همه ى برنامه ريزيها به نقش بنيانى ارزشهاى اسلام و انقلاب تكيه يى حقيقى - و نه زبانى و ظاهرى - نشان دهند .
بديهى است كه هر ملتى براى تأمين سعادت و عزت خود نيازمند به حركت سازندگى در كشور خود مى باشد. مشكل ملتهايى كه نمى توانند با تلاش سازنده، كشور خود را از حضيض فقر و وابستگى و تبعيض و فساد سياسى و اخلاقى نجات دهند آن است كه: سازندگى را با فراموش كردن اصول ارزشى و اخلاقى و دينى صحيح، طلب مى كنند و به دنبال سراب سازندگى، خود را در دام بيگانگان يا در ورطه ى فساد مالى و سياسى و اخلاقى مى افكنند. نتيجه آن است كه به نام پيشرفت ظاهرى كشور، انسانيت و شرف و استقلال خود را از دست مى دهند، و غالبا حتى به سازندگى پايه هاى مادى كشور خود هم توفيق نمى يابند و دنيا و آخرت و ماده و معنى را يكجا فداى غفلت خود مى كنند.
جمهورى اسلامى مدعى سازندگى كشور و نجات ايران از عقب ماندگيهاى دوران ستمشاهى است، و امروز هر گامى در راه پيشرفت علمى و صنعتى و اقتصادى و هر اقدامى در وادى نوسازى كشور، دليلى بر حقانيت نظام مقدس جمهورى اسلامى و شاهدى بر درستى آن مدعا است. ولى هر اقدامى در راه توسعه ى اقتصادى و آبادسازى كشور در صورتى با توفيق همراه خواهد بود كه از تفكر و اصول اسلامى مايه بگيرد و در جهت تحكيم آرمانها و ارزشها و شعارهاى انقلاب اسلامى باشد. در اين صورت است كه حركت سازندگى، حركتى حقيقى و تضمين شده خواهد بود و كشور به توهم سازندگى، در ورطه ى وابستگى و فساد مالى و سياسى و اخلاقى نخواهد غلتيد.
نمايندگان محترم مجلس پنجم بايد به دقت مراقب باشند تا در تصويب برنامه ها و طرحهايى كه مقصود از آن سازندگى كشور است به اين نكته توجه كنند و همچنانكه دولت خدمتگزار و مجلس شوراى اسلامى تا كنون عمل كرده اند، آبادانى كشور و عزت و اعتلاى ملت را در پرتو ارزشهاى اسلام و انقلاب دنبال كنند.
هر كس به نام سازندگى، ارزشهاى انقلابى را مورد بى اعتنايى قرار دهد، در دعوى سازندگى نيز دچار خطا و توهم است، و هر كس به اين عنوان كه امروز روز عمل است، شعارهاى درخشان انقلاب را تحقير كند، مانند كسى است كه بر سر شاخه نشسته و بن مى بُرد. ليبراليسم منحرف غربى كه امروزه ملتهاى اروپا و آمريكا در فضاى آلوده ى آن دست و پا مى زنند و اخلاق و فضيلت و روابط انسانى و اساس خانواده و پيوند نسل جديد را با پدران و مادران و به طور كلى معنويت و ايمان خود را در سايه ى شوم آن فانى شده مى يابند، در ميدان سياست و اقتصاد، توقعات نا مشروعى را از نظام اسلامى و مسؤولان بلند پايه ى آن مطرح مى كند. وظيفه ى مجلس شوراى اسلامى در مرتبه ى اول، ايستادگى در برابر اين توقعات و پاى فشردن بر راه روشن و صراط مستقيم اسلام و انقلاب اسلامى است. و اين مهمترين توقع اينجانب و ملت بزرگ و شجاع ايران از نمايندگان منتخب مردم است.
2 - مجلس شوراى اسلامى، مظهر وحدت ملى و يكپارچگى و اتفاق همه ى گروهها و قوميتها و سلائق و عقايد است. در اين مجلس كه از منتخبان حقيقى ملت بزرگ ايران تشكيل شده است، نمايندگان شهرها و استانهاى دور و نزديك، نمايندگان اقوام گوناگون ايرانى، نمايندگان سلائق و عقايد سياسى، نمايندگان اقليتهاى دينى در كنار مسلمانان، همه با هم براى انجام وظايف قانونى مجلس شوراى اسلامى همكارى و تلاش مى كنند. اين يكى از باشكوه ترين جلوه هاى اتحاد ملت ايران است. اينجا همه براى پيشرفت ايران اسلامى، و سربلندى و پيروزى نظام پرافتخار جمهورى اسلامى مجاهدت مى كنند و همه يك هدف را مى جويند. نمايندگان محترم بايد اين يكپارچگى را قدر شناخته، همه ى كوشش و مجاهدت خود را صرف تحكيم و تعميق آن كنند. همه ى گفته ها و مصوبه ها و نطقها در مجلس بايد در جهت همدلى بيشتر ميان ملت باشد و حتى منش و رفتار و گفتار نمايندگان محترم بايد زخمهايى را كه احيانا در هنگام انتخابات در برخى از حوزه ها پديد آمده است ، التيام بخشد. هر حركت و گفتار و نطقى در مجلس كه به دودستگى و اختلاف يا تشويق اذهان مردم بينجامد، كارى بر خلاف طبيعت و جهت مجلس شوراى اسلامى است. مجلس در همه ى دوره هاى چهارگانه ى گذشته محل تلاقى جناحها و سلائق سياسى موجود در كشور بوده و در اين دوره نيز چنين است. در برخى دوره ها، برخوردهاى سياسى نمايندگان، نتوانسته است تريبون مجلس را از وظيفه ى مهم « حفظ التيام و همدلى ملى » باز دارد و آن را به وسيله يى براى ايجاد تشنج و جنگ اعصاب بدل سازد. اين بى شك براى هر دوره يى از ادوار مجلس شوراى اسلامى مايه ى مباهات و افتخار است. تضارب آراء و مناقشات نمايندگان در همه ى مسائلى كه در مجلس مطرح مى شود، چيزى سودمند و سازنده بلكه لازم است. ابتكار و نوآورى در پيشنهادها و طرحها مايه ى پيشرفت است. ولى همه ى اينها بايد در محيطى سالم و آرام و به دور از تشنج و پيراسته از كارهاى غير اخلاقى باشد. بلندگوى مجلس نبايد وسيله يى براى پراكندن سخنان زهراگين و خاموش كردن فروغ اميد در دلهاى مردم و بدبين كردن آنان به دولت يا مجلس يا ديگر مسؤولان بخشهاى گوناگون كشور باشد. جناحهاى گوناگون سياسى بايد در عين دوگانگيهايى كه در فهم مسائل گوناگون دارند سعى خود را بر پيشرفت كشور در زير پرچم پرعزت احكام اسلامى متمركز كنند.
جبهه گيريهاى نا سالم و نسبتهايى كه به معناى وجود چنددستگى در مراكز عالى نظام است، مناسب مجلسى كه مى بايد مظهر وحدت ملى باشد نيست. در جمهورى اسلامى همه ى كانونهاى اصلى انديشه و سياست و تدبير موظف اند، برگرد محورى واحد، جهت واحدى را دنبال كنند كه متوجه به هدف والاى بناى ايران اسلامى آباد و مقتدر و سربلند است و بحمدالله هيچكس از مسؤولان نظام جمهورى اسلامى، از اين وظيفه ى بزرگ رويگردان نيست.
مجالس كشورهاى غربى همچنانكه از لحاظ اخلاق سياسى، صلاحيت آن را ندارند كه الگو قرار گيرند، از لحاظ تركيب سياسى نيز لزومى ندارد كه در كشور بزرگى چون ايران كه از لحاظ اخلاق و سياست و ارزشهاى متعالى، از منبع فرهنگى سرشارى برخوردار است، مورد تبعيت و تقليد واقع شوند.
تعبيرهاى چپ و راست يا اصرار بر وجود احزاب سياسى در مجلس قانونگذارى و مانند اينها، سوغاتهاى بى ارزشى است كه شأن مجلس شوراى اسلامى بالاتر از پذيرش كوركورانه ى آنها است.
3 - مجلس بر حسب طبيعت خود داراى رابطه يى نزديك و مهم با دولت است. تنظيم صحيح اين رابطه، يكى از مهمترين كارهاى نمايندگان محترم مجلس شوراى اسلامى است. تصويب قوانينى كه دولت را موظف و قادر بر اداره ى صحيح امور نمايد و سپس نظارت بر اجراى آن از راههاى قانونى، نخستين وظيفه ى مجلس است و اين وظيفه مستلزم همكارى و همدلى ميان مجلس با دولت و حمايت مجلس از دولت است. سلامت اين رابطه بايد بگونه يى باشد كه دولت، مجلس را گره گشاى كارهاى بزرگ بشناسد و از حكمت و مصلحت شناسى آن در اجراى وظائف دشوار خود بهره بگيرد. هم در وضع كنونى كه دولت خدمتگزار با رياست يكى از ياران برجسته ى امام راحل و يكى از چهره هاى درخشان انقلاب در حال انجام وظيفه است و هم در دولت بعدى كه به فضل و هدايت الهى مسؤوليت اداره ى اجرايى كشور بر دوش شخصيت برجسته و برگزيده ى ديگرى خواهد بود، همواره مجلس محترم بايد همچون چشمى تيزبين و مغزى مصلحت شناس و سرانگشتى گره گشا عمل كند تا دولت و مجلس هر يك در جايگاه خود بتوانند مشكلات مردم را حل كنند و كشور را به پيش ببرند و مجلس، زمينه ساز و آسان كننده ى خدمات و وظائف اجرايى دولت باشد.
بديهى است كه اين سخن به آن معنى نيست كه نمايندگان به وظائف قانونى تذكر و سؤال و استيضاح در موارد خود عمل نكنند يا در رسيدگى به تخلفات كوتاهى نمايند. نمايندگان محترم در هر حال بايد صراحت و حقگويى و آزادگى خود را حفظ كنند و بالخصوص مراقب باشند كه وسوسه هاى بعضى از شياطين كه احيانا ممكن است در صفوف مقدس مديران اجرايى كشور نفوذ كرده باشند آنان را از وظايف نمايندگى ملت كه امانتى الهى است باز ندارد.
4 - توصيه ى اينجانب به نمايندگان محترم آن است كه رابطه ى خود را با توده هاى مردم بخصوص قشرهاى محروم برقرار و مستحكم سازند. اين كار، هم نيازهاى حقيقى مردم را به آنان نشان خواهد داد، هم اولويتها را مشخص خواهد كرد و هم اهميت رعايت بيت المال و حذف هزينه هاى غير لازم را آشكار خواهد نمود و نمايندگان محترم را در ارائه ى طريق به مسؤولان دولتى و نيز در عمل شخصى، از معرفت لازم برخوردار خواهد ساخت.
همچنين نمايندگان محترم را به اهميت دادن به وقت مجلس و كميسيونهاى آن و جلوگيرى از هدر رفتن حتى يك دقيقه از آن و اجتناب از غيبتهاى ناموجه، توصيه مى كنم و نيز به استفاده از اطلاعات كارشناسانه در كميسيونها و بخشهاى مختلف، و دقت و مطالعه بر روى لوايح و طرحهايى كه تقديم مجلس شده است، و شركت حتمى در رأى گيرى، و راى دادن بر طبق صلاح كشور و در چهارچوب احكام نورانى اسلام، و سنجيده گويى در همه ى اظهاراتى كه از بلندگوى مجلس منتشر مى شود.
و همچنين همه ى برادران و خواهران نماينده را توصيه مى كنم به رعايت تقوا، و روى آوردن به توجه و عبادت و معنويت، و بى اعتنايى به زخارف دنيا، و خرد و حقير دانستن پست و مقام، و بزرگ و مهم شمردن خدمتگزارى به مردم، و اهتمام به برپايى حق و سركوب باطل، و برحذر داشتن خود از تكبر و غفلت و اسراف و انحراف .. و اين موعظه ى عظيم قرانى را به ياد آنان مى آورم: تِلْكَ الدّارُ الاخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذينَ لايُريدوُنَ عُلُوّاً فى الاَرْضِ وَ لا فَساداً وَ العِاقَبةُ لِلْمُتَّقينِ.(عنكبوت - 83)
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
سيد على خامنه اى
11/3/75
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /